سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انسان با رمز "عقاب" به ماه رفت

چهل و سه سال پیش در 16جولای 1969 ماه نشنین آپولو 11 با رمز پروازی "عقاب" از پایگاه فضایی کندی از سکوی پروازی " 39a"، سوار برموشک ساترن 5 ، درحالی که سه سرنشین را باخود حمل می کرد در برابر دیدگان میلیون ها تماشاچی به سوی ماه تنها قمر زمین پرتاب شد و پس از چهار روز در 20 همان ماه برسطح ماه فرود آمد. جمعه 43سالگرد این واقعه مهم جهانی است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، قرن های متمادیست که بشر با ترس وشادی، بیم و امید نگاه به آسمان دارد و از دیرباز در آرزوی پرواز بوده، تا بلاخره برادران رایت به این آرزوی انسان جامه عمل پوشانیدند! اما فتح آسمان برای انسان کافی نبود! انسان کنجکاو و جاه طلب با ذهنی پر از سوال باز هم درپی فتحی دیگر بود! همچنان به آسمان چشم دوخته بود و به دنبال خروج از مرزهای ناممکن و کشف آن سوی جو زمین و فضای بی کران!



ماه نزدیکترین جرم فضایی به زمین همواره مورد توجه انسان بود با شروع عصر فضا و آغاز رقابت های فضایی بین شوری و آمریکا و بعد از اینکه شوروی توانست با موفقیت اولین انسان یعنی "یوری گاگارین" را به مدار زمین بفرستد، ناسا، سازمان فضایی ایالات متحده که از زمان آزینهاور پروژه سفر به  ماه را کلید زده بود، به دستور رییس جمهور وقت جان.اف کندی این پروژه را با جدیتی بیشتر دنبال کرد.

چهل و سه سال پیش در 16 جولای 1969 ماه نشنین آپولو 11 بارمز پروازی "عقاب"  از پایگاه فضایی کیپ کندی از سکوی پروازی " 39a"،سوار برموشک ساترن 5 ، درحالی که سه سرنشین با نام های نیل آرمسترانگ، ادوین باز آلدریان و مایکل کالینز را باخود حمل می کرد در برابر دیدگان میلیون ها تماشاچی به سوی ماه تنها قمر زمین پرتاب شد و پس از چهار روز در 20 همان ماه برسطح ماه فرود آمد.

نیل آرمسترانگ به‌عنوان فرماندهٔ تیم، اولین کسی بود که از سفینه پیاده شد و بلافاصله به ضبط تصاویر پیاده شدن خود - درواقع جای پایش - در ماه مشغول شد.



او هنگام قدم گذاشتن بر سطح ماه گفت: این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است.

پس از آن آلدرین قدم به ماه گذاشت و آن دو مقداری از خاک و سنگ‌های موجود در سطح ماه (حدود ۲۲ کیلوگرم) را به عنوان نمونه، برای آوردن به زمین جمع آوری کردند درحالی که کالینز در سفینهٔ اصلی، که به دور مدار ماه می‌چرخید، باقی‌مانده بود.

کل این سفر فضایی 8 روز و 3 ساعت 18 دقیقه به طول انجامید که ساعاتی تاریخی برای بشر و این سه فضانورد بود.

پروژه آپولو با تنها ۲ شکست پایان یافت، اولین آنها آتش سوزی در سکوی پرتاب آپولو ۱ بود که منجر به مرگ هر سه سرنشین آن شد، دومین آنها نیز به انفجار در آپولو بود که فضاپیما به صورت جدی دچار آسیب شد اما به لطف تلاش های کنترل کننده‌های پرواز، مهندسان پروژه، اکیپ پشتیبان و مهارت فضانوردان، ۳ سرنشین این ماموریت توانستند جان خودشان را نجات دهند.



آپولو 17 آخرین ماموریت از پروژه آپولو بود. آپولو ۸  اولین فضاپیمای دارای سرنشین بود که در مدار اجرام آسمانی دیگر قرار گرفت، در حالی که آپولو ۱۷ به عنوان آخرین ماهنورد و آخرین ماموریت با سرنشین در خارج از مدار زمین شناخته شده‌است.

درنهایت در دسامیر 1972 باآخرین پرواز آپولو 17 به سوی ماه ، پرونده این پروژه موفق فضایی بسته شد ودر طی سالهای 1961 تا 1972 در مجموع 12 نفر توانستدن بر سطح ماه قدم بگذارند.

