گروه وبگردی
باشگاه خبرنگاران،مجیدی نوشت:
سال پیش در «یک پزشک»
مقالهای در مورد کامپیوتر آزبورن ۱ نوشته بودم، کامپیوتری که خیلیها آن را نخستین کامپیوتر پرتابلی میدانند که به صورت انبوه تولید شده بود.
برایتان نوشتم که یکی از دلایلی عمده شکست شرکتی که «آدام آزبورن» بنا نهاده بود، راهبرد اشتباه او در تبلیغات بود، او آنقدر روی خصوصیات برتر نسل بعدی کامپیوترش مانور تبلیغاتی داد که هم فروش نسخه یک آزبورن را کم کرد و هم وقتی نسخه دوم آزبورن به بازار آمد و نتوانست انتظارات را برآورده کند، مشتریانش را سرخورده کرد.
اما حالا به صورت دیگر و البته «محدودتری»، شرکت اپل هم با پدیده آزبورن روبرو شده است که به صورت کاهش ۳۱ درصدی فروش آیفون ۴s، مطابق تازهترین آمارهای سهماهه اپل، خود را نشان داده است.
آیفون پنج که حدس زده میشود، نیمه ماه سپتامبر به معرفی شود، آیفونی است که با صفحه نمایش بزرگتر، جهشی در طراحی گوشیها شرکت اپل ایجاد خواهد کرد. پس بدیهی است که کسی که فعلا آیفون ندارد یا مثلا آیفون ۴ دارد، ترجیح بدهد دو سه ماهی دندان روی جگر بگذارد و فعلا فکر خرید آیفون ۴s را از سر بیرون کند.
نظرسنجیها نشان میدهند که تمایل به خرید آیفون پنج بسیار بالاست، در شرایطی که دو ماهی و شاید بیشتر تا عرضه آیفون جدید فاصله داریم، ۱۴ درصد مردم گفتهاند که به احتمال زیاد این گوشی را خواهند خرید و ۱۷ درصد هم خرید آن را محتمل دانستهاند.
منبع
این آمار را اگر با آماری که سال پیش در فاصله کمی تا عرضه آیفون ۴s انجام شده، مقایسه کنیم، میبینیم که میزان اشتیاق مردم برای خرید آیفون پنج به میزان معنیداری بالاتر است.
اگر از دید دیگری به قضیه نگاه کنیم، میبینیم که راهبرد تبلیغاتی شرکتها برای اطلاعرسانی در مورد زمان و ویژگیهای نسخه بعدی گجتهایشان باید با دقت بسیار زیاد تنظیم شود، به دلایل زیر:
- اگر یک شرکت کلا همه چیز را محرمانه نگاه دارد و به صورت رسمی یا با درز خودخواسته بعضی از خصوصیات گجت بعدی، شعله اشتیاق مردم را روشن نگاه ندارد، ممکن است شماری از مشتریان بالقوهاش جذب شرکتهای رقیب شوند. مثلا اگر این همه شایعه در مورد آیفون پنج نبود و اگر به صورت غیر رسمی گفته نمیشد که این گوشی ممکن است همه برتریهای گلکسی اس ۳ را کلا به چالش بکشد و محو کند، احتمال داشت که دستهای از خریداران که فقط در پی خرید گوشیهای برتر روز هستند، گلکسی اس ۳ بخرند و از خرید آیفون صرفنظر کنند.
ویژگیهای آیفون پنج!
- اما از سوی دیگر اگر روی گجت بعدی، مانور تبلیغاتی زیادی انجام بشود و به جای شیوه انتشار خبر قطرهچکانی، شرکتی پیدا بشود و حتی در مورد نسخههای بتای محصولاتش هم صحبت کند، عملا با کاهش شدید فروش در سه چهار ماه مانده به عرضه نسخه جدید گجتاش روبرو میشود و در زمان معرفی گجت تازه، هم به سبب حدف برخی از ویژگیها که وعدهاش را داده بود، مشتریهایش را سرخورده خواهد کرد.
هنوز معلوم نیست که آیفون پنج چه طراحیاش داشته باشد، در حال حاضر بیشتر گمانهزنیها این است که نسبت طول به عرض آیفون ۵، ۱۶ به ۹ خواهد بود.
- حتی اطلاعرسانی دقیق در مورد زمان عرضه یک گجت هم ممکن است به شیوه مشابهی، مقداری از فروش را کم کند. مثلا آمار فروش حال حاضر آیفون، در صورتی که بدانیم آیفون پنج تا پیش از مهر معرفی خواهد شد از آمار فروش در صورت عرضه این گوشی در اوایل آبان، چند درصدی کمتر خواهد بود.