سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اخبار ویژه روزنامه های صبح سه شنبه؛

سریال سازی، تازه ترین روش اثبات خلیج ع ر ب ی! / واکنش دانشجو به مسؤولیت فائزه هاشمی

تعلیم جنگ های خیابانی به مخالفان دولت سوریه در مرز ترکیه/ فارين پاليسي: چشم انداز تحولات خاورميانه به ضرر آمريكاست / 7 درخواست حجاریان از خاتمی و...از مهمترین اخبارویژه روزنامه های سه شنبه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگارن،  اخبار ویژه روزنامه ها امروز سه شنبه را در اینجا می توانید بخوانید:

روزنامه کیهان:

عبدي: سخن از انتخابات بيهوده است اصلاح طلبان تناقض خود را حل كنند

عباس عبدي مي گويد اصلاح طلبان دچار دوگانگي راهبردي هستند و به همين دليل بحث كردن آنها درباره انتخابات رياست جمهوري بي مورد است.

اين عضو مستعفي حزب مشاركت كه به متني منتشره با امضاي مجعول «جمعي از اساتيد علوم سياسي» پاسخ مي گفت، تصريح كرد: براي پرهيز از سوءتعبير نيز موضع خودم را درباره انتخابات آينده بگويم. به نظر من امكان اتخاذ موضع درباره اين مسئله در حال حاضر وجود ندارد، زيرا اصلاح طلبان موقعيت راهبردي خود را تعيين يا بازسازي نكرده اند، تا وقتي كه ايده و اراده آنان شكل نگيرد و صحنه موازنه قوا روشن نشود، نمي توان گفت با چه موضعي مي توان وارد انتخابات شد. به نظر بنده اگر قرار بود كه انتخابات در همين تابستان برگزار شود، اصلاح طلبان هيچ گونه آمادگي براي حضور در فرايند سياسي آن نداشتند، زيرا فاقد آن ايده و اراده مورد نظر هستند، بنابراين بحث كردن از انتخابات در حال حاضر بي مورد است و با اين نوع راهبردهاي دوگانه كه به معناي دقيق، دوگانگي راهبردي است هم، نه تنها نمي توان گرهي از كار فرو بسته اصلاحات را باز كرد، بلكه بر پيچيدگي گره راهبردي اصلاح طلبان افزوده خواهد شد.

وي در اين نوشته كه توسط «جرس» منتشر شده، درباره تقسيم كار ميان اصلاح طلبان و جنبش سبز مي نويسد: تقسيم كار و نقش ناشي از نوعي اراده آگاه بر فرايند است، نه آنكه از سر اجبار و تن دادن باشد. به اين معني كه چون، اين گروه را نمي توان قانع كرد، آن گروه هم زير بار نمي رود، پس اسم اين تمايز را بگذاريم تقسيم كار! اين نوع نظريه پردازي تبعات منفي خواهد داشت، زيرا در ميانه ايفاي نقش ها متوجه تداخل آن مي شويم، مثل تعزيه اي خواهد شد كه راستي راستي، بازيگر نقش شمر سر بازيگر نقش امام حسين را از بدن جدا مي كند! روشن است كه ادامه مسير سه سال گذشته، امكان پذير نبوده و نيست. برخي از كوشندگان آن مسير به هر دليلي حاضر نيستند كه مسير ديگري را تجربه كنند يا بپذيرند. در عين حال اختلاف و تضاد را هم به مصلحت نمي دانند، بنابراين تا فرصت ديگر اعلام سكوت خواهند كرد. البته اين بدان معنا نيست كه طرفداران بازگشت به اصلاحات مي توانند در چند ماه آينده شق القمر كنند، ولي همين كه قطار اصلاحات را روي ريل هاي كج و معوج قبلي قرار دهند، كلاهشان را بايد به هوا بياندازند.

