سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/ حقوق بشرملعبه دست قدرت‌هاي استكباري

ايران خاستگاه حقوق بشر اسلامي

حقوق بشر پس از جنگ جهاني دوم مورد توجه كشورهاي غربي قرار گرفت و اين در حالي است كه اسلام تمامي مسايل بشري را در نظر گرفته و خاستگاه تبيين اين مهم مختص ايران است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران، حقوق بشر، حقوق بنیادین انسا‌ن‌هاست كه در دنياي امروز و در كشورهايي كه ادعاي حمايت از حقوق بشر را سر مي دهند، بسيار ديده مي شود و اين در حالي است كه بيشترين موارد از نقض حقوق بشر در همين كشورها رخ مي‌دهد و اين واژه تنها براي طرح در مواقعي خاص مطرح مي‌شود.

در حال حاضر حقوق بشر یکی از مهم‌ترین موضوعات در حقوق بین‌الملل معاصر است و حساسیت بسیاری نسبت به رعایت آن وجود دارد و اسناد جهان شمول متعددی بر مدون کردن این حقوق کوشیده‌اند، در بسیاری از کشورها نهادها و کمیته‌هایی برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده و یا حتی وزارتخانه‌ای با عنوان حقوق بشر تأسیس شده‌است.

در سازمان ملل نیز تلاش‌های مستمر کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد منجر به ایجاد شورای حقوق بشر به عنوان یکی از ارکان سازمان ملل متحد شده و همواره رعایت کامل حقوق بشر از نگرانی‌های همیشگی سازمان‌های جهانی بوده است.

** اولين جرقه‌هاي شكل‌گيري حقوق بشر

اگر چه حقوق بشر پيشينه اي به اندازه تاريخ حيات بشريت دارد اما اندیشه حمایت از حقوق بنیادین بشر پس از جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید، یکی از نخستین اقدامات سازمان ملل تصویب و انتشار اعلامیه‌ای بود که با اتفاق نظری چشمگیر میان اعضای این جامعه روبرو شد و مفاد آن نیروی اخلاقی اساسی و راهنمای جامعه بین‌المللی توصیف شد.

براساس اين گزارش؛ هرچند کوشش بر آن بود تا اعلامیه جهانی حقوق بشر به گونه یک کنوانسیون که جنبه الزامی دارد به تصویب دولت‌های عضو سازمان ملل متحد برسد؛ اما بنا بر ملاحظات سیاسی برخی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی عملی نشد.

بعد از تصویب اعلامیه حقوق بشر در دهه ۱۹۶۰ میلادی دو کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به تصویب رسیده و لازم‌الاجرا گشت و پس از آن نیز کنوانسیون‌های متعدد دیگری در پیوند با حقوق بشر به تصویب رسید.

گفتني است؛ اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر یک پیمان بین‌المللی است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده كه شامل3۰ ماده است و  به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر می‌پردازد.

** موارد نقض حقوق بشر

با توجه به اهميت مسئله حقوق بشر در دنيا همواره كشورها و ارگان هاي بين المللي در تلاش بوده اند تا موارد و مفاد حقوق بشر نقض نشود، اما متاسفانه در طول تاريخ مشاهده شده كه برخي كشورها كه در ظاهر سعي دارند خود را به عنوان حافظ و حامي حقوق بشر جلوه دهند، براي اهداف خود در سطح دنيا به بدترين شكل ممكن حقوق بشر را نقض مي كنند. از جمله كشورهاي كه در سطح دنيا به ناقضان حقوق بشر معروف شده اند مي تواند به آمريكا، انگليس، رژيم صهيونيستي و برخي حكام دولت هاي دست نشانده نظير: عربستان، بحرين و يمن اشاره كرد.

