سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رضايت از خويشتن و مثبت اندیشی 2 عامل رضايت مندي از زندگي

مهمترين عامل در ايجاد رضايت مندي رضايت از خويشتن است و اگر فرد احساس كند انسان مفيد و ارزشمندي است در شكل گيري عزت نفس به او كمك مي كند.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، يك روانپزشك ضمن بیان این مطلب، گفت: همه انسانها در زندگي آرزوها، روياها و اهدافي دارند و در صورت تحقق اهداف از زندگي خود راضي هستند. ميزان رضايتمندي فرد از زندگي خود احساس دروني و برداشت ذهني است كه فرد از خود، اطرافيان و جهان پيرامون خود دارد.
 
دكتر اميررضا چمني افزود: ابعاد رضايت مندي از زندگي بسيار متنوع است به طوري كه رضايت فردي شامل شكل ظاهر، ميزان تحصيلات، شغل و وضعيت اقتصادي مي شود. از نظر ابعاد اجتماعي رضايت مندي شامل جايگاه اجتماعي و ارتباط با ديگران مي باشد.
 
 وي ادامه داد: از ديگر ابعاد رضايت مندي از زندگي بعد خانوادگي آن است كه شامل رضايت فرد از همسر، فرزندان و والدين مي باشد بنابراين رضايت مندي ابعاد مختلفي دارد و نوع نگاه و طرز تلقي ما از زندگي مي تواند در شكل گيري اين احساس دروني موثر باشد.
 
 دكتر چمني تصريح كرد: به نظر روانشناسان، پديده هاي پيرامون ما به خودي خود نه لذت بخش هستند و نه رنج آور بلكه تعبير و تفسير ما به آنها معنا مي دهد.
 
وي با اشاره به اينكه رضايت مندي از زندگي يك امر نسبي است، خاطرنشان كرد: اگر فرد از ابعاد زندگي خود راضي باشد باعث آرامش، نشاط، شادي و اعتماد به نفس وي مي شود و در صورت عدم رضايت مندي، اضطراب، خشم و افسردگي در فرد ايجاد مي شود.
 
این روانپزشک مثبت انديشي را يكي از راههاي افزايش رضايت مندي از زندگي دانست و تصريح كرد: حسن جويي و ديد مثبت در زندگي و خوش بيني باعث مي شود كه فرد، زندگي را با تمام مشكلات و سختي ها زيبا ببيند و احساس رضايت مندي در او شكل بگيرد.
 
دکتر چمنی دومين راه رضايت از زندگي را تعديل انتظارات و توقعات عنوان كرد و گفت: داشتن انتظارات غير واقعه بينانه و ايده آل گرايانه باعث مي شود كه فرد در هر شرايطي از وضع زندگي موجود خود ناراضي باشد و به دنبال شرايط ايده آل و بي عيب و نقص باشد بنابراين در هيچ لحظه احساس آرامش و آسايش نخواهد كرد كه لازم است انتظاراتش را از خود، ديگران و جهان پيرامونش واقع بينانه ارزيابي كند.
 
وی مهمترين عامل در ايجاد رضايت مندي را رضايت از خويشتن دانست و خاطرنشان كرد: اگر فرد احساس كند انسان مفيد، ارزشمند و شايسته اي است كه قابليت ها و توانايي هاي زيادي دارد، اين امر در شكل گيري عزت نفس به او كمك كرده و احساس رضايت در خويشتن را افزايش مي دهد و فرد به يك خودباوري و اعتماد به نفس مي رسد كه در حقيقت رضايت مندي فرد در زندگي عزت نفس و رضايت دروني است./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.