سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز به بهره برداری می رسد؛

بهره برداري از طرح توسعه پالايشگاه شهيد تندگويان تهران

با اتمام فرآیند احداث واحدهای گوگردزدایی از نفت گاز، استحصال گوگرد و همچنین واحد سولفور ریكاوری، طرح بهینه سازی و بهبود كیفیت فرآورده‌های پالایشگاه شهید تندگویان تهران امروز بطور رسمی به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سیدحسن میرسلطانی مجری طرح بهینه سازی و بهبود كیفیت فرآورده های پالایشگاه شهید تندگویان تهران، با بیان این مطلب گفت : با راه اندازی واحد گوگردزدایی از نفت گاز با ظرفیت 53 هزار بشكه در روز (گازوییل تولیدی با كمتر از 10 پی پی ام مطابق استاندارد یورو 5)، واحد سولفور ریكاور با ظرفیت 110 تن گوگرد و واحد استحصال گوگرد با ظرفیت 212 تن گوگرد در روز تمامی 14 واحد طرح بهینه سازی و بهبود كیفیت فرآورده های پالایشگاه شهید تندگویان تهران در مدار بهره برداری قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: طرح بهینه سازی و بهبود كیفیت فرآورده های پالایشگاه شهید تندگویان تهران به عنوان نخستین طرح از طرح های نه گانه مهر ماندگار مجموعه پالایش و پخش، بزرگ ترین طرح اجرا شده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است كه تمام واحدهای آن در داخل پالایشگاه و در محیط بهره برداری احداث شده است.
میرسلطانی تاكید كرد: مدیریت مصرف انرژی، كاهش تولید سوخت ضایعات، ارتقای استانداردهای زیست محیطی و تولید فراورده های نفتی با استاندارد یورو 5 اروپا از مهمترین ویژگی‌های این پروژه است.
وی ادامه داد: مشاور، پیمانكار و همه عوامل مدیریت این پروژه داخلی هستند و بیش از 70 درصد از تجهیزات و مواد مورد نیاز این پروژه، از جمله كاتالیست های مورد نیاز واحدها، سیستم های كنترل و تمام پمپ های فرآیندی واحدها برای نخستین بار از سوی شركت های داخلی تامین شده است.
مجری طرح بهینه سازی و بهبود كیفیت فرآورده های پالایشگاه شهیدتندگویان تهران تصریح كرد: در این پروژه بیش از 650 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته كه حدود 60 درصد آن از منابع داخلی شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، 8 درصد آن از محل فروش اوراق مشاركت (حدود 50 میلیارد تومان) و حدود 37 درصد آن از طریق صندوق انرژی بانك ملت (حدود 200 میلیارد تومان) تامین شده است.
میرسلطانی درباره مشخصات واحدهای این طرح گفت: واحد تولید آب مقطر (دمین) این طرح با ظرفیت 250 هزار مترمكعب در ساعت، واحد نیروگاه شامل تولید برق به ظرفیت 75 مگاوات و تولید بخار به ظرفیت 105 تن در ساعت، واحد برج خنك كننده به ظرفیت 7 هزار مترمكعب در ساعت، واحد تولید هیدروژن با ظرفیت 42 میلیون فوت مكعب در روز (كه از گاز طبیعی خوراك دریافت می كند و هیدروژن تولیدی آن دارای 99.99 درصد خلوص و فاقد میعانات آب و گاز است)، واحد گوگردزدایی از نفت سفید به ظرفیت 31 هزار و 500 بشكه در روز (تولید نفت سفید دارای كمتر از 40 پی پی ام گوگرد مطابق استاندارد یورو 4) از جمله واحدهای این طرح هستند.
وی افزود: واحد گرانول سازی با ظرفیت اسمی 720 تن در روز، واحد فلر، واحد آب ترش، واحد آمین جنوبی، واحد آمین شمالی، واحد تصفیه گازهای دورریز كه متمم واحد بازیافت گوگرد است و واحد ال پی جی، از دیگر واحدهای این طرح هستند.
مجری طرح بهینه سازی و بهبود كیفیت فرآورده های پالایشگاه شهید تندگویان تهران خاطر نشان كرد: هدف از اجرای این طرح، گوگردزدایی از فرآورده های گازوییل و نفت سفید است كه به زودی گازوییل و نفت سفید دارای استاندارد یورو 5 این پالایشگاه در چرخه تولید فرآورده كشور قرار خواهد گرفت./ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.