به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ
ساقی لاهوتیان در آخرین یادداشت خود مطلبی درباره روزه و روزه درمانی با نگاهی به فرمایشات حضرت علی(ع) منتشر کرده است:
روزه
تشریع و اختراع بزرگ خداوند است و قدمت طولانی دارد . از تورات و انجیل
فعلی برمی آید که روزه، در میان یهود ونصاری و ملل دیگر مرسوم و معمول بوده
است .
خود حضرت موسی (ع) چهل روز روزه داشته است . همچنین از انجیل
برمی آید که خود حضرت مسیح هم چهل روز روزه داشته است . پس روزه و رمضان،
دو برادر کلانسال هستند در میان بشریت و از آوازه بلندی برخوردارند .
روزه
اثرات فردی، اجتماعی، تربیتی، بهداشتی و درمانی زیادی را در جوامع بشری
ببار آورد و ببار می آورد و اثرات مادی و معنوی فراوانی را در وجود انسان
می گذارد .
پیامبر اسلام (ص) در حدیث بسیار معروفی می فرماید: «صوموا تصحوا .» روزه بگیرید تا سالم شوید .
خوشبختانه
بعد از گذشت حدود هزار و چهار صد سال، تازه دنیا دارد بر سر عقل می آید و
بحث «روزه درمانی » را مطرح می کند، هرچند هر کس نمی تواند به عمق و فلسفه
روزه، بطور دقیق پی ببرد .
امروزه در بحثهای روان شناسی، بحث «فراروان »
مطرح است ولی بطور یقین، غیر از انسانهای کامل و مؤمنین واقعی، کسی نمی
تواند این کلام حضرت امیر (ع) را درک کند که فرمود:
«صوم النفس امساک
الحواس الخمس عن المآثم و خلو القلب من جمیع اسباب الشر» روزه جان یعنی چه؟
و چه کسی می تواند آن را درک و سپس عمل بکند؟ !
به هر حال ، در این نوشتار کوتاه سعی شده به این پرسش پاسخ دهیم که:
آیا روزه اثرات درمانی دارد یا خیر و گستره آن تا کجاست؟ لذا در این مقاله در چند عنوان بحث نمودیم که عبارتند از:
۱
- درآمد ۲ - تعریف، اهمیت و ضرورت ۳ - انواع روزه ۴ - فلسفه روزه، ۵ -
سوژه های تربیتی روزه و رمضان ۶ - خداحافظ رمضان ۷ - جشن روزه دار و عید
واقعی ۸ - نتیجه و در پایان کتابنامه .
تعریف، اهمیت و ضرورت:
در فرهنگ قرآن، از روزه به «صوم » تعبیر شده است . صوم در لغت به معنای برخاستن است بی آنکه بعد از آن کاری شود .
نزد
بعضی صوم به معنای نگاه داشتن است . هر یک از دو معنا مناسبت دارد با
معنای شرعی و آن نگاه داشتن خود است بر وجه شرع در روز از آنچه در شرع او
را مفطر خوانند با نیت . (۱)
در جای دیگر آمده: صوم به معنای روزه . همچنین است صیام .
اصل آن امساک از مطلق فعل است، خوردن باشد، یا گفتن، یا رفتن .
صوم اسلامی امساک مخصوصی است از طعام و چیزهای دیگر که از طلوع فجر شروع شده و با رسیدن شب به پایان می رسد . (۲)
در التبیان از صوم چنین تعریف شده است:
«الصوم فی الشرع هو الامساک عن اشیاء مخصوصه علی وجه مخصوص ممن هو علی صفات مخصوصه و من شرط انعقاد النیه .» (۳)
روزه
در شرع، عبارت است از: ۱ - خودداری کردن از خوردن اشیاء خاص و ویژه، ۲ -
بر وجه مخصوص، ۳ - از کسانی که دارای خصوصیات ویژه هستند، ۴ - به شرط بستن
نیت .
به هر تقدیر در رساله عملیه آمده:
روزه آن است که انسان برای اطاعت فرمان خدا، از اذان صبح تا مغرب، از چیزهایی که روزه را باطل می کند خودداری نماید .
اهمیت:
اهمیت
روزه آنقدر زیاد است که با زندگی و زنده ماندن انسان عجین است . روزه
زباله ها و مواد اضافی و جذب نشده بدن را می سوزاند، و در واقع بدن را
«خانه تکانی » می کند .