وي اصلاح طلبان را فاقد توان استفاده از فرصت ها عنوان كرد و نوشت: «فرصت هايي كه قرار است رخ بدهد از دو حال خارج نيست، يا اين فرصت ها با مشاركت اصلاح طلبان ايجاد مي شود يا بدون حضور آنان. اگر بخواهد با مشاركت آنان باشد در اين صورت نمي توان از سياست انفعالي، صبر و انتظار دفاع كرد.اگر فرصت ها خودبخودي ايجاد شود، ديگر اين را سياست نمي توان ناميد كه كسي يا كساني به انتظار فرصت هاي خودبخودي بنشينند. فراموش نكنيم كه توان بهره برداري از فرصت سياسي مستلزم تمرين و مشاركتي سياسي است، اين دوستان همان قدر كه توانستند از فرصت 12اسفند سال 1390 استفاده كنند، از فرصت هاي بعدي نيز سود خواهند جست. يك بار تمثيلي از اين نحو به انتظار فرصت نشستن زدم كه دوستان مخاطب ناراحت شدند و از ذكر آن در اينجا پرهيز مي كنم.»

ظاهراً اشاره عبدي به ماجراي آن تيرانداز ناشي است كه ابتدا تير را مي انداخت و هر جا كه اصابت مي كرد، دور آن خطي مي كشيد و مي گفت درست وسط هدف زده ام!

عضو مستعفي مشاركت درباره هويت پنهان نويسندگان متن مورد اشاره نوشت: نويسندگان چنين متن هايي منتظر مي مانند تا نتيجه معلوم گردد، اگر تحليل آنان درست درآمد، خواهند گفت كه ما نوشته بوديم و اگر اشتباه شد، نويسندگان شانه از بار مسئوليت آن خالي خواهند كرد و از انتساب آن به خود پرهيز مي كنند. در چنين فضايي بايد منتظر بود كه افراد بيشتري به نام هاي مستعار مطالب غيرمسئولانه تري را بنويسند. به نظر من ايرادي نداشت كه نويسنده يا نويسندگان تحليل، به نحوي عمل مي كردند كه حداقل گردانندگان سايت مرجع منتشر كننده، اطلاعي از هويت آنان مي داشت و متن را با تاييد چنين هويتي منتشر مي كرد.

عبدي از نويسندگان خواست اگر به هر دليلي اسم خود را پنهان مي كنند، با انتخاب عناوين گمراه كننده موجب انحراف اذهان نشوند.

بي بي سي: هدف آمريكا در سوريه جبران شكست از حزب الله است

رسانه دولتي انگليس اعلام كرد ماجراي سوريه فراتر از بحث انقلاب هاست و آمريكا مي خواهد شكست از ايران و حزب الله در چارچوب خاورميانه جديد را جبران كند.

وبسايت بي بي سي فارسي در تحليلي، ماجراي سوريه را «درد زايمان خاورميانه جديد» عنوان كرد و نوشت: 6 سال پيش در چنين روزهايي، جنگي ميان حزب الله لبنان و اسرائيل درگرفت كه كانداليزا رايس وزير خارجه وقت آمريكا از آن به عنوان «درد زايمان خاورميانه جديد» ياد كرد. جدا از اينكه چه طرفي عامل شروع جنگ بود، عملاً هدف از آن توسط مسئولين اسرائيلي، نابودي حزب الله لبنان اعلام شد. گمان بر اين بود كه با بمباران مراكز اصلي حزب الله، اين حزب ظرف چند روز از بين رفته و به اين ترتيب مهم ترين اهرم قدرت ايران و سوريه در منطقه حذف مي شود؛ اما اين طرح سرانجام به دليل حمايت بي قيد و شرط ايران و سوريه از حزب الله و سيل پول و سلاحي كه به طرف لبنان سرازير شد؛ به شكست انجاميد و نه تنها حزب الله از بين نرفت؛ بلكه پس از جنگ، قدرت موشكي و نظامي خود را به شكل قابل توجهي افزايش داد.

بي بي سي با تأكيد بر اينكه آمريكا تلاش دارد متحدان خود در كشورهايي چون يمن و عربستان را حفظ كند افزود: سوريه اما شرايط متفاوتي دارد. بعد از خاتمه جنگ در لبنان، اين نتيجه گيري حاصل شد كه براي از بين بردن قدرت محور ايران- سوريه- حزب الله، نمي توان از انتهاي اين محور يعني حزب الله شروع كرد. از طرف ديگر، ايران نيز به دليل موقعيت استراتژيك، وسعت و قدرت نظامي اش؛ گزينه مناسبي براي حمله نظامي محسوب نمي شود. به اين ترتيب، سوريه تنها و بهترين گزينه براي از بين بردن اين محور است.

