سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شگفتي‌هاي جديد سامانه مسكن

سامانه اطلاعات بازار مسكن بي اطلاع شد

سامانه املاك و مستغلات كه از 6 تير ماه سال جاري به نيت اطلاعات يافتن مردم از اوضاع بازار مسكن راه اندازي شده بود چند وقتي است اطلاعات درستي به متقاضيان مسكني خود نمي‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سامانه املاك و مستغلات كه بسياري از مسئولان كشوري آن را كنترل كننده بازار مسكن مي‌دانند‌، چند ماهي است تمامي كاربران مشتاق اين سايت را شگفت‌زده كرده است.

بر اساس اين گزارش ابولفضل صومعلو معاون وزير راه و شهرسازي معتقد بود كه اين سايت قيمت املاك را به روز مشخص مي‌كند، اما تاريخ معاملات ثبت شده در اين سامانه چيز ديگري را نشان مي‌دهد.

در حالي كه اين سامانه بايستي طبق وعده مسئولان، تمام اطلاعات بازار مسكن را به صورت شفاف بيان كند، چند ماهي است كه اطلاعات نادرست يا كلا اطلاعاتي از قيمت‌هاي بازار مسكن نمي‌دهد.

 صومعلو در نشست خبري ماه پيش خود گفته بود‌: اين سامانه قيمت معاملات را پايين‌تر از نرخ اعلام شده مالكان نشان خواهد داد، اما آيا واقعا پايين‌تر نشان مي‌‌دهد؟

بر اساس معناي جديد شفاف سازي قيمت‌ها ي بازار مسكن‌، چند روز پيش كاربران سايت سامانه اطلاعات بازار مسكن قيمت بسياري از معاملات انجام شده را صفر و به نوعي قيمت اين معاملات را فيلتر شده ديدند‌.

موضوعي كه كاربران راغافلگير كرد،‌ مبناي عمر مفيد واحد‌هاي مسكوني در سامانه املاك است‌،‌ كه اين سايت در يك اقدام بسيار جالب عمر مفيد ساختمان‌ها را كاهش داده است‌.

در حالي كه مهندس بلبلي عضو هيات مديره نظام مهندسي استان تهران معتقد است: در كشور ما عمر مفيد ساختمان‌ها در بخش عمومي بين 25 تا 30 سال است.

بر اساس اين گزارش يك ساختمان با عمر مفيد 14 سال در اين سامانه كلنگي به حساب آمده است و ساختمان ديگر با عمر مفيد 7 ساله در مرز كلنگي شدن قرار گرفته و جزو كهنه ساز‌ها به حساب آمده است‌.

سامانه املاک و مستغلات کشور پس از يک سال انتظار بالاخره راه اندازي شد و از 6 تير ماه سال 91به طور رسمي کار خود را آغاز کرد که متاسفانه اكنون با مشکل روبه رو شده است‌.

به گفته بسياري از کابران تاخير در بالا آمدن سايت و پيدا نشدن صفحه از مشکلات عمده اين سامانه است که اغلب کاربران سايت سامانه املاک و مستغلات با آن در‌گير هستند.

از ديگر شگفتي‌هاي اين سامانه نبود قيمت‌هاي اجاره يا رهن در اين سامانه است در حالي كه معاون وزير راه و شهرسازي در نشست خبري راه اندازي اين سامانه گفته بود كه نهايت يك هفته پس از راه اندازي اين سامانه دسترسي به قيمت‌هاي رهن و اجاره نيز امكان پذير خواهد بود.

در حال حاضر بسياري از متقاضيان مسكن بيشتر به دنبال رهن و اجاره مسكن هستند.

سامانه اطلاعات بازار مسکن از سوی وزارت راه و شهر سازی از6 تيرماه 1391 به آدرس hmi.mrud.ir.wwwجهت شفاف سازی قیمت مسکن راه اندازی شده بود.

در این سامانه امکان جستجو قیمت املاک براساس منطقه‌، محله و معبر اصلی بوجود آمده است.

گفتنی است این سامانه تنها اطلاعات آخرین معاملات انجام شده در ماه‌های گذشته در منطقه مورد نظر را جهت شفاف سازی قیمت‌ها در اختیار افراد قرار می‌دهد و قیمت‌ها همچنان مانند گذشته براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

حال بايد منتظر بود و ديد كه سیاست‌گذاری و کنترل بازار مسکن توسط اين سامانه واقعا امكان پذير است‌؟

برچسب ها: سامانه ، مسکن ، بازار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.