سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهکار‌های دینی برای رفع نیاز جوانان/ مهم ترین انگیزه جوانان از نگاه رهبر انقلاب

محمد هادی شایسته - بعد از اعلام حجت الاسلام ماندگاری مبنی بر اینکه 80 درصد پرسش های جوانان در مراسمات اعتکاف و راهیان نور مربوط به مسائل جوانان است،رسانه های ضدانقلاب از این موضوع سوء استفاده مطبوعاتی کرده و درصدد تخریب برنامه های فرهنگی نظام برآمدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، از نکات مهم در مباحث تربیتی جوانان که بزرگانی چون حجت الاسلام اعرافی نیز بر آن تأکید دارند این است که نوجوان و جوان باید به قدرت فکری و فرهنگی ما اعتماد کند و مادامی که این جلب اعتماد صورت نگیرد، به علت ویژگی های خاص این دوران، از ما فراری خواهد بود و مشکلات را در جایی غیر از محل خود برطرف خواهد کرد.
رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از سخنرانی ها به زیبایی تمام، این دوران را به تصویر می‌کشند. ایشان می فرمایند: "این جوان در دورۀ جوانی، به خصوص در آغاز جوانی، تمایلات و انگیز‌ه‌هایی دارد: اولاً، چون در حال تکوین هویت جدید خود می‌باشد مایل است شخصیت جدیدش به رسمیت شناخته شود. ثانیاً، جوان احساسات و انگیزه‌هایی دارد، رشد جسمانی و روحی دارد، به دنیای تازه‌ای قدم گذاشته است که غالباً دوروبری‌ها، خانواده، کسان، افراد در جامعه، از این دنیای جدید بی‌خبر و بی‌اطلاع می‌باشند و یا به آن بی‌اعتنایی می‌کنند، لذا جوان احساس تنهایی و غربت می‌کند. ثالثاً، جوان در دورۀ جوانی، چه اوایل بلوغ و چه بعدها، با مجهولات زیادی روبه‌رو می‌شود، مسائل جدیدی برای او مطرح می‌شود که سؤال‌انگیز است و در ذهن او شبهه‌ها و استفهام‌هایی به وجود می‌آید که مایل است به آنها پاسخ داده شود. رابعاً، جوان احساس می‌کند در وجود او انرژی‌های متراکمی وجود دارد و توانایی‌هایی را در خود احساس می‌کند، هم از لحاظ جسمانی، هم از لحاظ فکری و ذهنی. خامساً، جوان برای اولین بار با دنیای بزرگی مواجه می‌شود که این دنیا را تجربه نکرده و از این دنیا چیزهای زیادی نمی‌داند، بسیاری از حوادث زندگی برای او پیش می‌آید که تکلیف خودش را در مقابل آن‌ها نمی‌داند، احساس می‌کند که احتیاج به راهنمایی و کمک فکری دارد."
 در تمام این بیانات احساس عدم درک جوان توسط دیگران و از طرف دیگر نیازها و عدم توانایی وی در حل مسائل خویش به چشم می خورد.
اقبال جوان به عالم دینی از یک منظر بیانگر اعتمادش به جایگاه مذهب در زندگی فردی و اجتماعی است، اینکه در کنار او احساس تنهایی نمی‌کند، و دانسته های او را پاسخگوی شبهات خود می داند و چون جلب اعتماد جوان، نیازمند به کارگیری روش های علمی و عاطفی مناسب است، در نتیجه اقدامات صورت گرفته در این حوزه سیر موفقی داشته است.
از منظر دیگر، پرسش های پیرامون مسائل جوانان از نا بسامان بودن و بحران جنسی افرادی که در این گونه مراسم‌ها حضور دارند، حکایت نمی کند؛ چرا که پرسش نیاز انسان عاقل است.
 اما در کشورهای غربی با ادعای تصویب آزادترین قانون ها و با وجود ماهرترین روانپزشکان هنوز مسائل جوانان در حوزه های مختلف به شکل بحران دیده می شود؛ خودکشی، آزارهای جنسی، قتل در مدارس، اعتیاد و ... از بحران های گریبانگیر دولت های غربی است.
جوان ایرانی مشکلات خود را بهتر درک کرده و به دنبال راه حل های عقلانی تر است؛ به پوچی نگرویده و حیات پویای خود را ادامه خواهد داد.
منبع: محدوده
برچسب ها: دین ، نیاز ، جوان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.