سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد قطب بزرگ پالایشگاهی برای تولید از 5 میدان گازی جنوب استان فارس

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از ایجاد یکی از بزرگترین قطب های پالایشگاهی گاز کشور با استفاده از دانش فنی ایرانی در منطقه هالگان در جنوب استان فارس خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، مهدی فکور افزود: پالایشگاه ملی گاز در منطقه هالگان با مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی و با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا ساخته خواهد شد و معاونت پژوهشی و توسعه وزارت نفت نیز در آن مشارکت خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که مراحل طراحی ابتدایی این پروژه به اتمام رسیده است، افزود: قرارگاه خاتم الانبیا ساخت این پروژه را که در آینده به دلیل نزدیکی به 5 میدان گازی به عنوان یک قطب پالایشگاهی محسوب خواهد شد، به عهده خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی مدت زمان مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه را حداقل 4 سال اعلام کرد و افزود: خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از محصولات 5 میدان شاهینی، گردان، هالگان، سفیدباغون و دی تامین خواهد شد.

وی تاکید کرد: پالایشگاه هالگان دارای واحدهای نم زدایی، شیرین سازی و تقویت فشار خواهد بود و دو مرکز جمع آوری، یک مرکز تفکیک، یک خط لوله 132 کیلومتری (8 اینچ) و 130 کیلومتر خط لوله جریانی و 150 کیلومتر جاده سازی از جمله تاسیسات اصلی و جانبی این پالایشگاه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان این که ظرفیت پالایشی این پالایشگاه در فاز اول 20 میلیون مترمکعب خواهد بود، گفت: طرح توسعه این پالایشگاه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت تا در طراحی های حجم بعدی برای توسعه ظرفیت پالایشی آن مشخص شود.

مهدی فکور تصریح کرد: با توسعه دو میدان گازی هالگان (با ابعاد 11 در 50 کیلومتر) و سفیدباغون (ابعاد 24 در 3.5 کیلومتر) که درمجموع دارای 7 تی سی اف (تریلیون فوت مکعب) گاز در جا است، گاز ترش این میدان ها در پالایشگاه هالگان فرآورش خواهد شد.

وی تاکید کرد: میدان هالگان دارای 4 تی سی اف گاز درجا و سفیدباغون دارای 2.37 تی سی اف گاز درجاست.

فکور افزود: تاکنون حدود 20 کیلومتر در قسمت شرقی میدان بررسی شده و طبق این بررسی ها ذخیره اولیه میدان هالگان 64.4 درصد است.

وی با اشاره به این که قابلیت تولید اولیه این دو میدان در مجموع 4.24 تی سی اف است، گفت: ضریب بازیافت میدان سفید باغون حدود 52.5 درصد و ذخیره اولیه این میدان 1.25 تی سی اف است.

مهدی فکور با اشاره به این که این اولین بار است که قبل از اجرای یک پروژه، تجهیزات و کالاهای موردنیاز آن پیش بینی و ساخته می شود، گفت: تولید میدان هالگان روزانه 12.5 میلیون مترمکعب و سفید باغون روزانه 4.5 میلیون مترمکعب است که به طور کامل قطعی شده است.

وی با تاکید بر این که ذخایر در این دو میدان دائم در حال تغییر است و چاه های جدید نیز این میزان ذخایر را تغییر خواهد داد، گفت: در هالگان 7 چاه عادی و یک چاه تعمیری و در سفید باغون 3 چاه عادی و یک چاه تعمیری حفر خواهد شد.

مدیرعامل نفت مناطق مرکزی افزود: با توجه به این که لایه های تحتانی زمین در این منطقه از پیچیدگی خاصی برخوردار است، طول مدت حفاری در این دو میدان بیشتر از بقیه میدان ها خواهد بود.

فکور تصریح کرد: با بررسی های انجام شده، گاز میدان هالگان دارای 20 تا هزار پی پی ام ترشی و سفیدباغون دارای 100 پی پی ام ترشی است.

وی افزود: میزان گاز نیتروژن در میدان سفیدباغون 8.2 درصد و میعانات گازی نیز 26.6 میلیون بشکه است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تاکید بر این که توسعه این دو میدان برعهده قرارگاه خاتم الانبیا است، گفت: این دو میدان از میادین پرفشار محسوب می شود که توسعه آن دارای پیچیدگی های خاصی است.

مهدی فکور تاکید کرد: با توجه به این که در ایران تاکنون رشته های تکمیلی درون چاهی ساخته نشده است، گفت: از دو سال گذشته با برنامه ریزی برای بخش کالا و تخمین فشار اولیه حدود 8 هزار پی اس آی، ساخت رشته های تکمیلی درون چاهی 10 هزار پی اس آی را در این شرکت در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به این که در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امسال کار مشترک نفت مرکزی و وزارت دفاع در ساخت این رشته ها به بهره برداری رسید، گفت: خط تولید ساخت رشته تکمیلی درون چاهی کاملا ایرانی است و با استفاده از آن تست میدانی مخازن فشار بالا انجام می شود.

فکور تاکید کرد: رشته درون چاهی ساخت شرکت نفت مناطق مرکزی دارای رقابت در زمینه تولید بوده و رشته تکمیلی کاملی است که آلیاژهای مواد خام اولیه آن در داخل کشور ساخته شده و لیسانس آن در سال جاری اخذ خواهد شد.

وی افزود: این رشته به نحوی ساخته شده است که قابلیت عرضه به کشورهای دیگر را دارد و دارای استانداردهای بین المللی است و تمام مراحل کدینگ و استانداردسازی را طی کرده است که به زودی با اخذ لیسانس آن از خارج کشور، در زمینه ساخت این رشته ها در دنیا، صاحب نام خواهیم شد./س
برچسب ها: پالایشگاه ، تولید ، گاز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.