سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موسوي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تحول در علوم انساني ملزم به پرورش اساتيدي معتقد به اصول اسلامي است

رئيس دانشکده حقوق دانشگاه تهران گفت: تحول در علوم انساني، ملزم به پرورش اساتيدي معتقد به اصول اسلامي بوده و شوراي انقلاب فرهنگي و وزارت علوم بايد برنامه‌اي براي اين مسئله داشته باشد.

سيد فضل الله موسوي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، علوم انساني را مبناي فکري اداره کشور دانست و اظهار داشت: اين علم بايد منشأ تصميم‌گيري‌هاي اساسي در کشور باشد، اما متاسفانه جايگاه اين علوم در جامعه به خوبي تبيين نشده است، بنابراين شناساندن جايگاه علوم انساني در اولويت برنامه‌ها قرار دارد که در اين راستا فعاليت‌هايي از سوي وزارت علوم و تحقيقات و ساير نهادها صورت گرفته است.

وي شکل‌گيري شوراي تحول در علوم انساني زير نظر شوراي انقلاب فرهنگي کشور را اقدامي مثبت ارزيابي کرد و افزود: کميته‌هاي تخصصي اين شوراها در هر رشته، مشغول اعمال تغييرات و متناسب‌سازي سرفصل‌هاي دروس هستند.

رئيس دانشکده حقوق دانشگاه تهران با بيان اينکه علوم انساني برخلاف علوم فني و پزشکي از اصول واحد يکسان پيروي نمي‌کند، تصريح کرد: مباني علوم انساني در هر جامعه بايد مختص به همان جامعه و با توجه به آداب، رسوم، دين و فرهنگ مردم آن کشور بوده و در حقيقت اين علوم براساس مباني فکري که پشت سر آن قرار دارد، تعريف مي‌شود.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران نيز به عنوان کشوري مسلمان با فرهنگي غني بايد با توجه به مباني اصلي خود علوم انساني را ترسيم کند بنابراين با ايجاد تحول در اين علوم و تغيير مباني دروس اين حوزه بايد زمينه کاربردي شدن علوم انساني در جامعه هموار شود.

موسوي تاکيد کرد: حتي اگر تمام دروس مطابق با فرهنگ و دين کشور ترسيم شده باشد، تفکر استادان در دانشگاه‌ها مي‌تواند در جهت‌گيري فكري دانشجويان مؤثر باشد، بنابراين وزارت علوم و شوراي انقلاب فرهنگي بايد برنامه‌اي براي تربيت اساتيدي با مباني فکري ايران اسلامي داشته باشند.

وي وجود اساتيدي آشنا با علوم روز و معتقد به اصول اسلامي را لازمه تحول صحيح در علوم انساني دانست و خاطرنشان كرد: افرادي که مسئوليت پرورش فکري نسل جوان را بر عهده دارند بايد افکار خود را هرچه بيشتر به مباني اسلامي نزديک کنند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: اساتید ، اصول ، اسلامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.