در همين راستا خبرگزاري شين هوا در چين طي گزارشي برخي از حقايق و آمارها را در رابطه با موارد نقض حقوق بشر در آمريكا فاش كرده و در اين زمينه مي نويسد: سال۲۰۱۰ ، 3 میلیون و 800 هزار نفر از شهروندان آمریکایی ۱۲ ساله و بالاتر قربانی خشونت بوده اند، و همچنين 14 میلیون و 800 هزار نفر قربانی سرقت اموال و دارایی ها و ۱۳۸ هزار نفر نیز قربانی دزدی های فردی بوده اند . در حقیقت از هر1000 نفر شهروند آمریکایی ۱۵ نفر قربانی اقدامات خشونت آمیز در این کشور بوده اند. اين آمار به روشني بيان كننده میزان جرم و جنایت در بسیاری از شهرها و مناطق آمریکا است كه خود اين نكته نمونه بارزي از نقض حقوق بشر توسط دولت آمريكا است.

نكته قابل تامل اين كه چنين آماري تنها بخشي از موارد نقض حقوق بشر در كشورهاي غربي را نشان مي‌دهد كه فاجعه انساني ميانمار و كشتار مسلمانان بي دفاع اين كشور، گوياي نقض حريم انساني و حقوق بشر از سوي مجامع غربي است.


** ايران پيشرو درزمينه حقوق بشر اسلامي

آنچه مسلم است اين كه بهترين مسايلي كه درزمينه حقوق بشر مطرح شده و امروزه به عنوان قانون از آن ياد مي‌شود، در فرهنگ و تعاليم متعالي دين اسلام تبين شده است.بر همين اساس؛نهاد ملی حقوق بشر اسلامی از اسفندماه 1373 کار خود را در ايران آغاز كرد تا شروعي بر پايان عدول كشورهاي مدعي حقوق بشر باشد.

اینک پس از گذشت یک دهه فعالیت اکثر حقوقدانان برجسته کشور در آن حضور دارند و به صورت افتخاری برای پیشبرد حقوق انسانی تلاش می‌كنند.. این نهاد ایرانی امروزه از جمله مستقل ترین نهادهای ملی حقوق بشر در جهان تلقی می‌شود به نحوی که برخی از نهادهای ملی حکومتی در برخی کشورها کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران را بیشتر دارای قرابت با جامعه مدنی و هویت‌های مردم نهاد( NGO) می‌دانند و همین امر نیز نشان می‌دهد که روند درستی طی یک دهه فعالیت کمیسیون برای استقرار نهاد مستقل حقوق بشر در ایران طی شده است.

** ايران تنها حامي حقوق بشر اسلامي

بر اساس اين گزارش؛ حسن تردست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به روز حقوق بشر اظهار داشت: براي تبين مساله حقوق بشر بايد به شناخت كاملي از انسان برسيم، تعريفي كه بسياري از مدعيان حقوق بشر ار آن چيزي نمي‌دانند.

اين حقوقدان ادامه داد: پس از جنگ جهاني دوم مساله حقوق بشر مورد توجه كشورهاي غربي قرار گرفت و در دهه 70 و دوران رياست جمهوري كاتر اين مساله محور تبليغات انتخاباتي وي قرار گرفت.

تردست با بيان اين كه موضوع حقوق بشر تنها ابزار سياسي مدعيان دفاع از حقوق انساني در غرب است افزود: مدعيان دموكراسي و حقوق بشر غربي فقط به طرح شعار در اين زمينه بسنده كرده اند و هر روز هزاران نفر در جاي جاي جهان به قتل مي‌رسند و آنها حتي يك واكنش ساده هم از خود نشان نمي‌دهند.

وي تصريح كرد: كشتارهاي مسلمانان ميانمار، بحرين و عربستان نمنه اي از انبوه ادعاهاي مدافعان حقوقبشر غربي در جهان است.

تردست با اشاره به حقوق بشر اسلامي افزود: در ميان كشورهاي اسلامي، ايران تنها كشوري است كه با جديت موضوع حقوق بشر را در همه ابعاد پيگيري مي‌كند و ساير كشورهاي اسلامي اهميت چنداني براي اين مساله قائل نيستند.

وي تصريح كرد: كشوري مثل عربستان با وجود سركوب و كشتار مسلمان در بحرين چه  سنخنيتي با مساله حقوق بشر در مفهوم عادي دارد؟

تردست ادامه داد: عربستان مدعي دفاع از حقوق بشر و تثبيت شئون انساني اين مساله است، در حالي كه با حكومت مستبدانه و ديكتاتوري حقوق مردم جامعه خود اعم از مردان و زنان را نقض مي‌كند.