نويسنده با تصريح بر اين موضوع كه سوريه عملاً تبديل به عرصه جنگ نيابتي آمريكا با ايران و روسيه شود، مي نويسد: دولت سوريه برخلاف ليبي شاهد ريزش نيروها نيست. شانزده ماه از شروع آشوب در سوريه مي گذرد ولي عملاً بلندپايه ترين مسئولاني كه از دولت جدا شده اند، يك سفير در عراق و چند افسر و درجه دار ارتشي هستند.

بي بي سي تصريح كرد: ارتش سوريه تاكنون چندين بار از يك استراتژي مشخص براي سركوب گروه هاي مخالف استفاده كرده كه هر بار نيز موفق بوده است. براساس اين استراتژي، ارتش اجازه مي دهد تا مخالفان يك منطقه يا روستا را تصرف كرده و در آن مشغول جشن و پايكوبي شوند و سپس با حمله برق آساي ارتش، قتل عامي صورت مي گيرد كه در آن بسياري از چهره ها و فعالين اپوزيسيون جان خود را از دست مي دهند.

تحليلگر بي بي سي با اشاره به احتمال كشانده شدن پاي اسرائيل به ماجراي سوريه نوشت: در حقيقت بلندي هاي جولان تنها منطقه عربي اشغالي است كه چهل سال كامل در آرامش مطلق بوده. اگر حكومت سوريه و هم پيمانان خارجي اش به اين نتيجه برسند كه فشار به آستانه اي رسيده كه ديگر قابل تحمل و كنترل نيست، اجراي عمليات نظامي در مرزهاي اسرائيل مي تواند به راحتي نگاه ها را به طرف ديگري كشانده و عملاً امنيت اسرائيل كه براي غرب خط قرمز است را در خطر قرار دهد.

بي بي سي در پايان نوشت: آنچه در سوريه مي گذرد، به راستي فراتر از يك انقلاب مردمي كلاسيك است و گفته سرگئي لاوروف صحيح به نظر مي رسد كه سرنوشت سوريه، نظام و نظم جديد جهاني را رقم خواهد زد.

فارين پاليسي: چشم انداز تحولات خاورميانه به ضرر آمريكاست

سناريوي خوب براي آمريكا در خاورميانه، ضعيف شدن محور ضدغربي به رهبري ايران است اما تحقق چنين سناريويي تعجب آور خواهد بود. سناريوهاي بدي هم وجود دارد كه باعث دردسر براي آمريكا در خاورميانه خواهد شد.

نشريه فارين پاليسي با انتشار اين تحليل به قلم استفان والت نوشت: خاورميانه به كدام سو مي رود؟ سوريه، ايران و فلسطين. سناريوي خوب براي آمريكا در تحولات منطقه و بهار عربي اين است كه بشاراسد سقوط كند و محور ضد غربي متشكل از ايران و سوريه پايان يابد. ايران نيز از موضع ضعف با غرب كنار بيايد. و دولت هايي روي كار بيايند كه رابطه خوبي با آمريكا داشته باشند و اسلام نيز تبديل به اسلام ميانه رو شود. من طرفدار اين سناريو هستم ولي تحقق چنين سناريويي را تعجب آور و غيرمترقبه مي دانم.

اين نشريه مي افزايد: سناريوي بد اين است كه تحولات ناشي از بهار عربي ادامه يابد و تلاش براي بازگشت به دوران قبل با شكست مواجه شود. در اين سناريو خاورميانه به مكاني آرام و يا به صورت نسخه اي از اروپا بدل نمي شود. رژيم هاي سياسي اين كشورها قادر خواهند بود به تقاضاهاي مردم خود پاسخ بگويند و منافع ملي خود را پيش ببرند. ولي از آنجا كه بسياري از اين منافع ممكن است با خواسته هاي آمريكا در منطقه سازگاري نداشته باشد، دنياي عرب ممكن است به عنوان قطبي مستقل و در برابر واشنگتن ظاهر شود. در سناريوي «خوب» فرض بر اين است كه ظهور نظام هاي مشاركتي و شبه دموكراتيك در منطقه در نهايت تعارض منافع در داخل منطقه و منافع منطقه و آمريكا را از بين مي برد. ولي دلايلي هم در دست است كه نشان مي دهد اين سناريو خوش خيالانه است. فلسطينيان به دنبال دولت مستقل هستند و مردم عرب نيز از آنان دفاع مي كنند. يك دولت دموكراتيك در سوريه به هر حال خواهان بازپس گرفتن بلندي هاي جولان خواهد بود. بايد دانست كه رژيم هايي مانند حسني مبارك در مصر يا شاه عبدالله در اردن، هر چند به مردم خود اهميتي نمي دادند ولي با منافع واشنگتن همسو بودند. رژيم هايي كه اكنون جانشين آنها مي شوند بايد به حرف مردم هم گوش فرا دهند. اين امر با منافع آمريكا سازگار نيست. تاريخ نشان مي دهد كه دولت ها هر چه ثروتمندتر و قوي تر مي شوند، به تدريج بر ميزان استقلال منافع آنها هم افزوده مي شود. من اين سناريو را محتمل تر مي دانم.

