به گزارش خبرنگار
بازار باشگاه خبرنگاران امروزه بوتیك و اداره بوتیك یكی از كسب و كارهای مدرن به
حساب میآید. همیشه فقط جنس خوب تعیینكننده میزان فروش نیست و عوامل دیگری نیز
دخیل هستند. دكوراسیون مناسب و مشتریپسند ، از لوازم یك بوتیك مجلل است كه تاثیر
مستقیم بر میزان فروش دارد
امروزه فضا و دكور یك بوتیك ارزشی بیش از كالاهای موجود در آن دارد. در سطح جهانی نیز آنچه یك بوتیك را منحصر به فرد میسازد لزوما اجناس شیك آن نیست بلكه دكور زیبای آن نیز بسیار مهم است و در كنار اجناس لوكس و زیبا هارمونی زیبایی میسازد كه تاثیر مستقیم بر خرید و فروش و جلب مشتری دارد.
گام نخست
نخستین
گام این است كه شما بدانید برای چه قشری و چه جنسی میخواهید بوتیك بزنید. اینكه چه
نوع پوشاكی میخواهید به آنها ارائه كنید. اینكه شما لباس مردانه یا زنانه میخواهید
عرضه كنید، نوع دكور شما را تحتتاثیر قرار میدهد. همچنین قیمتهای شما تعیینكننده
مدل دكور شما خواهد بود. عرضه برندها و ماركهای مشهور باید در دكوری درخور نام
این برندها باشد و این دقیقا مرز بین لوكس بودن یا معمولی بودن است.
گام
دوم
اگر
از كشورهای خاصی واردكننده پوشاك هستید باید دكوری مناسب با حال و هوای آن كشورها
در بوتیك خود ایجاد كنید. همچنین لباس اسپورت را نمیتوان در كنار كت و شلوار به
فروش رساند. هر كدام از این اجناس دكوری ویژه خود میطلبد و توجه به این مسائل
مانع سردرگمی خریدار میشود و درآمد شما را افزایش میدهد.
گام
سوم
بوتیك
خود را به چند منطقه مجزا تقسیم كنید. قسمت فروش و قسمت پرو باید جدا باشد. با
اضافه كردن پردههایی زیبا و خوشطرح و البته ضخیم میتوانید این كار را انجام
دهید. توجه داشته باشید كه مكان پرو باید راحت و مناسب باشد و مشتری احساس امنیت و
آرامش كند. در این فصل گرم باید اتاق و مكان پرو كاملا خنك باشد. یادتان باشد كه
مشتری در این اتاق تصمیم به خرید میگیرد. پس با اتخاد
راهكارهای مناسب
ویترین یك بوتیك مهمترین قسمت یك بوتیك است. در واقع
این ویترین است كه مشتری را به بوتیك شما میكشاند. معمولا فروشندگان بیشترین
خلاقیت را در این قسمت به كار میبرند. ویترین شما نماینده بوتیك شماست و شما را
به طور كلی معرفی میكند. وجود آینه قدی و نور كافی و مناسب در این مكان الزامی
است.
گام
چهارم
مهمترین
قسمت یك بوتیك ویترین آن است. در واقع این ویترین است كه مشتری را به بوتیك شما میكشاند.
معمولا فروشندگان بیشترین خلاقیت را در این قسمت به كار میبرند. ویترین
شما نماینده بوتیك شماست و شما را به طور كلی معرفی میكند. علاوه بر اجناس خود كه
در ویترین قرار میدهید، میتوانید ویترین خود را با انواع وسایل دكوراسیونی تزئین
كنید. مجسمهها، گلهای خشك معطر و لامپهای رنگی با نور ملایم گزینههای مناسبی
هستند. همچنین ویترین باید حاوی چكیدهای از اجناس شما باشد چون اگر مشتری با توجه
به ویترین به بوتیك شما بیاید باید بتوانید جنسی كه نظرش را جلب كرده ، به او
بدهید.
گام
پنجم
انتخاب
رنگهای مکمل در بوتیك شما ایجاد تناسب میكند. اگر در بوتیک خود سبكها و برندهای
مختلف را ارائه میدهید، آنها را به صورت مجزا در گوشههای جداگانه بوتیك قرار
دهید و رنگ متناسب با هر كدام را در اطرافش قرار دهید. گاهی رنگهای متضاد با هم نیز به كار
میرود و جزو سبكهای جدید است و نوعی مدرنیته به فضای بوتیك شما میبخشد. امروزه
رنگهای سفید و مشكی در كنار یكدیگر با ایجاد نوعی كنتراست زیبا توجه مشتریان را
جلب میكنند.
گام
ششم
گام
بعدی اضافه کردن مبلمان به بوتیك است. وقتی خریداران جایی برای نشستن داشته باشند،
شما میتوانید از این فرصت استفاده كنید و اجناس خود را به آنها معرفی كنید. گاهی
كسانی تنها همراه فرد خریدار هستند. اگر در بوتیك شما جایی برای نشستن وجود داشته
باشد، فرد همراه مینشیند و خریدار با حوصله بیشتر اجناس را نگاه میكند و در این
صورت عجلهای برای رفتن ندارد. این مسئله بر میزان فروش شما میافزاید.
میزی كوچك در جلوی مبلها قرار دهید و ژورنالها و كاتالوگهای اجناس خود را روی
آن قرار دهید. این كار همه مشخصات كالا را در غیاب شما نیز معرفی میكند و مشتری
با آگاهی اقدام به خرید میكند.
گام
هفتم
اضافه
کردن لوازم جانبی به یک بوتیک مساوی است با افزایش فروش آن. با استفاده از مجسمهها،
تابلوهای نقاشی، عكسهایی از مناظر زیبا، پارچههای رنگی، صدفها و لامپهای كمنور
زیبا، گلهای خشك شده و معطر، فضایی هنری در بوتیك خود ایجاد كنید. آیتمهای یاد
شده میتواند موجب خاطراتی خوش برای مشتریان شود. مشتری معمولا دوست دارد در فضایی
رمانتیك و زیبا خرید كند زیرا امر خرید، خود یك پدیده دلچسب است و هر انسانی تنها
در مواقعی كه شور و حال و احساس خوبی دارد اقدام به خرید میكند. با ایجاد این
فضای هنری، مشوق مشتریان خود به خرید باشید.
گام
هشتم
درجه
روشنایی در بوتیك هم به خلق و خوی شما بستگی دارد و هم نوع اجناس شما. آنچه معمولا
در بوتیكهای كلاسیك میپسندند، نورهای ملایم است اما بوتیكهایی با اجناسی مربوط
به دنیای معاصر و ویژه جوانان، بیشتر نور زیاد و پر زرق و برق را میپسندند. از
نور زرد و سبز روبهروی آینهها استفاده نكنید زیرا مانع دید خوب مشتری میشود.
چراغهای سفید كوچك به قفسه لباسها اضافه كنید. این كار موجب دیده شدن هر چه
بهتر اجناس شما میشود و مشتری را به خرید تشویق میكند.