سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/ به بهانه روز خبرنگار ؛

از بوسیدنی های این روزگار، یکی هم بود دست خبرنگار ...

اینك رجعت سرخ تو مصداق عینی مظلومیت رسالت خبرنگارانی است كه عمری با وجود هزاران استرس ،مشقت عجین با خطرنگاری گمنام ونشان بودند تا اینكه فاجعه خونین فام خبرنگاری شریف در غربت مزار شریف افغانستان در 17مرداد سال 77نام روز خبرنگار را در تقویم روزگار با خاطره ای تلخ ماندگار كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ، هفدهم مرداد 1377، هیچ‏گاه از یادمان نمی‏‌رود. روزی که یکی از اصحاب رسانه، یعنی محمود صارمي، خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي به دست عوامل گروه طالبان به خیل عظیم شهدا پیوست و یک سال بعد در نخستين سالگرد اين رخداد به پاس قدرداني از مقام و حرفه شهید صارمي، با تصمیم شوراي فرهنگ عمومي كشور، هفدهم مرداد به نام «روز خبرنگار» نامگذاری و در تقویم شمسی ثبت شد.
17 مرداد، روز گرامي‌داشت ياد و نام شهداي شهدنوش خبر، بويژه شهيد صارمي است كه تا آخرين دقايق زندگي خود راهي جز انجام آنچه كه تعهد كرده بود، نمي‏‌دانست.
محمود صارمی، سال 1348 در شهرستان بروجرد متولد شد. او در کنکور سراسری در رشته جغرافیای انسانی دانشگاه تهران قبول شد.
به همین علت تهران را برای زندگی برگزید و پس از گذراندن چندترم از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران راهی جبهه‏‌های نبرد حق علیه باطل شد و مدت 17 ماه آنجا ماند و سپس به دانشگاه بازگشت و به ادامه تحصیل پرداخت.
در سال 1370 مشغول به همکاری با خبرگزاری ایرنا شد و در سال 1371 و در حالی که به تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی ادامه می‏‌داد، ازدواج کرد.
صارمی پس از چهار سال به سمت دبیر سرویس فارسی ایرنا برگزیده و در روز 26 دی ماه سال 1375 به عنوان مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در افغانستان راهی مزار شریف شد و حدود دو سال بعد یعنی در 17 مردادماه سال 1377 در نهایت مظلومیت، به دست گروه طالبان به شهادت رسید.
صارمي خبرنگاري جسور و بي‌باك بود كه به حرفه‌ خود عشق مي‌ورزيد و نقش خطير و حساس خود را در آگاهي بخشي به جامعه به خوبي درك مي‌كرد و ارتقاي سطح آگاهي جامعه را دغدغه‌ اصلي خود مي‌دانست.
او از جمله خبرنگاراني بود كه خوب مي‌دانست پاكي و قداست حرفه خبرنگاري نبايد تحت تأثير افكار خاص جناحي قرار گيرد چراكه يك خبر مي‌تواند جامعه‌اي را آشفته كند و يا گامي مهم در جهت سازندگي و پيشرفت بردارد.
تلاش صادقانه و اقدام به موقع شهيد صارمي در افغانستان موجب شد تا دنيا، از ظلم و جوري كه سالها بر ملت مظلوم و در بند افغان مي‌گذشت آگاه شود.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد با اشاره به نقش تاثیرگذار رسانه ها و خبرنگاران در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی جامعه گفت:تولید اطلاعات دركوران حوادث شاهكارخبرنگار است.
'اكبرنیكزاد' به شرایط سخت كاری ومشكلات امرخبررسانی اشاره كرد و گفت: اطلاع رسانی فراگیر و سریع و ارایه آن به مخاطب مدیون تلاش جامعه خبرنگاران و رسانه است.
وی گفت:شهادت صارمی نشان داد كه حرفه خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان َآور و در عین حال مخاطره آمیز است.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد برلزوم توجه بیش از پیش اهل قلم به مقوله صداقت و امانتداری در فرایند حرفه اطلاع رسانی تاكید كرد.
مدیركل فرهنگ وارشاد اسلامی با تجلیل از خبرنگاران و رسانه های گفت: بزرگداشت روز خبرنگار به قداست قلم ورسالت خطیر این قشر بر می گردد.

'امین كمالوندی گفت: تشریح ساز و كارهای اقتصاد مقاومتی با اطلاع رسانی جامع و مشكافانه از این مقوله و بهره گیری مطلوب از دانش نخبگان برای رسیدن به جایگاه مطلوب در این بخش رسالت اهل قلم است.
وی با اشاره به لزوم پرهیز رسانه از سیاه نمایی در جامعه گفت: رسالت رسانه ها اطلاع رسانی شفاف و حرفه ای در عین حال ایجاد فضای نشاط و امید در جامعه است.
كمالوندی گفت: رسانه ها در فرایند اطلاع رسانی از عملكرد مدیران و دستگاههای اجرایی نقد منصفانه عملكرد ها و ارایه راهكار دراین زمینه را نیز مورد توجه و نگاه ظریف خود قرار دهند.
فرماندار شهرستان بهمئی گفت: خبرنگاران وظیفه سنگین اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را بر عهده دارند و باید با تقوا و خودسازی تلاش كنند كار آنها برای خدا باشد و اگر غیر از این باشد خسارات بزرگی برای جامعه به بار می آید.
'سید محمد ظاهر سیاوش' افزود:خبرنگار به عنوان چشم و گوش جامعه آنچه را می بیند و می شنود با لحاظ نمودن اخلاق خبرنگاری برای تعالی جامعه اسلامی اطلاع رسانی می كند.
وی تصریح كرد:شغل مقدس خبرنگاری از حساس ترین و سخت ترین مشاغل در جامعه است كه اظهار نظر یك خبرنگار می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
17 مرداد، نمادی از تلاش و سختکوشی کبوترانی است که عاشقانه و بی‏‌پروا در عرصه وسیع اطلاع‏‌رسانی جان خود را بر کف نهاده و با عشقی وصف‏‌ناپذیر به کار و حرفه خود‏، پروازی بي‌پايان و خستگی‏‌ناپذیر را دنبال می‏‌کنند./س
برچسب ها: روز ، خبرنگار ، محمود ، صارمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.