سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نتایج یک تحقیق نشان داد؛

احساس چاقی هم منجر به چاقی می شود

نوجوانان به ويژه دختران با وزن طبيعي كه مدام احساس چاقي مي‌كنند ممكن است در بزرگسالي در معرض خطر ابتلا به چاقي و اضافه وزن قرار گيرند.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا،  تيمي از محققان دانشگاه علم و صنعت نروژ با انجام مطالعات خود روي سلامت 1196 نوجوان با وزن طبيعي در سال 1997 – 1995 و پيگيري نتايج در سال‌هاي 2008 – 2006 در سن 24 تا 30 سالگي آنها و اندازه‌گيري BMI‌ آنها دريافتند كه 78 درصد از كل نوجواناني كه از خود باور يك فرد چاق و داراي چربي اضافه را داشتند، در بزرگسالي با توجه به اندازه‌گيري دور كمر بعنوان معيار چاقي، دچار اضافه وزن شدند.
 
براساس اين گزارش محققان همچنين افزودند: تعداد دختران با وزن طبيعي كه احساس چاقي مي‌كنند بيشتر از پسران با وزن طبيعي است و در اين ميان 59 درصد از دختران كه اين احساس را داشتند، در بزرگسالي دچار اضافه وزن شدند.
 
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: يكي از دلايل اين رخداد ممكن است استرس رواني مرتبط با داشتن وزن ايده‌آل و يا غيرمرتبط با آن باشد كه باعث به وجود آمدن چاقي دور كمر مي‌شود و يا تغيير نادرست رژيم‌هاي غذايي خودسرانه نوجوانان مانند حذف صبحانه كه مي‌تواند به مرور باعث چاقي شود.
 
به گفته محققان رابطه بين تصور اضافه وزن و داشتن اضافه وزن واقعي در بين نوجوانان در حال افزايش است و اين موضوع بسيار نگران كننده است و در اين زمينه رسانه‌ها و نشريات و مدارس مي‌توانند تأثير مثبتي در تغيير دادن هنجارهاي اجتماعي در بين نوجوانان داشته باشند.
 
گفتني است حركت و پويايي جامعه و رسانه‌ها به دور از تمركز بر روي وزن و به جاي آن تأكيد براي داشتن عادات غذايي سالم وعده‌هاي غذايي منظم و متنوع و خوردن مداوم صبحانه مي‌تواند موجب تغيير الگوهاي رفتاري نوجوانان به ويژه دختران شود./عط
برچسب ها: چاقی ، صبحانه ، هنجار ، تمرکز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.