سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای جلوگیری از چاقی مراقب چیدن سفره های افطار باشیم

یکی از مشکلاتی که افراد جامعه به آن مبتلا هستند اضافه وزن یا چاقی است که به دلیل نبود رژیم غذایی مناسب و کم تحرکی به وجود می آید.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در ماه رمضان نيز به دلیل عدم رعایت برخی نکات و خوردن مواد غذایی چرب و شیرین در وعده افطار و سحر این مشکل تشدید می شوند.
 
متخصصان تغذیه اعتقاد دارند به منظور کاهش وزن لازم است افراد در ماه رمضان مواد غذایی را که باید در طول روز مصرف کنند یکجا در وعده افطار و شام و یا سحر مصرف نکنند.
 برلیانت بزرگمهر متخصص تغذیه در اين خصوص اظهار كرد: مصرف مواد غذایی به جای شش وعده در دو وعده در طول ماه رمضان منجر به چاقی می شود چرا که در صورت کم شدن وعده غذایی جذب مواد مغذی بیشتر می شود.
 
وی اذعان داشت: کاهش وعده غذایی درماه رمضان اگر با پرخوری یا بد خوری همراه باشد و در مصرف مواد حاوی کالری زیاده روی شود نتیجه اش اضافه وزن خواهد بود.
 
این مشاور تغذیه تاکید کرد: مصرف زولبیا و بامیه، شله زرد و حلوا و انواع غذاهای پرچرب که به طور سنتی در سفره های افطار وجود دارد باعث ضرر رساندن به بدن می شود.
 
** پیاده روی  و شنا بهترین ورزش درماه رمضان است.
 
 بزرگمهر در اين خصوص  گفت: ورزش کردن در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری می کند و عمل سوخت و ساز را تسهیل می کند.
 
وی افزود: ورزشکارانی که روزه می گیرند کمتر دچار مشکلات گوارشی و قند خون می شوند.
 
وی خاطر نشان کرد: اگر روزه داری با یک برنامه غذایی صحیح همراه باشد نه تنها با ورزش کردن منافاتی ندارد بلکه به حفظ سلامت و تناسب اندام کمک می کند.
 
به گفته بزرگمهر، بهترین زمان ورزش در ماه رمضان 2 ساعت بعد از افطار است چرا که ورزش کردن بلافاصله بعد از افطار موجب خستگی و فشار بر سیستم عصبی، مفصلی و گوارشی و به ویژه عضلانی می شود.
 وی تاکید کرد: رعایت فاصله زمانی مناسب بین غذا خوردن و ورزش کردن باعث می شود بدن فرصت هضم غذا را پیدا کند و خون به راحتی در عضلات جریان پیدا کند.
 
وی در پایان به این نکته اشاره کرد: ورزش های سنگین باعث از دست رفتن نمک و آب بدن می شود و انجام ورزش های سبک مثل پیاده روی و شنا بهترین گزینه در ماه مبارک رمضان است./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.