سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در قالب پایان نامه دانشگاهی صورت گرفت؛

تولید پروتئین TPA نو ترکیب در خیار تراریخته

پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس موفق به تولید پروتئین TPA نو ترکیب در خیار تراریخته شد.

میشانه عسگری پژوهشگر کارشناسی ارشد رشته اصلاح و نباتات و بیو تکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه کشاورزی مولکولی پتانسیل بالایی در تولید نامحدود واکسن ها، آنتی بادی ها، پروتئین های دارویی، عامل های رشد و آنزیم ها دارد.
 
وی افزود: فعال کننده پلاسمینوژن بافتی (TPA)، سرین پروتئازی است که نقش مهمی در سیستم فیبرینولتیک و انحلال لخته های فیبرین در انسان دارد و به طور عمد در کبد و جداره رگ های خونی سنتز می شود.
 
عسگری تصریح کرد: در بین سیستم های موجود انتقال ژن، انتقال توسط اگر و با کتویوم به عنوان یک روش مناسب برای الحاق پایدار ژن ها به ژنوم گیاه به شمار می رود و این در حالی است که انتقال ژن توسط اگرو باکتریوم هنوز در برخي گونه های گیاهی سرسخت از جمله خیار با مشکل مواجه است.
 
وی در ادامه به خیار به عنوان یکی از مهمترین محصولات صیفی جهان که در بین سبزی های مهم، مقام چهارم را داراست اشاره کرد و گفت: در این مطالعه، ابتدا به منظور بررسی بارزایی مناسب گیاه خیار واریته اصفهان، از شش تیمار هورمونی استفاده شد و پس ژن TPA انسانی که تحت پیشبرنده Camv 355 توسط گروه بیوتکنولوژی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در پلاسمیه PB121 بوده و به اگرو باکتریوم LBA 4404 مستقل گردیده و به وسیله COLONY PCR به آغاز گرهای اختصاصی تایید گشت.
 
وی تصریح کرد: بررسی این گیاهان در سه سطح DNA و RNA و پروتئین انجام می گیرد که ترا ریخته بودن گیاهان حاصل، توسط آغاز گر های اخصاصی و با کمک واکنش PCR مورد تأیید قرار گرفته است و به همین دلیل برای سنجش میزان پروتئین TPA نو ترکیب در گیاهان خیار تراریخته از آزمون ELISA استفاده می شود./عط
برچسب ها: پروتئین ، ژن ، خیار ، گونه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.