سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

دولت مردم را در مدیریت سلامت توانمند نکرده است

وظیفه دولت برای کاهش بیماری ها این است که باید مردم را در زمینه مدیریت سلامت توانمند کند ولی افزایش بیماری ها نشان می دهد که دولت در این زمینه خوب عمل نکرده است.

 دکتر اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در حال حاضر بیماری های قلبی و عروقی اولین علت مرگ در جهان هستند که دو دلیل شیوع آن یکی حساس و گسترده بودن آن در بدن و ديگر این که تمام عوامل خطر مثل سیگار، چربی ، فشار خون ، نمک و اضافه وزن، ابتدا روی عروق  كرونر اثر می گذارند.

وی گفت: هر جا نارسایی در اعضای مختلف بدن ایجاد  شود روی قلب هم اثر می گذارد و به عنوان مثال سيروز کبدی یا نارسایی ریوی روی قلب نیز اثر می گذارند.

اکبری با بیان این که سن ابتلا به سکته قلبی کاهش بافته است اظهار داشت: می شنویم که یک جوان 35 ساله یک دفعه بدون هیچ تاریخچه ای از بیماری قلبی سکته قلبی کرده که این امر ناشی از افزایش استرس است که امروزه با شدت افزایش پیدا کرده است.

حتی برخی از این جوانان ورزشکار به دلیل استفاده از داروهای آنابولیک که برای عضله سازی استفاده می کنند دچار عارضه سکته قلبی می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان عنوان کرد: یکی از عوامل دخیل دیگر در بروز سکته قلبی استعمال دخانیات و قلیان است، در حال حاضر مصرف قلیان به شدت در بین جوانان رواج پیدا کرده است و دختران هم دامنگیر این امر هستند.

اگر همین روند ادامه پیدا کند وضعیت بیماری های قلبی و عروقی در 20 سال آینده وحشتناک است و دیگر نمی توان جلوی پیشرفت آن را گرفت.

* سوسیس و کالباس چربی حیوانی سفره مردم ایران

وی به مصرف چربی های حیوانی به عنوان یکی دیگر از علل افزایش بیماری های قلبی و عروقی اشاره و تصریح کرد: امروزه چربی های حیوانی در غالب سوسیس و کالباس مواد غذایی آماده، و لبنیات پرچرب در سفره های مردم قرار گرفته است چربی های حیوانی دارای اسید های چرب اشباع هستند که این اسید های چرب جایی برای رسوب جز عروق قلبی ندارند.

اکبری با تاکید بر این که اضافه وزن در جهان امروز به خصوص کشور ما غوغا می کند افزود: 40 درصد زنان ایرانی و 28 درصد مردان ایرانی دارای اضافه وزن هستند و متاسفانه چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان رخنه کرده است و روز به روز بدتر می شود و همین امر یکی دیگر از علل افزایش بیماری های قلبی و عروقی است.

** ایرانی ها در مصرف نمک شورش رو درآوردند

وی به بحث نمک اشاره و گفت: متاسفانه میزان مصرف نمک ما 3 برابر مقدار استاندارد است . نمک دو اثر کوتاه مدت و طولانی مدت بر روی قلب دارد، اثر کوتاه مدت آن افزایش فشار خون بلافاصله بعد از مصرف نمک است و اثر طولانی مدت آن اثر روی عروق است که باعث تنگی آن می شود.

اکبری در پاسخ به این سوال که مسئولین برای کاهش آمار بیماری های قلبی و عروقی چه کاری انجام داده اند عنوان کرد: مسئولین بایستی دو کار را انجام می دادند یکی توانمند سازی و افزایش آگاهی مردم یعنی مردم قدرت و توان مدیریت سلامت خود را داشته باشند که این وظیفه دولت است ولی طبق شواهد و آمار بیماری های قلبی و عروقی کم نشده است که نشان می دهد دولت  کار خود را در این بخش به خوبی انجام نداده است.

وی ادامه داد: دوم این که یک برنامه مدون و طولانی مدت برای کاهش آمار این نوع بیماری ها باید وجود داشته باشد که وجود ندارد . برنامه های کوتاه مدت خوبی وجود داشته ولی چون کوتاه مدت بوده اثر بسزایی نداشته است.

وی خاطر نشان کرد: اگر از الان شروع کنیم برای 15 سال آینده کاری نمی توانیم کنیم ولی بعد از آن می توانیم اثر بخشی داشته باشیم، دولت باید بداند اگر روی پیشگیری کار کند يك سوم  هزینه درمان را هزینه می کند ولی اگر در پیشگیری موفق نباشیم 2 تا 3 برابر هزینه مورد نظر برای پیشگیری را باید صرف درمان کنیم./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.