سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز/

از نصب نخستین چراغ راهنمایی جهان تا صدور فرمان مشروطیت

ولادت سبط اکبر، امام حسن مجتبی، رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به نخست وزیری دکتر باهنر، شهادت دکتر «حسن آیت» نماینده مجلس شورای اسلامی، صدور فرمان مشروطیت، عملیات نصر 7 در ارتفاعات دوپازا و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 14مرداد 1391 خورشیدی، 15رمضان 1433 هجری و 4 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ولادت سبط اکبر، امام حسن مجتبی (ع) (3 ق)

سید جوانان اهل بهشت، سبط اکبر، ریحانة الرسول حضرت امام حسن مجتبی (ع) در 15 رمضان سال سوم  هجری قمری در مدینه‌ منوره به دنیا آمد. کنیه‌ آن حضرت، ابومحمد و القاب ایشان، تقی، زکی و السبط می‌باشد. امام حسن مجتبی (ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خویش، مدتی امور خلافت مسلمانان را عهده دار گردید و مهیای جنگ با معاویة بن ابی سفیان شد. اما آن حضرت در پی خیانت گروه زیادی از یاران و لشکریانِ خود، تن به صلح با معاویه داد و از آن پس خلافت را رها کرد. امام حسن مجتبی (ع) پس از مدتی از کوفه به مدینه بازگشت و به ارشاد، هدایت و امامت جامعه‌ اسلامی پرداخت.

حرکت مسلم ابن عقیل (ع) از مکه به سوی کوفه (60 ق)
اعزام حضرت مسلم (ع) از سوی امام حسین (ع) به جانب کوفه پس از نامه‌های پی‌در پی و دسته‌جمعی کوفیان به امام حسین (ع) و دعوت از آن حضرت جهت برپا نمودن حکومت اسلامی و مبارزه با یزید بن معاویه بود. مردم کوفه گرچه در ابتدا استقبال شایانی از مسلم بن عقیل (ع) به عمل آوردند ولیکن با تطمیع و تهدید حکومت عبیداللَّه بن زیاد، سرانجام نماینده‌ امام را تنها گذاشته و پس از مدتی حضرت مسلم بن عقیل به دست ابن‌زیاد به شهادت رسید.

رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به نخست وزیری دکتر باهنر (1360 ش)

به دنبال برکناری بنی صدر از مقام ریاست جمهوری و انتخاب شهید رجایی به عنوان رییس جمهور، شهید دکتر محمد جواد باهنر به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی گردید. فردای آن روز این پیشنهاد در مجلس مطرح شد و روز 14 مرداد 1360، رأی‌گیری برای این منظور صورت گرفت. به این ترتیب شهید حجت الاسلام باهنر با کسب 130 رای از مجموع 168 رای ماخوذه، از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و پس از چند روز با معرفی اعضای کابینه و تایید مجلس‌کار خود را آغاز کرد.

هفته‌ کمک به محرومان و مستضعفان (15 تا 21 رمضان)
ماه مبارک رمضان، ماه دستگیری از مستمندان، فقیران و درماندگان است. گرچه انفاق در راه خدا در تمام ایام سال دارای پاداش و ثواب است اما در ماه مبارک رمضان دارای فضیلت برتری است؛ همچنان که رسول گرامی اسلام (ص) در خطبه شعبانیه فرمودند: «وتصدّقوا علی فقرائکم و مساکینکم» - و بر تهیدستان و مستمندان جامعه خویش انفاق کنید- تا جایی که حضرت یکی از نامهای این ماه را «شهر المواساة» - ماه همدردی- نامیده و مردم را به حمایت و دستگیری از فقیران و مستضعفان فراخوانده است؛ لذا از تاریخ 15 تا 21 رمضان المبارک به عنوان هفته اطعام نیازمندان واکرام ایتام از سوی کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) نامگذاری شده است.

شهادت «مصطفی مازح» در راه اعدام سلمان رشدی (1368 ش)

مصطفی مازح جوان انقلابی عضو حزب‌اللَّه‌لبنان، پس از صدور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) مبنی بر اعدام سلمان‌رشدی، نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی، خود را به محل اقامت این نویسنده مرتد در لندن رساند و در حالی که با خود مقادیر زیادی مواد منفجره حمل می‌کرد در ساختمان وی جای گرفت. هرچند در این انفجار به سلمان رشدی آسیبی نرسید و مصطفی به شهادت رسید، ولی پیام رسای امام خمینی (ره) در گوش جهانیان به صدا درآمد که پیروان حضرتش، سلمان رشدی را رها نخواهند کرد.

صدور فرمان مشروطیت (1285 ش)
حرکت انقلاب مشروطه از اهانت به روحانیان شروع شد و در پی اهانت کارگران بانک روس به قبرستان مسلمانان و اجساد مردگان، و گرانی قند بازار تعطیل شد. در نهایت و پس از طی حوادث فراوان، حرکت مردم برای رسیدن به خواسته‌های خویش ادامه یافت و در این راه،‌ تحصن علما و مردم در صحن حرم حضرت عبدالعظیم در ری و سپس مهاجرت به قم باعث عقب نشینی دستگاه استبداد شد. نهضت به شیراز و تبریز و اصفهان نیز بسط یافت و مظفرالدین شاه ار این اتفاقات احساس خطر کرد و در 14 جمادی الاخر سال 1324 ه. ق. به صدور فرمان مشروطیت و تأسیس مجلس شورای ملی مرکب از برگزیدگان ملت تن داد. مجلس یکم در 18 شعبان 1324 ه. ق. با حضور شاه در کاخ گلستان گشایش یافت و در آخرین روزهای زندگی مظفر الدین شاه (14 ذیقعده 1324 ه. ق) پنجاه و یک اصل قانون اساسی به امضای شاه رسید.