ضرورت:
در این برهه از زمان، بخاطر مصنوعی
گشتن زندگی و خوردنیها و نوشیدنیهای شیمیایی زا، زندگی و محیط زیست بشر، با
خطر جدی مواجه گشته است .
یکی از بهترین راه درمان این همه بیماریهای
جسمی و روانی «روزه درمانی » است که به روزه شکم، جسم را درمان بخشیم و با
روزه نفس، جان و روان خود را .
یکی از فقره های دعای ماه رمضان که دعای بین المللی هم هست این است که: «اللهم اشف کل مریض » خدایا تمام بیماران جهان را شفاببخش .
به
امید روزی که جهانیان به خاطر درمان بیماری جسمشان هم که شده سراسیمه به
روزه درمانی روی بیاورند و عظمت های اسلام را قطره ای بنوشند .
انواع روزه:
روزه به عبارات مختلف، تقسیمات مختلفی را به خود اختصاص می دهد .
تقسیمات روزه در فقه عبارت است از:
۱ - روزه واجب، ۲ - روزه حرام، ۳ - روزه مستحب، ۴ - روزه مکروه .
روزه های واجب عبارتند از:
۱
- روزه ماه رمضان، ۲ - روزه قضاء ماه رمضان، ۳ - روزه کفاره، ۴ - روزه
قضای پدر [یا مادر] بر پسر بزرگتر، ۵ - روزه های نذر و عهد، ۶ - روزه های
استیجاری .
روزه های حرام عبارتند از:
۱ - عید فطر (اول شوال)، ۲ -
عید قربان (دهم ماه ذی الحجه)، ۳ - روزه های ضرری، ۴ - روزه های مستحبی زن و
فرزند اگر حق شوهر از بین برود و باعث اذیت پدر و مادر شود جایز نیست .
روزه های حرام دیگر نیز هست که در کتابهای مفصل گفته شده است .
روزه های مکروه عبارتند از:
۱ - روزه روز عاشورا، ۲ - روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا روز عید قربان، ۳ - روزه میهمان بدون اجازه میزبان .
روزه های مستحب:
روزه
تمام روزهای سال، غیر از روزهای حرام و مکروه که در بالا بیان گشت، مستحب
است، ولی بعضی از روزها تاکید بیشتری دارد . که برای توضیح بیشتر به رساله
عملیه، به همین بخش مراجعه نمائید .
تقسیم روزه به اعتبار دیگر:
امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند:
«صیام القلب عن الفکر فی الآثام افضل من صیام البطن عن الطعام » (۴)
روزه دل از [برای] اندیشه در [ترک] گناهان، بهتر از روزه شکم است از غذا خوردن و آشامیدن .
در این حدیث شریف به دو نوع روزه اشاره شد:
۱ - روزه جان .
۲ - روزه جسم .
روزه
جسم مرحله نازله روزه است و گستره آن محدود به زمان خاص می باشد . روزه
جسم و شکم آسان است و هر کس با اراده اندک می تواند از عهده آن برآید .
نخوردن
و نیاشامیدن چند ساعت، چیزی نیست که برای یک انسان متدین مشکل ساز باشد .
انسان توانایی دارد چندین روز، چیزی نخورد و نیاشامد و در عین حال زنده و
سالم بماند .
آنچه مهم است، روزه جان است که دامنه بسیار گسترده دارد و
در عین حال بسیار سخت و دشوار است . چیزی نیست که هر کس بتواند به آسانی
بدان دسترسی پیدا کند و یا به صرف دست یازیدن به روزه جسم و شکم، بتواند
بدان دست یابد .
ملازمه ای بین روزه جسم و روزه جان وجود ندارد . روزه
جسم و شکم، تنها می تواند مقدمه ای برای رسیدن به مرحله روزه جان باشد .
رفع و دفع از خطورات ذهنی، خیالات، شبهات، انگیزه ها و غرضها، شهوات عملی و
. . . ، چیزی نیست که به صرف روزه جسم بدست آید .
در مرحله روزه دل، تمام اعضا و جوارح انسان روزه دار است .
گوش
انسان روزه دارد . چشم و نگاه انسان روزه دارد . زبان انسان روزه دارد .
