سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوء مديريت زمينه ي نابودي مزارع چاي

سوء مديريت و حمايت نكردن چايكاران باعث از بين رفتن طعم خوش چاي ايران شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران زماني به استان هاي شمالي كشور سفر مي كرديم شاهد باغات سرسبز چاي بوديم كه جلوه اي خاصي به اين قسمت از كشور مي داد و از ديدن مزارع چاي به خود مي باليديم كه در كشوري با اقليم متفاوت زندگي مي كنيم، اما اكنون باغات چاي مكاني براي حيوانات وحشي و تبديل به خرابه شده است.

زماني باغات چاي امرار معاش بسياري از مردم شمال كشور را تامين مي كرد اما اكنون نبود حمايت ها و نداشتن ارزش اقتصادي كشت چاي باعث بيچارگي چايكاران شده است. داستان نابودي كشاورزي كشور گريبان چاي را هم نيز گرفته است.

فرسودگي باغات و كارخانه هاي چاي خشك، عدم پرداخت مطالبات چايكاران در زمان مناسب، افزايش پرداخت هزينه كارگر باعث كاهش كشت چاي شده است و بسياري از كشاورزان اراضي خود را تفكيك كرده اند و دست از توليد كشيدند.

بنابراين گزارش، با توجه به اينكه هنوز داستان مطالبات چايكاران به پايان نرسيده مشكل جديدي به سراغشان آمده است چين دوم هنوز به پايان نرسيده تعطيلي كارخانه ها باعث به لرزه افتادن دوباره جان چايكاران شد، برگ سبز چاي از درب كارخانه ها برگشت مي خورد و باعث طولاني شدن زمان برداشت چاي شده است و اگر اين روند ادامه پيدا كند برگ سبز روي بوته ها باقي مي ماند و عرق بر پيشاني چايكاران مي نشيند.

يكي از راه هاي جلوگيري از تعطيلي كارخانه ها، اهرم فشار بر آنان در خصوص مسدود كردن امتيازشان است كه اگر دولت نظارت دقيقي بر روي كارخانه ها داشت شايد جلوي سود جويي عده اي گرفته شود.

بنابراين گزارش، از 34 هزار هكتار مزارع چاي فقط 25 هزار تن چاي خشك بدست مي آيد در حالي كه با مديريت صحيح اين رقم تا 70 هزار تن نيز خواهد رسيد.

با اعمال سياست هاي درست، اراضي كشور قابليت توليد چاي مصرفي كشور را دارد اما نه تنها حمايتي از چايكاران نشده است بلكه به جاي تغيير وضعيت معيشت كشاورزان و ساماندهي توليد اقدام به واردات چاي بي كيفيت از كشورهايي چون هند مي كنند.

با ورود محصولات كشاورزي ديگر رمقي براي توليدكنندگان باقي نگذاشته است و در كشور ما براي جلوگيري از كمبود محصولات كشاورزي تنها راه موجود را در واردات محصول مي دانند و بدنبال ريشه اساسي براي كاهش مشكلات كشاورزي و كنترل وضعيت موجود نيستند با اين اوصاف تا چند سال آينده كشوري با اين تنوع اقليمي بايد تمام محصولات كشاورزي خود را وارد كند و دست از توليد بردارند.

اميدواريم با توجه به نام گذاري امسال به سال حمايت از توليد ملي، براي توليدات كشاورزي كشورمان ارج نهيم و از غالب شعار خارج و دلسوزانه به كشور خدمت كنيم./س

گزارش از ناهيد خدادادي


برچسب ها: چای ، مزارع ، سوء مدیریت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.