استفان والت آنگاه سراغ سناريوي بدتر (زشت) رفت و نوشت: سناريو سومي نيز قابل تصور است كه در آن آنچه در عراق و لبنان اتفاق افتاد و اكنون در سوريه نيز تكرار مي شود، ادامه پيدا كند. در اين حالت بهار عربي برخي از رژيم هاي ورشكسته را واژگون خواهد كرد ولي نمي تواند همه آنها را سرنگون كند كه نتيجه آن رونق فرقه گرايي و جنگ و افراطي گري خواهد بود.

اين سناريو براي آمريكا جذاب نيست. شايد براي آمريكا عاقلانه تر باشد كه خود را از اين وضعيت دور نگاه دارد ولي با توجه به فشار متحدان آن نظير عربستان سعودي و اسرائيل چنين كاري دشوار خواهد بود. در اين ميان روسيه و چين هم هيچ اقدام مثبتي نخواهند كرد. در نتيجه اين سناريو براي آمريكا دردسر بزرگي محسوب مي شود.

فعلاً كه كشته هاي جنگ افغانستان را يواشكي در انگليس دفن مي كنند

«آمريكا و اسرائيل به ايران حمله نخواهند كرد. امروز قدرت و نفوذ ايران در خاورميانه بيشتر از روسيه است».

مسعود بهنود كه در جمع شماري از عناصر ضد انقلاب در اتريش سخن مي گفت، ضمن ارائه تحليل فوق گفته است: هم اكنون در غرب از كشته شدگان در جنگ افغانستان و عراق با افتخار ياد نمي شود به عنوان نمونه در انگليس حتي كشته شدگان در افغانستان را بي سر و صدا تشييع مي كنند چرا كه در غير اين صورت با اعتراض مخالفان مواجه مي شوند.

وي افزود: ماجراي حمله نظامي امروز در دنيا تغيير كرده و بيشتر دنبال اقدامات بدون هزينه و كشته مي گردند، مثل ماجراي سوريه كه با هدايت آمريكا و پول و سلاح كشورهاي عربستان و قطر پيش آمد بدون اينكه يك نفر از نيروهاي ناتو درگير يا كشته شود.

وي احتمال حمله آمريكا و اسرائيل به ايران را رد و خاطرنشان كرد كه آمريكا نمي خواهد سرنوشتي كه در ويتنام برايش رقم زده شد اين بار نيز در ايران برايش رقم زده شود.

اين سلطنت طلب فراري در پاسخ به اين سؤال كه چرا خاتمي را به عنوان يكي از افراد مشهور در ايران معرفي كرده گفت: بي بي سي گروهي را تشكيل داده بود كه از ميان يك ليست 80 نفره چهره هاي مشهور را انتخاب كنند و من ابتدا تأكيد كردم يك زن انتخاب شود و در اين ميان اسامي افرادي چون گوگوش و فروغ فرخزاد مطرح شد ولي در نهايت خاتمي را مطرح كردم(!)

وي كه در جمع همكاران نشريه موسوم به درفش سخن مي گفت، مدعي شد «من معتقد به اصلاحات هستم چون دوران انقلاب را تجربه كرده ام.» 23 بهمن مي گفتند بايد سران رژيم اعدام شوند اما فقط مهندس بازرگان بود كه از حقوق آنها سخن مي گفت و همه گروه هاي سياسي طرفدار اعدام سران رژيم شاه بودند. جامعه اي كه با كاباره و رقص و گوگوش خو كرده بود، ناگهان طرفدار انقلاب و شدت عمل شد و شعار «تا شاه كفن نشود- اين وطن وطن نشود» داد.

