سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشكل آ‌لرژي غذايي در كودكان پس از 5 سالگي برطرف مي شود

يك متخصص تغذيه گفت: آلرژي غذايي در شيرخوران و كودكان تا حد بسيار زيادي قابل كنترل است و اين مشكل در اغلب موارد پس از 5 سالگي برطرف مي شود.

نريمان سعادتي، متخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مصرف هر گونه ماده غذايي مي‌تواند موجب بروز واكنش هاي آلرژيك در بدن شده و فرد را دچار مشكلات خفيف تا شديد كند.

وي افزود: مواد لبني به ويژه شير گاو، زرده تخم مرغ، ماهي، شكلات، گندم، سويا، برخي از انواع بادام و آجيل، تخم آفتاب گردان و كنجد از جمله موادي هستند كه رابطه بيشتري با آلرژي غذايي و بروز حساسيت هاي مربوط به تغذيه دارند.

سعادتي با بيان اينكه وجود آلرژي غذايي يا سابقه آن در يكي از خانواده ، به عنوان يك عامل خطر افزايش دهنده بيماري و حساسيت غذايي محسوب مي شود؛ تاكيد كرد: همه گروههاي سني در معرض آلرژي غذايي هستند، در عين حال كودكان در برابر اين بيماري آسيب پذير هستند.

وي تصريح كرد: البته آلرژي غذايي در شيرخواران و كودكان تا حد بسيار زيادي قابل كنترل است و اين مشكل در اغلب موارد پس از 5 سالگي برطرف مي شود.

سعادتي با اشاره به راههاي درمان آلرژي غذايي و راههاي پيشگيري از آن، يادآور شد: شناسايي دقيق غذاهاي عامل بروز آ‌لرژي و حذف يا كاهش ميزان مصرف اين غذاها، مهمترين راهكار براي مقابله با آلرژي غذايي است.

وي اظهار داشت: براي اينكه به عامل بروز آلرژي غذايي پي برد، در ابتدا بايد غذاهاي مورد شك از رژيم غذايي براي چند روز حذف شده و سپس اقدام به اضافه نمودن تدريجي آن غذا كرد.

سعادتي خاطرنشان كرد: با مشاهده تغييرات احتمالي و علائم آلرژي و كم و زياد شدن علائم مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه كدام غذاها در ايجاد آلرژي نقش داشته اند.

*وجود يك مشكل آلرژيك ديگر، با بروز آلرژي غذايي در ارتباط است

اين متخصص تغذيه در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: عوامل متعددي در افزايش خطر آلرژي غذايي موثرند كه وجود سابقه خانوادگي ابتلا به اين بيماري از جمله مهمترين آنهاست.

وي با اشاره به اينكه بسياري از انواع آلرژي مي توانند با هم در ارتباط باشند، تاكيد كرد: وجود يك مشكل آلرژيك ديگر مي‌تواند با بروز آلرژي غذايي در ارتباط بوده و خطر ابتلا به اين بيماري را افزايش دهد.

سعادتي يادآور شد: تب يونجه و آنافيلاكسي دو واكنش آلرژيك بسيار مهم است كه ابتلا به آنها مي تواند خطر آلرژي غذايي را افزايش دهد.

وي خاطرنشان كرد: آلرژي غذايي بيماري است كه در صورت كنترل نشدن مي‌تواند عواقب خطرناك و جبران ناپذيري را به دنبال داشته باشد به همين دليل پيشگيري از آن و يا كنترل بيماري در مراحل اوليه بسيار مهم است./ح

برچسب ها: آلرژی ، کودکان ، تغذیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.