اين حقوقدان با بيان اين كه ايران تلاش بسياري در تثبيت مساله حقوق بشر داشته و دارد اظهار داشت: متاسفانه برخي كشورهاي اسلامي با ايران همراهي نمي‌كنند و حتي با رفتارهاي مداخله جويانه به بحران ساير كشورها دامن مي‌زنند.

تردست عربستان را مهمترين ناقض حقوق بشر در ميان كشورهاي اسلامي دانست و تصريح كرد: رژيم ال سعود نه تنها به ملت خود رحم نمي‌كند بلكه با ورود به بحران سوريه هيزم بر آتش استكبار جهاني مي‌ريزد.

وي با انتقاد از عملكرد "مرسي" در ممنوعيت ورود اتباع ايران و عراق به مصر افزود: رفتارهاي متناقض اين مقام ارشد مصر كه مسلمان است با مساله حقوق بشر همخواني ندارد چرا كه معلوم نيست به چه دليل ورود اتباع ايران و عراق را از ورود به مصر ممنوع اعلام كرده است.

اين حقوقدان خاطرنشان كرد: مساله حقوق بشر اسلامي زماني در جهان به تثبيت مي رسد كه همه كشورهاي مسلمان در اين زمينه منسجم و متحد وارد عمل شوند.

همچنين؛ حميد اصغر زاده در همين زمينه به باشگاه خبرنگاران، گفت: حقوق بشر در جوهر عمق و اصل خود به تعاليم دين اسلام توجه ويژه‌اي دارد و  به اعتبار آينده اسلام انسان را به زندگي والاي انساني رهنمون شده است.

اين حقوقدان ادامه داد: برخلاف بسياري از اتهامات نقض حقوق بشر به اسلام خوشبختانه قواعد و احكام اسلامي کاملتر و حقوقي تر است.

 وي با بيان اين که برخي از  كشورهاي اسلامي اصل حقوق بشر را لگد مال مي‌کنند تصريح کرد: برخي از مدعيان دروغين حقوق بشر که سلاح تروريست هاي  كشورهاي منطقه را تامين و به نام اسلام و دفاع از حقوق بشر اهداف مذبوحانه خود را پياده مي‌کنند.

اصغر زاده با اشاره به مفاد قانون موجود در حقوق بين المللي که مي توان جنايتكاران مرتكب به جنايت هاي بين المللي و ضد حقوق بشر را در هر جاي دنيا مورد پيگري قرار مي دهد، افزود:  پيگري پرونده جنايات چنين افرادي در دادگاه‌هاي محلي برپايه حقوق بين المللي انجام مي‌شود.

وي ادامه داد: صلاحيت قضايي جهاني اين امکان را فراهم مي‌کند که  جنايتكاران در نظام‌هاي قضايي كشورهاي مختلف مورد پيگرد قرار بگيرند.

اصغر زاده با تاکيد بر اينکه پيش از اين نهادهاي حقوق بشري همواره با استفاده از روش‌هاي سنتي، با انتشار اعلاميه برگزاري راه پيمايي و فعاليت‌هايي از اين قبيل به افشاگري جنايتها  مي‌پرداختند اظهار داشت: صلاحيت قضايي جهان کمک مي‌کند تا كشورهاي هم پيمان به روش عمل نيز دست به کار شوند که با به کار گيري صلاحيت قضايي جهاني جنايتکاران ضد حقوق بشر محاکمه و زندان محکوم مي‌شوند.

اين كارشناس حقوقي خاطرنشان كرد: کشورهاي اسلامي بايد با همکاري و همراهي يکديگر و با پافشاري براصل دفاع از حقوق بشر به دنبال  تثبيت اين حقوق در کشورهايي باشند که هيچ توجهي به آن نمي شود.

**گزراش// حسن صفي آريان

"انتهاي پيام"/پ3
برچسب ها: حقوق ، بشر ، اسلامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.