روزنامه وطن امروز :

واکنش دانشجو به مسؤولیت فائزه هاشمی

فرهاد دانشجو درباره حضور فائزه هاشمي به عنوان مدير گروه واحد پرديس گفت: در زمان ما سعي مي‌شود مديران گروه بر اساس سابقه علمي انتخاب شوند نه جايگاه سياسي. وی ادامه داد: ان‌شاءالله وقتي زمان مقرر براي رسيدگي به مديران گروه شود، ما اينگونه عمل خواهيم كرد. دانشجو در پاسخ به اینکه «يعني مديران نفرات قبلي را هم كه منصوب شده‌اند، بررسي خواهيد كرد؟» گفت: براي همه مديران گروه‌ها و روساي واحدها بر اساس اولويت‌ها عمل خواهيم كرد. من تكي براي هر كدام عمل نمي‌كنم بلكه دستورالعمل‌هاي ما كه جاري شود اين امر خود به خود از دل دانشگاه بيرون خواهد آمد؛ چنين چيزي براي يك دانشگاه دولتي امكانپذير نيست براي اينكه دستورالعمل‌ها شاخص خود را دارد.

7 درخواست حجاریان از خاتمی

سعید حجاریان در نامه‌ای به خاتمی توصیه کرده، وی 7 محور را برای حرکت آینده سیاسی‌اش مدنظر داشته باشد. این توصیه‌ها عبارتند از:

ا- تلاش برای تفکیک قائل شدن میان جریان اصلاحات و جنبش سبز

2- تدوین شعار واحد برای جذب همه اصلاح‌طلبان

3- مطالبه اجرای بدون تنازل قانون اساسی از نظام

4- تلاش برای به وحدت رساندن همه اصلاح‌طلبان

5- تلاش برای جذب از میان جریان‌های اصولگرا

6- زمینه‌سازی برای انجام کنش‌های سیاسی جمعی از سوی اصلاح‌طلبان

7- تمرکز روی لزوم کارآمدسازی به جای زیر سوال بردن مشروعیت نظام

«سفیر» سازی هم جواب نداد!‌

یک مقام مسؤول در سفارت جمهوری اسلامی ایران در یمن ضمن تکذیب اخبار مربوط به اخراج دیپلمات‌های ایرانی و فراخوان سفیر یمن از سوی این کشور، گفت: سفارتخانه یمن در ایران بیش از یک سال است سفیر ندارد و فراخواندن این سفیر ممکن نیست. وی با اشاره به اینکه همان منابعی که این اخبار را منتشر کرده بودند پس از پاسخ سفارت جمهوری اسلامی ایران ناچار به عقب‌نشینی شدند، افزود: اخبار مربوط به دیپلمات‌های ایرانی که کاملا دروغ است اما درباره فراخوان سفیر یمن نیز مساله این است که یمن در حدود یک سال است در ایران سفیری ندارد .

روزنامه خراسان:

وزير اطلاعات: عمده فعاليت جريان فتنه بر روي مسائل اقتصادي است

وزير اطلاعات تأکيد کرد که عمده فعاليت مجموعه عوامل فتنه و کساني که بحث فتنه را با همکاري استکبار دنبال مي‌کنند، تمرکز بر روي مسائل اقتصادي است.حجت الاسلام و المسلمين حيدر مصلحي وزير اطلاعات در خصوص فعاليت عاملين فتنه 88 براي انتخابات آينده رياست جمهوري گفت: در حال حاضر عمده فعاليت مجموعه عوامل فتنه و کساني که بحث فتنه را با همکاري استکبار دنبال مي‌کنند، تمرکز بر روي مسائل اقتصادي است.

وي افزود: در حال حاضر يکي از کارهايي که فتنه‌گران در دستور کارشان قرار داده‌اند بزرگ‌نمايي ضعف‌هاي اقتصادي کشور در سايت‌هاي وابسته به خودشان است.وزير اطلاعات با بيان اينکه مردم تکليف خود را با فتنه‌گران به خوبي مي‌دانند، خاطرنشان کرد: مطمئن باشيد که اجازه تکرار فتنه 88 را نخواهيم داد.

