رییس دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی مازندران ، گفت : علت 13 تا 15 درصد مرگ و میر در استان ، ابتلا به انواع بیماری های سرطانی است.

دكتر قاسم جان بابایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران افزود : بر اساس بررسی های صورت گرفته از سوی مراجع رسمی ، سرطان ، بعد از بیماری قلبی و عروقی ، دومین علت مرگ و میر در مازندران در چند سال اخیر بوده است.

وی با اشاره به مسافرخیز بودن استان مازندران در فصول مختلف سال ، گفت : هر چند سالانه میلیون ها نفر به این استان مسافرت می كنند و شاهد تصادفات و سوانح رانندگی هستیم ، اما مرگ ناشی از سوانح رانندگی كمتر از سرطان است.

فوق تخصص خون و انگلولوژی ، شایع ترین سرطان در مازندران را سرطان دستگاه گوارش معرفی كرد و اظهار داشت : در بین سرطان دستگاه گوارش ، سرطان معده ، مری و روده بزرگ به ترتیب بیشترین تعداد بیماران را به خود اختصاص دادند.

وی ، بهترین پیشگیری از انواع سرطان را تشخیص زودرس این بیماری دانست و افزود : تشخیص زودرس سرطان دستگاه گوارش و انجام عمل جراحی ، امكان علاج قطعی را فراهم می آورد.

دكتر جان بابایی ، گیركردن غذا در مری ، درد ناحیه شكم همراه با كاهش وزن و بی اشتهایی را از علایم مهم سرطان گوارش دانست و به شهروندان توصیه كرد در صورت مشاهده این علایم ، به پزشك مراجعه كنند.

وی گفت : شهروندان باید توصیه ها و تاكیدات دین مبین اسلام را در مورد صرف غذا ، بیشتر مورد توجه قرار دهند و قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بردارند تا بدنی سالم داشته باشند.

این پزشك متخصص ، از مصرف غذاهای چرب و سنگین ، سموم دفع آفات كشاورزی و نباتی و چاقی به عنوان مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان دستگاه گوارش یاد كرد و و از مردم خواست تا از مصرف غذاهای چرب ، بخصوص در شب ها خودداری و ترجیحا از غذاهای سبك و میوجات در وعده های غذایی شب استفاده كنند./س

برچسب ها: سرطانی ، علت ، مرگ و میر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.