سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تنديس جدايي ها اين بار نصيب ري ميشود؛

شهري كه از ياد ها دور شد...

شهری با قدمت 7 هزار ساله، با تمدن و تاریخ غنی که با گذشت زمان رفته رفته خاطره ها پيوست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، :

شهر که در طول تاریخ 3 دوره پایتخت ایران زمین بوده و مدفن امامزاده های واجب التعظیم، مشاهیر و مفاخر بزرگی بوده و مقام معظم رهبری آنرا قبله تهران نامیدند.

اما گذشت زمان رفته رفته از سرسبزی اش کاست و زمینش شد مدفن مردگان،‌ مأمن پالایشگاه، فرودگاه، کارخانجات صنعتی و رودهای پرآبش شد نهر نفت.

سقوط کاری درست زمانی رخ داد که تهرانی که روزی جزئی از ری بود و آن را طهران می نامیدند پله های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر می گذاشت...

تهران با پا گذاشتن بر روی پتانسیل های ری تهران شد تهران شد پایتخت و شهرری شد شهرستان، شهرستان که چه بگویم شهر یا حتی منطقه!

چرا که ری با وجود وسعت بسیار زیاد و جمعیت روز افزایش و با داشتن فرمانداری و شهرداری بیشتر اداراتش زیر نظر تهران است.

اگر روزی ری را مادر تهران می نامیدند حالا انگار جاها عوض شده تهران شده مادر و ری ....

ری شده حیاط خلوت تهران تا مدیرانش هر طور که خواستند تصمیم بگیرند به طوری که درآمدها سوی تهران روانه شد صرف مناطق آن شد و ری شد مأمن زباله های آن. این در حالیست که آمارها نشان می دهد که روزانه 7هزار تن زباله تهران به کهریزک منتقل می شود، اگر چه زباله طلای کثیف است اما عوایدش نصیب تهران می شود و رهاورودش برای مردم ری آلودگی های زیست محیطی است.

استقرار پالایشگاه نفت تندگویان، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و کارخانه سیمان تهران از دیگر صنایعی هستند که اگر چه برای پیشرفت یک شهر مفیدند اما به قیمت آوارگی ساکنین دهها روستای اطراف آن تمام شد.میهمانانی که با آمد نشان صاحبخانه را بیرون کردند.

*رضایت اهالی ری از جدایی از تهران

یکی از ساکنین اطراف کارخانه سیمان تهران می گفت: چرا کارخانه سیمان تهران؟ چرا کارخانه سیمان ری نباشد مگر نه اینکه گرد و غبار و بیماری اش مال ماست پس چرا درآمدش برای ما نباشد.

یکی دیگر از اهالی می گفت: ما عروسیهایمان را می بریم تهران اما تهرانی ها امواتشان را برایمان می آورد، شادی ما حتی اگر آنها را خوشحال نکند ناراحت هم نمی کند چرا که باز هم پولش به جیب آنها می رود اما قسمتی از شهر شده آرامگاه مردگان تهرانی ها و باید هر روز صدای آه و ناله آنها را بشنویم و تحمل کنیم و دهم برنیاوریم.

این ها صحبت ها و درد و دل عده ای از اهالی ری بود که گواه رضایت آنان از استقلال ری است.

این تصمیم چهارمین سفر رییس جمهوری و هیئت دولت به شهرستان ری گرفته شد که در حال حاضر با جدیت از سوی استانداری دنبال می شود.

محمودی درآمدهای ری به خزانه شهرستان ری واریز می شود معاون استاندار تهران که به عنوان مأمور ویژه جداسازی ری از تهران از سوی استاندار تهران انتخاب شده می گوید: بعد از استقلال ری همه درآمدهای ری که قبلاً به حساب شهرداری تهران ریخته می شد قطع و به حساب مستقل شهرستان ری ریخته و برای خودش هزینه می شود.

این در حالیست که به گفته مدیران شهر تهران شهرستان ری سالانه 35 میلیارد درآمد دارد درحالی که هزینه ای که شهرداری تهران برای آن می کند نزدیک به 300 میلیارد تومان است که به گفته معاون استاندار این اظهارات فقط آمار و ارقام است چرا که ری به لحاظ برخوردار بودن از ظرفیت ها و پتانسیل های بالا در آمد بسیار بالایی دارد و با جدایی از ری صرف آبادانی شهر شده و بخشی از هزینه های شهرداری تهران هم کاسته می شود.

براساس این گزارش مناف هاشمی معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفته: امیدواریم این طرح کارشناسی و مورد تجدیدنظر قرار گیرد چرا که تجربه جهانی نشان می دهد که کلانشهرها در صورتی می توانند خدمات خود را به صورت عادلانه و مساوی توزیع کنند که از یکپارچگی برخوردار باشند.

اما آقای هاشمی شما فکر می کنید خدماتی که تا به امروز بررسی ارائه شده عادلانه بوده!

کلام آخر: با وجود تمام مخالفت ها و اعتراض ها طبق پیش بینی مسئولان، شهرری 3 ماه دیگر از تهران جدا می شود ما هم امیدواریم که این طرح مسکنی باشد بر درد مردم ری و حقوق از دست رفته آنها را باز بستاند و نياید روزی که پشیمانی عاقبت آن شود./ف

گزارش از فاطمه هنرور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
morteza
۱۱:۱۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
جانا سخن از زبان ما می گویی ما مردم اصیل شهرری سالهاست انتظار این لحظه را داشتیم. ما می خواهیم به شکوه و عظمت گذشته ری بر گردیم و این شدنی است ری می تواند به الگوی خوبی از یک شهر مذهبی و در عین حال مدرن تبدیل شود .