سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ريزگردهاي عراق مهمان ناخوانده كشور

عراق يكي از كشورهاي تامين كننده ريزگردهاي كشور است كه اين ريزگردها نقش نامحسوسي در آسمان كشور دارند.

گرشاسبي معاون مناطق خشك و نيمه خشك سازمان  جنگل ها و مراتع آبخيزداري كشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان مطلب فوق افزود: ريزگردها در طي 2 سال گذشته پديده جديد شناخته شده است كه با منشايابي صورت گرفته 23 استان را تحت تاثير خود قرار مي دهد.
وي ادامه داد: اقدامات خوبي در سال اخير صورت گرفته كه حدود 8 ميليون هكتار بيابان زدايي شده است و همچنين 2 ميليون كانون بحران در كشور مهار شده است.
وي  تصريح كرد: ما در مناطقي كه ريزگردهاي داخلي داريم مانند شهرستان زابل و درياچه هامون،‌ تمام مناطق بياباني هامون را با تكنيك بالا جنگل كاري و بيابان زدايي كرده ايم و در كشور كمتر اتفاق مي افتد كه خط ريلي در معرض طوفان شن و گرد و غبار قرار گيرد و متوقف شود.
وي اضافه كرد: مديريت آب درياچه هامون در اختيار افغانستان است و در سال هايي كه آب به درياچه نمي رسد بستر درياچه خود كانون بحران مي شود.
وي در خصوص اقدامات خارجي مهار ريزگردها افزود: در طي معاهده اي با كشور افغانستان و پاكستان يك طرح تحقيقاتي مدوني تهيه كرده ايم تا مشكل گرد و غبار منطقه را حل كنيم.
وي ادامه داد: عراق يك كشور تامين كننده اصلي گرد و غبار ايران است زيرا به دليل عدم مديريت مناسب منابع آبي و رها شدن 7600 هكتار اراضي كشاورزي در دشت بين النهرين باعث افزايش گرد و غبار شده است.
گرشاسبي تاكيد كرد: طي توافقي كه با دولت عراق داشتيم سازمان جنگل ها و مراتع آبخيزداري كشور، تكنيك ها، منابع و وسايل ادوات كه در بخش بيابان زدايي مورد استفاده قرار مي گيرد را در اختيار آنان قرار داديم.
وي خاطرنشان كرد: جنس ريزگردهاي مناطق بياباني ماسه هاي روان هستند و به دليل سنگيني نمي توانند مسافت زيادي را طي كنند و به ارتفاعات بالا برسند و 80 درصد گرد و غبار كشور ما منشأ خارجي دارند كه بايد براي جلوگيري از ريزگردها از منشأ كنترل شوند./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.