سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی ها نشان می دهند؛

وضعیت بیماریهای عفونی به سرعت در حال تغییر است

بررسیها نشان می دهند که وضعیت بیماری های عفونی به سرعت در حال تغییر است و این تغییرات ارتباط تنگاتنگی با تغییرات محیطی، اجتماعی و آب و هوایی دارد.

منصور خالصی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی در چند دهه اخیر در اغلب کشورهای جهان این تصور وجود داشت که بیماریها و عوامل عفونی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و حتی بشر از مشکلات و عوارض برخی از آنها به طور کامل رها می شود.
وی افزود: البته روند کاهش شیوع و بروز بیماری های عفونی بسیار قابل توجه بود و حتی برخی از  عوامل و بیماری های عفونی در بسیاری از مناطق ریشه کن، حذف و یا کنترل شده است.
خالصی تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر به دلایل متعدد که به طور عمده به خود انسان برمی‌گردد مشکلات بسیار زیادی در زمینه بیماری های عفونی به وجود آمده و حتی شیوع و بروز برخی از این بیماری ها افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: علاوه بر شیوع بیماری های باز پدید، بیماری های نو پدید نیز ظهور یافته اند و شیوع گسترده ای پیدا کرده اند.
خالصی با اشاره به اینکه برخی از بیماری ها و عوامل عفونی به یک نوع چالش برای جوامع تبدیل شده است اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهند که وضعیت بیماری های عفونی به سرعت در حال تغییر است و این تغییرات ارتباط تنگاتنگی با تغییرات محیطی، اجتماعی و آب و هوایی دارد.
وی یادآور شد: رشد انفجاری جمعیت، گسترش فقر، مهاجرت بی رویه از روستاها به شهرها افزایش سفرهای بین المللی و پیشرفت های مربوطه به تکنولوژی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تغییر وضعیت بیماریهای عفونی در جهان به شمار می رود.
خالصی خاطرنشان کرد: اگر اقدام خاصی برای پیشگیری و کنترل بیماری ها و عوامل عفونی گسترش یافته در سالهای اخیر صورت نگیرد به طور قطع در آینده بسیار نزدیک باید شاهد عواقب، عوارض و اثرات زیانبار این بیماری ها بیش از گذشته باشیم./عط
برچسب ها: بیماری ، جوامع ، محیطی ، عفونی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
s1998
۱۱:۴۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۱
مهم ترین و خطر ناک ترین بیماری که در حال حاضر در کشورمان وجود دارد تب کریمه کنگو است که دلیل عمده آنهم قاچاق دام از کشور هایی مانند افغانستان و ترکیه است که به دلیل قیمت پایین تر افراد سودجو اقدام به واردات دامی که ممکن است ناقل این بیماری باشد می کنند لذا از مسئولین محترم خواهشمندیم این مسئله را بررسی نمایند