سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یازده برند ایرانی به خاطره ها پیوستند؛

یکه تازی سامسونگ و ال جی در بازار ایران

این روزها تبلیغات محصولات کره ای همه سطح شهر، مطبوعات، صدا و سیما و سایت های خبری را پر کرده است. محصولاتی که توانسته اند با استفاده از کم کاری مسوولان ایرانی، بازار کشور را طوری قبضه کنند که نه تنها نمونه های مشابه تولید داخل را از رده خارج کرده اند، بلکه هزاران کارگر فعال در این بخش را نیز از کار بیکار کرده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پس از این که چند کارخانه ورشکسته کره ای در حوزه تولید لوازم خانگی و کامپیوتر با هم ادغام شدند، توانستند با همکاری هم محصولات جدیدی تولید کنند. این محصولات البته در دنیا بازار مناسبی ندارند، اما در آسیا و به خصوص ایران با تبلیغات فراوان، چنان بازاری پیدا کرده اند که به نوعی تهدید علیه تولید ملی تبدیل شده اند.

آمارها نشان می دهد هم کانون حدود 80 درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار برندهای کره ای یعنی قرار دارد و  همچنین بالای 50 درصد بازار خودروهای وارداتی به تولیدات کشور کره اختصاص یافته است.

شهاب، ایران پویا، بلر، آریا، اطلس، صنام، آوا، پارس، پیام، ستاره طلایی و صا ایران، برندهای لوازم صوتی و تصویری در ایران بودند که برخی تولیدات آنها سالها پیش حتی به کشورهای دیگر صادر می شد. حتی برندی مانند صا ایران به عرصه تولید گوشی تلفن همراه نیز وارد شد و در روزهایی که هنوز کشور از برندهای خارجی گوشی پر نشده بود، بازار مناسبی نیز پیدا کرده بود.

با این وجود امروز از این برندهای ایرانی خبری نیست و کارخانه های آنها یکی پس از دیگری تعطیل شده اند. جاده مخصوص کرج که روزی مرکز تولید همین برندهای ایرانی بود، امروز با تابلوهای خاک گرفته ای از آنها روبروست. حتی کارخانه بزرگی مانند پارس الکتریک که سالها محصولات تصویری تولید می کرد، امروز به یک زمین فوتبال بزرگ تبدیل شده است.

از سوی دیگر هجوم مردم برای خرید محصولات متنوع وارداتی شرکت های کره ای آن قدر زیاد شده که گاه می توان در یک خانه چندین محصول از یک کارخانه را پیدا کرد.

گوشی موبایل، تلویزیون، یخچال و فریزز، مانیتور، ماشین لباسشویی و مایکروفر، تنها بخشی از محصولات کره ای در خانه های ایرانی است.

تبلیغات سرسام آور این محصولات نیز به حدی است که هر مخاطبی را به خرید آنها تحریک می کند. سود سرشار حاصل از فروش محصولات کره ای در ایران چنان زیاد است که پای این تبلیغات به کوچکترین رسانه های ایران نیز باز شده و هزینه های سنگین این تبلیغات، کوچکترین خمی به ابروی کره ای ها نمی آورد و به گفته یکی از مدیران بازاریابی محصولات کشور جنوبی در ایران ،مسئولان این کشور آنقدر پول تبلیغات در اختیار ما قرار می دهند که در بسیاری اوقات در این سالیان اخیر نتوانسته ایم همه این دلار ها را هزینه کنیم.

کمتر از یک ماه پیش که کره، نفت کش های ایرانی را به تحریم تهدید کرد و این اقدام با واکنش مقامات ایرانی مواجه شد، چنان لرزه ای به اندام کره ای ها افتاد که بلافاصله مسوولان تولید کننده این محصولات را به ایران کشاند تا با مذاکره، موضوع را حل کنند.

گرچه مشخص نیست در این مذاکرات چه مباحثی رد و بدل شد، اما واقعیت این است که ورود بدون ضابطه و بدون دغدغه محصولات کره ای به ایران، تهدیدی جدی برای تولید نمونه های مشابه داخلی است.

شاید بهتر بود مسوولان کشور به جای بازگذاشتن درهای گمرک کشور به روی این محصولات، کمی هم به فکر تولید داخل بودند و از کارخانه های ایرانی حمایت می کردند تا امروز کار به آنجا نرسد که حتی پای سریال های کره ای هم به تلویزیون باز شود و از قهرمانان آنها، سمبل رشادت ساخته شود!

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
قلی
۱۳:۵۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۱
چرا مسئولین جلو ورود این محصولات بی کیفیت و قلابی کره ای را نمیگیرند . باور کنید این شرکتها اصلا بفکر خدمات پس از فروش نیستند و بی کیفیت ترین محصولاتشان را به ما میدهند.
حال که با کمبود ارز مواجهیم بهتر است بجای وارد کردن این اشغالها از محصولات داخلی مثل پارس و شهاب و اطلس استفاده کنیم .