سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لوسمي حاد شايع ترين نوع سرطان در كودكان است

با توجه به آمارهاي مختلف، لوسمي حاد از جمله لوسمي لنفوسيتي، غير لنفوسيتي و ميلوسيتي حاد، شايع ترين نوع سرطان در كودكان بوده و شيوع آن در پسران شايع تر از دختران است.

محمدرضا اعتمادي، متخصص خون شناسي و سرطان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: لوسمي شامل سرطان هايي است كه از سلول هاي تشكيل دهنده خون و سلول هاي ايمني منشا مي گيرد و بروز و شيوع آن در تمام گروه هاي سني و در هر دو جنس ديده مي شود.

وي با بيان اينكه لوسمي حاد از جمله موارد شايع لوسمي به خصوص در سنين پايين است، تصريح كرد: لوسمي حاد يكي از سرطان هاي مربوط به سلول هاي سفيد خون در مغز استخوان، بافت هاي مربوط به دستگاه لنفاوي است كه در داخل بافت و جريان خون تجمع يافته و مي تواند ساير بافت هاي بدن را نيز درگير كند.

اعتمادي با اشاره به شيوع لوسمي حاد در كودكان تاكيد كرد: با توجه به آمارهاي مختلف، لوسمي حاد از جمله لوسمي لنفوسيتي، غير لنفوسيتي و ميلوسيتي حاد شايع ترين نوع سرطان در كودكان بوده و شيوع آن در پسران شايع تر از دختران است.
اين متخصص خون شناسي و سرطان يادآور شد: از علائم شايع لوسمي حاد تب، خستگي، رنگ پريدگي، احساس ناخوشي، كبودي پوست، خونريزي از بيني و لثه، درد شكم، بزرگي طحال، بروز عفونت هاي مختلف به خصوص در ناحيه دهان، پنوموني، سردرد، خواب آلودگي و زخم هاي غير عادي در قسمت هايي از بدن است.

وي با اشاره به اينكه علت دقيق لوسمي حاد مانند ساير موارد سرطان تقريبا معلوم نيست، تصريح كرد: عوامل ژنتيكي و سابقه خانوادگي، مواجهه با عوامل شيميايي و اشعه هاي خطرناك مانند اشعه ايكس مصرف برخي از داروها، ضعف دستگاه ايمني، مصرف الكل و سيگار و ابتلا به برخي از بيماري هاي زمينه اي از جمله دلايل مرتبط با لوسمي حاد و عوامل افزايش دهنده خطر اين نوع سرطان است.

اعتمادي خاطرنشان كرد: پرهيز از عوامل افزايش دهنده خطر ابتلا به لوسمي حاد مي تواند خطر بروز اين نوع سرطان را تا حد زيادي به خصوص در كودكان كاهش دهد./ح

برچسب ها: لوسمی ، سرطان ، کودک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.