ذهن انسان روزه دارد . نفس کشیدن و نفسها روزه دارند . در خوردن و خوابیدن و
در خلوت و جلوت روزه دارند .
در حدیثی دیگر، امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند:
«صوم النفس امساک الحواس الخمس عن سائر المآثم و خلو القلب من جمیع اسباب الشر» . (۵)
روزه جان، خودداری کردن حواس پنجگانه از باقیمانده گناهان است و خلوت و آسوده ماندن دل از تمام اسباب پلید .
اگر «جان » انسان روزه باشد، حواس پنجگانه، برای همیشه حواسش جمع خواهد بود وبه سوی پلیدیها و پلشتیها، پا نخواهد نهاد .
این نماز و روزه و حج و جهاد
هم گواهی دادنست از اعتقاد (۶)
علی (ع) می فرمایند:
«صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام » . (۷)
روزه جان از خوشیهای (پست) دنیا سودمندترین روزه ها است .
سرچشمه تمام بیماریهای روانی، شبهات علمی واخورده است و شهوات عملی .
برای مبارزه با این نوع بیماریهای خطرساز و خانمانسوز چه باید کرد؟
آیا
با «سلاحهای هسته ای » می توان آن را مهار کرد؟ بطور یقین جواب این سؤال
منفی است و اگر تمام سلاحهای گرم و سرد موجود در دنیا را بر سر «شهوات عملی
» فرو نشانند، نه تنها شعله آتش آن خاموش نمی شود بلکه آتش آن شعله ورتر
خواهد گشت . سرطان پنهانی است که با هیچ دارویی درمان نیابد .
تنها راه
معقول مبارزه با آن، «سیر و سلوک علمی و عملی » است و این بدست نمی آید مگر
از راه دین خداپسند و آن دین خداپسند، دین اسلام است که دارای شاخ و
برگهای بیشماری است .
روزه یکی از شاخ و برگهای دین اسلام است که در
درمان بیماریهای روانی بسیار نقش آفرین است، همانطوریکه به اعتراف دوست و
دشمن، در درمان بیماریهای «تن » نقش بسزایی دارد .
در بخشی از کتاب «روزه روش نوین برای درمان بیماریها» آمده:
«امساک
و روزه اختیاری و منظم، آثار مخصوصی در بدن پدید می آورد که بیماریهای غیر
قابل علاج از نظر پزشکان را بهبودی می بخشد . همان بیماریهایی که اگر تمام
داروها و وسایل پزشکی جهان را در اختیار پزشکان قرار دهید آنها را قابل
علاج نمی دانند . » (۸)
خلاصه:
چرا یک طبیب روسی براساس تجربیات و
بدعت، بحث «روزه درمانی » را مطرح کرد و روزه درمانی هم نمود ولی مسلمانان
از منابع و مبانی بزرگ اسلامی چنین استفاده هایی را نبردند و از غریبه ها،
سبقت نگرفتند؟ !
آیا از کلام زیبای حضرت امیر (ع) «روزه درمانی و درمان
هر بیماری » بدست نمی آید؟ ! معنای دقیق و عمیق این حدیث نورانی چه می
تواند باشد؟ !
«صوم النفس امساک الحواس الخمس عن سائر المآثم و خلو القلب من جمیع اسباب الشر» یعنی چه؟
آیا
با عمل به این حدیث زیبا تمام بیماریهای روانی و فراروانی درمان نمی گردد؟
! آیا در صورت عمل به اینگونه روایات، جوامع انسانی به مدینه فاضله تبدیل
نمی گردد؟ !
----------------------------------------------
۱ . بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۲۵۵ .
۲ . ابوالفتح الجرجانی، سید امیر، تفسیر شاهی او آیات الاحکام، ج ۱، تهران: نوید، ۱۳۶۲، ص ۲۲۵ .
۳ . قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج ۴، تهران: دارالکتب الاسلامیه، سوم، ۱۳۶۱، ص ۱۶۵ .
۴ . التبیان، ج ۱، ص ۱۱۴ .
۵ . غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۴۱۶، چاپ بیروت .
۶ . همان .
۷ . مثنوی معنوی، دفتر پنجم، ۱۸۳ .
۸ . غرر الحکم، همان .