سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفتگوي باشگاه خبرنگاران با امين‌الله رشيدي؛

خلاقيت در موسيقي امروز مرده است

راز ماندگاري آهنگ‌هاي قديمي به خاطر هماهنگ بودن سه ركن شاعر، خواننده و آهنگساز است.

امين الله رشيدي خواننده سنتي در گفتگو با خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران در مورد نقش شعر در اثر موسيقي سنتي گفت: تاثير شعر مي‌تواند بسيار مثبت يا بسيار منفي باشد در واقع 3 ركن اصلي، ترانه سرا، خواننده و آهنگساز هستند كه با هم ارتباط صميمي دارند و در نتيجه با همكاري هم باعث ايجاد يك اثر خوب مي‌شوند.

رشيدي گفت: در حال حاضر آهنگساز خوب خيلي كم است و فقط چند آهنگساز خوب كه از دهه‌هاي باقي مانده كارهايشان بوي آن زمان را مي‌دهد.

وي ادامه داد: خلاقيت در موسيقي مرده است و در واقع بيشتر كارها به صورت ضربي خواني است و آهنگسازي نشده است مثلاً يك غزل حافظ را مي‌توان چند جور خواند كه به آن ضربي خواني مي‌گويند.

رشيدي در مورد انتخاب شعر و دستگاه عنوان كرد: آهنگساز بايد به ادبيات اشراف داشته باشد بعنوان مثال براي آهنگ ريتميك، كلام غمگين نگذارد، آهنگسازي علمي است كه در مدرسه نمي‌توان ياد گرفت بلكه با تمرين و ممارست بدست مي‌آيد.

وي در مورد اثر ماندگار در موسيقي سنتي بيان كرد:‌ اگر اثر ساخته شده با انگيزه قبلي همراه باشد اثر مثبت و خوبي بر ذهن مخاطب باقي مي‌گذارد و باعث ماندگاري آن مي‌شود.

رشيدي در مورد تاثير طبيعت و الهام گرفتن از آن عنوان كرد: گاهي اوقات مي‌توان از طبيعت الهام گرفت زماني كه براي مسافرت به شمال كشور رفته بودم بعد از ديدن دريا، همانجا شعر و آهنگ دريا را ساختم.

وي در ادامه گفت: نقش استاد در خواندن آواز سنتي زياد نيست خود هنر جو بايد تلاش كند چون تارهاي صوتي هر كس قابليت ايجاد صداي بخصوص را دارد و نمي‌توان با زور تجرير زد و يا صدا را عوض كرد.

رشيدي در مورد تلفيق موسيقي سنتي و پاپ گفت: موسيقي سنتي در جا زدن است ولي بايد با ابتكار در آن خلاقيت ايجاد شود و نوآوري در آن صورت گيرد و اين تجدد براساس ريشه‌هاي موسيقي ايران شكل بگيرد./ي2
برچسب ها: رشیدی ، خواننده ، خلاقیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.