سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خشم فلسطينيان از سخنان رامني

سخنان ميت رامني نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا در جمع ثروتمندان اسرائيلي ، خشم شهروندان فلسطيني را برانگيخت .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس ؛ رامني در ضيافت صبحانه با حضور حدود شصت نفر از کمک کنندگان ثروتمند اسرائيلي گفت :« زماني که افراد وارد اسرائيل مي شوند مشاهده مي کنند مثلا توليد ناخالص داخلي حدود بيست و يک هزار دلار است و اين رقم را با توليد ناخالص داخلي سرانه در مناطق دورتر مقايسه کنيد که تشکيلات خود گردان فلسطين اداره آنها را به عهده دارد. اين رقم در اين مناطق حدود ده هزار دلار در سال است و به اين شکل مي توان متوجه تفاوتي آشکار در زندگي اقتصادي آنها شد.»

مقامات فلسطيني اين سخنان رامني را نژادپرستانه و ناشي از بي اطلاعي وي دانستند.
صائب عريقات يکي از دستياران ارشد محمود عباس رئيس تشکيلات خود گردان فلسطين گفت :« اين سخنان نژاد پرستانه است و رامني درک نمي کند که اقتصاد فلسطين به سبب اشغالگري اسرائيل نمي تواند به پتانسيل خود دست يابد. به نظر من اين مرد ( رامني ) بي اطلاع ، بدون دانش ، فاقد بصيرت و درک درباره اين منطقه و مردم آن است . رامني همچنين فاقد دانش درباره خود اسرائيلي هاست. من نشنيده ام حتي مقامات اسرائيلي نيز درباره برتري فرهنگي صحبت کنند. اسرائيلي ها ، اشغالگر و فلسطيني ها تحت اشغال هستند. به اين دليل است که فلسطيني ها نمي توانند پتانسيل خود را به فعل در بياورند.»

اختلاف سطح توان اقتصادي اسرائيلي ها و فلسطيني ها در واقع بسيار بيشتر از آن است که رامني بيان کرد.

آمار بانک جهاني نشان مي دهد توليد ناخالص داخلي اسرائيل در سال دو هزار و يازده ، حدود سي و يک هزار دلار و اين ميزان در کرانه باختري و غزه بيش از يک هزار و پانصد دلار بوده است.
رامني در مقايسه اقتصادهاي اسرائيل و فلسطين به اين موضوع اشاره اي نکرد که اسرائيل از زمان جنگ سال هزار و نهصد و شصت و نه کنترل کرانه غربي ، نوار غزه و شرق بيت المقدس را در دست گرفته است.

اسرائيل سال دو هزار و پنج از غزه خارج شد ولي همچنان دسترسي به آن را در اختيار خود دارد و از زماني که گروه حماس سال دو هزار و هفت کنترل غزه را بدست گرفت ، محاصره مرزي فلج کننده اي را عليه اين منطقه به اجرا در آورده است.

اسرائيل در نوار غزه کنترل کلي را در اختيار دارد و فلسطيني ها فقط حق خودمختاري محدودي دارند.

اسرائيل کنترل همه گذرگاه هاي مرزي را به داخل و خارج کرانه غربي در اختيار دارد و همچنان تجارت و تردد فلسطيني ها را محدود مي کند.

بانک جهاني و صندوق بين المللي پول مکرر اعلام کرده اند اقتصاد فلسطين تنها در صورتي مي تواند رشد کند که اسرائيل اين محدوديت ها را لغو کند.

برچسب ها: فلسطین ، رامنی ، خشم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.