یک تهیه کننده و مستندساز گفت: وجود یادگاری و حکاکی بر روی دیوارهای بناها و آثار تاریخی نشان می دهد که حفظ و نگهداری این آثار نیازمند فرهنگ سازی گسترده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان نورالله فتاحی با اعلام مطلب فوق افزود:وقتی که برای ساخت مستند امین الله رشیدی مدتی را در کاشان به سرمی بردم، مشاهده کردم که بسیاری از بازدید کنندگان بر روی بناهای تاریخی این شهر یادگاری نوشته اند و یا به تخریب این آثار پرداخته اند.

وی افزود:حتی بر روی درختان باغ فین کاشان و محل شهادت امیرکبیر، یادگاری ها و کندکاری های بسیاری شامل اسامی و تاریخ بازدید مشاهده می شد که ظاهر این آثار را نازیبا کرده است.

سازنده مستند "صدا بود و سیاهی" اضافه کرد: مشاهده این حکاکی ها و نوشتن خطوط و یادگاری ها انگیزه ای شد تا در فیلم کوتاه 4 دقیقه ای" این خطوط از کیست؟" به آسیب شناسی این موضوع بپردازم.

وی با بیان اینکه نقش مردم در این زمینه بسیار مهمتر از سازمان میراث فرهنگی است،خاطرنشان کرد:باید کاری کرد که با فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ نگهداری از آثار تاریخی، دیگرنیازی به وجود نگهبان در اماکن تاریخی نباشد.
فتاحی افزود: تهیه کنندگی و کارگردانی مستند" این خطوط از کیست؟" را خودم انجام داده ام و اداره میراث فرهنگی کاشان در این زمینه با من همکاری کرده است.

سازنده مستند" صدا بود و سفیدی" از ارائه این مستند در جشنواره فیلم های مستقل و جشنواره فیلم کوتاه تهران خبر داد و خاطرنشان کرد:بدون تردید آیندگان در باره ذره ذره رفتارهای امروز ما قضاوت خواهند کرد.پس چه بهتراست که با مراقبت از میراث گذشتگان نامی نیک از خود به جای گذاریم.

وی عنوان کرد:تلاش می کنم به منظورآموزش همگانی و آشنایی مردم با لزوم توجه بیشتر به میراث گذشتگان و حفظ آثار تاریخی، این فیلم کوتاه را در ابتدای فیلم مستند امین الله رشیدی قرار داده و در شبکه نمایش خانگی توزیع کنم.
این مستند ساز درباره مستند زندگی امین الله رشیدی خواننده موسیقی مردمی توضیح داد:این فیلم که مراحل پایانی ساخت را طی می کند،همزمان با بزرگداشتی که برای این خواننده پیشکسوت در شهر کاشان برگزار می شود به نمایش درخواهد آمد.
این مستند ساز عنوان کرد: در حین ساخت این اثر،متوجه میزان محبوبیت و اقبال عمومی مردم به امین الله رشیدی شدم و از این رو در حال رایزنی برای ارائه این اثر در رسانه های عمومی هستم./س

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.