مصلحي در مورد نحوه همکاري وزارت اطلاعات با سازمان انرژي اتمي براي حفاظت فيزيکي از جان دانشمندان هسته‌اي کشور تصريح کرد: همکاري‌هاي چند‌جانبه‌اي با سازمان انرژي اتمي و هم با ساير نهادهاي امنيتي کشور برقرار کرده‌ايم تا با رصد هر‌گونه حرکتي که مخل نظم و امنيت کشور باشد، مقابله کنيم.

واردات بذر کرفس از فرانسه

گفته مي شود بر اساس نامه نگاري هايي که اخيرا بين وزارتخانه هاي صنعت و جهادکشاورزي با مبادي ورودي کالا به کشور صورت گرفته، مقرر شده مجوز ورود بذر کرفس از کشور فرانسه صادر شود.

اين بذرها از نوع بدون پوشش بوده و در نامه هاي تاييد واردات اين محصول، از تاکيدهاي دفتر حمايت از "کارآفريني" يک وزارتخانه به عنوان تاييدکننده اين سفارش يادشده است.

روزنامه تهران امروز:

دولت به جاي پاسخگویی حاشیه سازی می کند

حجت الاسلام ‌سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است: بسیاری از حاشیه های موجود توسط دولت به وجود آمده تا اذهان عمومی فراموش کند که مشکلاتی چون گرانی و بیکاری جامعه را با آسیب هایی جدی مواجه کرده است.

وي ضمن انتقاد از دولت خاطرنشان كرد: واقعیت موجود این است که احمدی‌نژاد ترجیح را در این می‌بیند که فضای جامعه فضایی مملو از حاشیه و جنجال باشد، چون وقتی جامعه با حاشیه‌ها درگیر باشد و اذهان عمومی مشغول بحث و تبادل نظر درباره مثلا یک انتصاب اشتباه باشد، آن وقت است که آقایانی که در پاستور حضور دارند، خود را از تهدید‌ها و سوال و جواب‌ها در امان می‌بینند.

سید رضا اکرمی در همین رابطه می گوید: به عنوان مثال وقتی مجلس دنبال این است که چرا سعید مرتضوی برای مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی انتخاب شده است، یا سوال‌های اینچنینی اذهان عمومی را به سوی خود جلب می‌کند، طبیعی است که مشکلات بزرگ‌تر و جدی‌تر به زیر سایه رفته و به چشم نمی‌آیند.

آن وقت است که دولت مجبور نیست به خاطر بحران‌هایی که مردم را با محدودیت‌های زیادی مواجه کرده است، پاسخگو باشد. اینجاست که محمود احمدی‌نژاد که روش های اینچنين را خوب بلد است، چهره ای چون مرتضوی را با علم بر اشتباه بودن انتخابش، منصوب می‌کند تا چرایی این انتخاب باعث شود تا کسی سراغ مشکلات دیگر نرود.

نماینده سابق مجلس که از حضور در انتخابات نهمین دوره قوه مقننه انصراف داد، حرف هایش را این طور ادامه می دهد: زمانی برنامه‌های درستی نوشته می‌شود و برنامه‌های درست زمانی می‌توانند اتفاق‌های مثبتی را به نفع کشور و البته مردم رقم بزنند که برنامه‌ها را افراد متخصص و متعهد بنویسند و اجرا کنند. اکرمی در این باره ادامه داد: مسئله مهمی که در دولت‌های نهم و البته دهم خیلی به آن توجه نشد این بود که برنامه مشخصی نوشته نشد .

عارف جلسه انتخاباتی داشته است

در حالي كه اصلاح طلبان در ظاهر مي‌گويند هيچ گونه تحرك انتخاباتي ندارند ديروز اعلام شد كه محمدرضا عارف رسما جلسات انتخاباتي خود را از سر گرفته است.

كسي كه اين خبر را منتشر كرد علي اكبر اوليا نماينده سابق مردم يزد و از نزديكان سران اصلاحات است. البته او اعلام كرد هنوز ستادی برای عارف تشکیل نشده است تا او رئيس آن باشد. در عين حال اوليا گفت: عارف برای بررسی وضعیت و مشاوره با همفکرانش جلسه انتخاباتی در تهران برگزار کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره و گفت‌وگویی با عارف داشته‌ است یا نه، تصریح کرد: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که آقای عارف جلسه‌ای را با حضور دوستان و همفکرانش برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در تهران برگزار کرد تا با بررسی شرایط، وضعیت رقابت انتخاباتی را بررسی کند.