نخستین چراغ راهنمایی جهان

امروز سالروز به کار افتادن نخستین چراغ راهنمایی جهان است. این چراغ ترافیک روز چهارم آگوست سال 1914 در شهر کلیولند ایالت اوهاپو آمریکا در چهار راه خیابان اقلید (اقلیدوس یونانی) و خیابان 105 نصب شد تا اتومبیل ها را هدایت کند.

آغاز قدرت بلامنازع و دیکتاتوری «آدولف هیتلر» در آلمان (1934 م)
پس از آنکه آدولْفْ هیتلر در سال 1925 م حزب نازی را تأسیس کرد، درصدد برآمد تا کشور را در اختیار بگیرد. از این رو با به راه انداختن تبلیغات وسیع و دامنه‌دار ضد کمونیستی و ضد یهودی و سر دادن شعارهای نژادپرستانه، خیل کثیری را در شمار طرفداران خود گرد آورد و طی سال‌های 1928 تا 1932 م، کرسی‌های فراوانی را در پارلمان آلمان به دست گرفت. هیتلر در ادامه کار، خود را نامزد احراز ریاست جمهوری در سال 1932 م نمود ولی از هینْدِنْ‌بورگ، رئیس جمهور وقت شکست خورد، با این حال در 30 ژانویه 1932 م، به صدراعظمی آلمان برگزیده شد. سپس با اعمال نفوذ  توانست اختیارات فوق‌العاده‌ای از پارلمان دریافت کند و راه را برای کسب قدرت بیشتر خود هموار سازد.
با مرگ رئیس جمهور سالخورده در روز دوم اوت 1934 م، آخرین مانع را در راه قدرت مطلقه و بلامنازع هیتلر از میان برداشت و هیتلر همان روز، قانونی را به تصویب هیأت دولت و سپس رایْشتاک یا پارلمان آلمان نازی رساند که به موجب آن، وظایف رئیس جمهور و صدراعظم آلمان در یک‌دیگر ادغام شده و رهبر کشور از آن پس، عنوان پیشوا را داشت. این همان عنوانی بود که هیتلر در مقام رهبری حزب نازی برای خود انتخاب کرده بود. هیتلر برای تثبیت این مقام و عنوان تازه، روز 19 اوت 1934 م یک رفراندوم دیگر ترتیب داد و این بار نیز بیش از 90 درصد رای دهندگان، او را به عنوان پیشوای خود انتخاب کردند.

عملیات نصر 7 با رمز یا فاطمة الزهرا در ارتفاعات دوپازا و سلیمانیه توسط سپاه (1366 ش)

عملیات نصر ۷ در چنین روزی از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انجام رسید. نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ چهاردهم مردادماه ۱۳۶۶ ش، عملیاتی تحت عنوان نصر ۷ را در غرب شهرستان سردشت، در ارتفاعات دوپازا و سلیمانیه با رمز مبارک یا فاطمةالزهرا (س) آغاز کرد. هدف این عملیات غرورآفرین، خارج کردن منطقه عمومی سردشت در دو مرحله و تصرف ارتفاعات دوپازا و به لفت بود که به یاری لشگر ۳۱ عاشورا، لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، تیپ ۱۸ الغدیر، تیپ ۲۹ نبی اکرم (ص) انجام گرفت. دستاوردهای عملیات نصر ۷؛ تصرف ارتفاعات دوپازا، به لفت و بخشی از اهداف مورد نظر بود. نیروی زمینی سپاه در پایان توانست ارتفاعات دوپازا (۲۳۷۹ و ۲۳۰۴) و به لفت (۲۱۴۴ و ۲۱۳۰)، جاده آسفالته سردشت - قلعه‌دیزه و پاسگاه‌های مرزی به لفت - که حدوداً ۳۰ کیلومتر مربع بود - را آزاد کند.

14 مرداد در هشت سال دفاع مقدس.
شهادت دکتر «حسن آیت» نماینده مجلس شورای اسلامی 60 )
در عملیات مشترک ارتش و سپاه در اطراف مهاباد، 34 تن از افراد ضدانقلاب کشته شدند 61
در حمله هواپیماهای عراق، منطقه میمک بمباران شد 66
درگیری با «خبات» در روستای برده‌رش و درگیری میان عناصر کومه‌له و دمکرات در سردشت
ورود نخستین کاروان شهدا و مجروحان فاجعه کشتار مکه به تهران

برخی دیگر از رویدادهای 4 اوت
1914: انگلستان آلمان را متهم به نقض پیمان لندن و اعزام نیرو به بلژیک کرد و به آن کشور اعلان جنگ داد.
1922آغاز جنگ استقلال طلبان ترکیه با ارتش یونان
1925: تفنگداران دریایی آمریکا پس از 13 سال استقرار، خاک نیکاراگوئه را ترک کردند.
1940: ایتالیا که سودای بازگشت به عظمت عهد باستان به عنوان امپراتوری روم را در سرداشت همزمان به سودان، کنیا و سومالی که هر سه سرزمین در استعمار انگلستان بودند حمله نظامی برد.
1942: نیروهای آلمان حمله به استالینگراد را آغاز کردند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: تقویم روز ، شبانه ، باشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
محمدحسن
۰۴:۴۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۱
با سلام. ممنون. خدا به شما خیر بده.