اولیا با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: آقای عارف در حال بررسی شرایط برای انتخابات آتی ریاست جمهوری است.

نماینده سابق مردم یزد در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در جلسه انتخاباتی عارف در تهران حضور داشته یا نه، سکوت کرد و در عین حال گفت که خاتمی در این جلسه حضور نداشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد پذیرش ریاست ستاد انتخاباتی عارف، گفت: پیشنهادی در این رابطه به بنده نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما دیداری با آقای خاتمی نداشته‌اید، تصریح کرد: در طول تاریخ دیدارهای زیادی انجام می‌شود. بحث ما این است که بدانیم تکلیف ما برای انتخابات آتی چیست. نماینده سابق یزد با تايید تلویحی دیدارش با خاتمی، گفت: آقای خاتمی معتقد است که باید زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کرد و البته باید الزام های مشارکت اصلاح طلبان نیز فراهم شود؛ آقای خاتمی آرزو دارند مشارکت حداکثری در انتخابات آتی باشد و همه حرف‌ها شنیده شود.

حدود 20 هزار شیعه در ميانمار زندگی میکنند

محسن پاکآیین، سفیر سابق جمهوري اسلامي ايران در کشور تایلند اعلام كرد حدود 20 هزار ‌ شيعه در ميانمار زندگي مي‌كنند. وي زوایایی تازه از اتفاقات اخیر میانمار را تشریح کرده است.

وي با اشاره به حساسيت‌هاي دولت ميانمار عليه مسلمانان گفت: در طول سال‎‎های گذشته دولت میانمار کنترل شدیدی بر فعالیت‎‎های مساجد داشته است و در برخی مقاطع حتی آمار ازدواج و تمایل مردم جهت انجام قربانی در عید قربان و نیز آمار افرادی که در مساجد به آموختن قرآنکریم مشغول میشوند، به دولت گزارش شده است.

پاك آيين تصريح كرد: اکثریت مسلمانان میانمار سنی و حنفی هستند ولی حدود 20 هزار شیعه نیز در این کشور زندگی میکنند. مهم‌ترین و قدیمیترین مساجد میانمار در «رانگون» پایتخت این سرزمین بنا شده است. مسجد سوراتی، مسجد سنی مغول، مسجد مانگ تولای و مسجد شیعیان موسوم به مغول مسجد و همچنين مدرسه امیرالمومنین از دیگر اماکن مهم آنهاست.

پاك آيين درباره صحت آمار كشتار مسلمانان ميانمار گفت: آمار منتشره در هفته‎‎های گذشته، قربانیان مسلمان را بیش از 20 هزار نفر اعلام کرده است که به دست گروه‎‎های افراطی در «استان راخین» کشته، شکنجه‌ يا بیخانمان شدهاند. فعلا نمیتوان در مورد صحت و سقم این آمار اظهارنظر کرد و باید منتظر دریافت اطلاعات تکمیلی بود.

وي درباره اقدامات ايران درباره جلوگيري از ادامه فجايع ميانمار گفت: اتفاقا جمهوری اسلامی ایران از همان اولین ساعات انتشار این خبر{كشتار 20 هزار نفر از مسلمانان ميانمار }، از طریق سخنگوی وزارت امور خارجه موضع گرفت و با محکومیت این جنایات، از مسئولان کشور میانمار خواست که ضمن رعایت حقوق اقلیت مسلمان این کشور، گزارش دقیق و جامعی به مسلمانان جهان و ملت ایران ارائه کند.

سفير سابق كشورمان در تايلند تاكيد كرد: به اعتقاد من مجامع بینالمللی و کشورهای جهان بهخصوص مسلمانان باید بهطور مستمر با اعمال فشار بر دولت نظامی میانمار، شرایطی را فراهم کنند که خشونت‎‎ها پایان یافته و امنیت مسلمانان تأمین شود. سفارت ایران در تایلند که آکرودیته در میانمار میباشد نیز قضایا را از نزدیک دنبال کرده تا اطلاعات دقیق مخابره کند.


روزنامه قدس:

اظهارات خواهرزن خاتمی درباره حجاب

نعیمه اشراقی، خواهرزن محمدرضا خاتمی گفت: این مسأله که حکومت بیاید و حجاب را اجباری کند، از نظر شرعی برای من جای شک است. وی افزود:به نظر من بسیار بهتر بود که ما حجاب را اجباری نمی‌کردیم.

استانهای ایران در نقشه آذربایجان!

در اقدامی تحریک آمیز،در مراسم روز ملی جمهوری آذربایجان که توسط سفارت این کشوردر ابوظبی (امارات) برگزار شد، کتابی به سفرای کشورها اهدا شد که در آن چند استان شمالی کشورمان جزو نقشه کشورآذربایجان آورده شده است!

احتمال مصالحه ومعامله اوباما با ایران

حیدر جمال، رئیس کمیته اسلامی روسیه، گفت:اوباما در فکر آن است که پس از پیروزی در انتخابات خود را برای یک چانه زنی و احتمالا ًمعامله جدی با ایران آماده کند.

ردپای صهیونیستها در یک نشریه کرد

سردبیر مفقود شده یک نشریه کردی سر از سرزمین های اشغالی درآورد.

حدود یک ماه پیش «مولود آفند» سردبیر و مسؤول هفته نامه «اسراییل- کرد» ناپدید شد که رسانه‌های اپوزیسیون کرد آن را به نیروهای امنیتی ایران نسبت دادند، اما چند روز بعد از این جریان سازی ها ناگهان پرده ها کنار رفت و نماینده سازمان رژیم صهیونیستی-کرد در اروپا اعلام کرد که در این مدت «مولود آفند» در کمپ اشرف بوده و در حال حاضر مقدمات سفرش به اروپا فراهم شده است.

سرسپردگی کامل

یکی از وزیران هیأت دولت انگلیس در اظهار نظری قابل تأمل گفته در صورتی که اسراییل به ایران حمله کند، دولت انگلستان جزیره دیه گو گارسیا خود واقع در اقیانوس هند را در اختیار تل آویو قرار خواهد داد. این جزیره از سال 1966 به مدت پنجاه سال به اجاره ارتش آمریکا درآمده‌است که تا بیست سال دیگر نیز قابل تمدید است.

تحقیق و تفحص ازیک مدیر سابق

به دنبال سخنان رئیس جدید دانشگاه آزاد درباره وقوع مفاسد عدیده در دوره مدیریت گذشته و همچنین مباحث مطرح شده در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم طرح تحقیق و تفحص از مدیریت سابق دانشگاه آزاد را در دستور کار قرار داده اند.

روزنامه جمهوری اسلامی:

سریال سازی، تازه ترین روش اثبات خلیج ع ر ب ی!

* مجموعه تلويزيوني "عمر فاروق" كه زندگي عمربن الخطاب را نمايش مي‌دهد از اول ماه مبارك رمضان از يك شبكه تلويزيوني عربي پخش مي‌شود.

اين مجموعه تلويزيوني علاوه بر ايرادهاي تاريخي كه از نظر محتوائي دارد، در تيتراژ خود در بالاي سرزمين حجاز آنجا كه خليج فارس را نشان مي‌دهد عنوان خليج عربي را به نمايش مي‌گذارد!

وجود شيخ سلمان العوده عالم وهابي در ميان كارشناسان و حمايت مادي شركت اتومبيل سازي فورد آمريكا از اين مجموعه تلويزيوني نشان دهنده هدفدار بودن دست اندركاران ساخت آن مي‌باشد.

تعلیم جنگ های خیابانی به مخالفان دولت سوریه در مرز ترکیه

* جنگ لفظي ميان روسيه و غرب درباره بحران سوريه بالا گرفته است. درحالي كه مسئولان آمريكائي، دولت روسيه را به خاطر حمايت از دولت بشار اسد سرزنش مي‌كنند، نماينده روسيه در سازمان ملل مي‌گويد: نبايد فريب الفاظ بشردوستانه غرب درباره سوريه را خورد. چوركين افزود: هدف غرب اينست كه با كاستن از قدرت ايران در منطقه، نفوذ خود را گسترش دهد.

در همين حال يك روزنامه انگليسي از تلاش آمريكا، انگليس و فرانسه براي تعليم جنگ‌هاي خياباني به مخالفان دولت سوريه در مرز تركيه با اين كشور خبر مي‌دهد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.