فرستنده مطلب: مریم فخیمی-تبریز
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: ماه ، آپولو ، باشگاه ، شبانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
مریم فخیمی
۱۱:۲۶ ۳۰ تير ۱۳۹۱
چهل سال از فتح تاریخی ماه ،این تنها قمر زمین میگذرد ،اما هنوز هم هستند کسانی که بدبینانه به این سفر نگاه میکنند.
آقای شهرام یزدان پناه در دو بخش به بررسی این سفر پرداختند و به سوالات بسیاری پاسخ دادند.پیشنهاد میکنم این لینک رو ببینید.
http://www.spacescience.ir/showpost.aspx?Post=0000178
وهمینطور این لینکهارو
http://www.nasa.gov/mission_pages/apollo/40th/index.html
http://www.nasa.gov/mission_pages/apollo/index.html
مریم فخیمی
۱۱:۲۰ ۳۰ تير ۱۳۹۱
سلام.متشکرم برای انتشار مطلبم.لطفا پاسخهای من رو منتشر کنید.سپاسگذارم
ناشناس
۰۷:۰۶ ۳۰ تير ۱۳۹۱
بزرکترین دروغی که امریکایی ها تا کنون به بشریت گفته اند پا گذاشتن انسان به ماه اونم توحدود 40 سال قبله. از نظر فنی پا گذاشتن تو مریخ عملی تره تا روی ماه. حیف که مطلب طولانی میشه وگرنه دلایل ومستندات فنی این موضوع را به طور دقیق در اختیارتون می ذاشتم.
فقط یه چیز رو مجسم کنین که اگه چنین کاری ممکن می بود ( با این توانایی های فعلی بشری) تا به حال ده هابار خود آمریکا وحتی کشورای بزرگ دیگه هم که شده بود اونجا می رفتن ودست کم تا حالا چند بار فیلم ورود و راه رفتن ادما رو تو اونجا میدیدم. یه خورده فنی تر به مسایل نگاه کنین. آمریکایی ها به کمک همین دروغ پردازی ها بزرگترین سرزمین های فیلم سازی رو هم به پا کردند تا مردم دنیارو نه در عمل که در فیلم ها بترسونن وازشون زهر چشم بگیرن. اینم از شگرداشونه. من تعصب رو بیان واقعیت ندارم ولی اینی که شما می گین حقیقت نیست. راستی این دوازده نفری که این خانم فرستنده مطلب ذکر کرده کی بوده وکی رفتن . تصاویرشون کو؟ ( که اگه هم باشه ساختگیه) /
حسین حائری اردکانی
۰۳:۲۶ ۳۰ تير ۱۳۹۱
بسیار جامع و کامل
ممنون :)
محمد
۰۲:۴۷ ۳۰ تير ۱۳۹۱
عنوان انتخابی(انسان با رمز "عقاب" به ماه رفت)
خوب بود به طوری‌ که آدم مشتاق خواندن می‌شود و احساس می‌کند با تجربه‌ی جدیدی در خوانِش یک متن راجع "سفر بشر به ماه" روبرو خواهد شد؛ ولی خود متن پابه‌پای عنوان پیش نمی‌‌رود و عملا با با همان داستان تکراری این سفر مواجه می‌شویم و تقریبا هیچ نکته‌ی فنّیِ خاصّی از این پرتاب و سفر دستمان را نمی‌گیرد.
امّا نکته‌ای که شاید نگارنده هم نه به قصد بازگویی یک اتفاق از منظر فنّی دنبال می‌کردِ است؛ اشاره به دید انسان به بالا و اشتیاق فضا و جمله‌ی آرمسترانگ هنگام فرود بر ماه.. این همچ.ن عنوان زیبای متن نشان از توجه وی برای ایجاد حسی شورانگیز و نسبتا حماسی از این واقعه و پروسه پرتاب آپولوها، دارد.
کامیاب فرهادی
۰۰:۲۲ ۳۰ تير ۱۳۹۱
واقعا کامل و جامع بود!
استعداد قابل توجهی دارید!تبریک میگم!

اما یه چیز:
من خاطرات نوشته شده ی این فضانورد هارو دارم.اگه خواستید خبرم کنید!
:)
ali
۲۳:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۱
من هنوزم به این سفر مشکوکم
توی فیلم پرچم آمریکا با باد ملایمی به حرکت در میاد
آخه چطور توی قمری که اتمسفر نداره پرچم باد باد مخوره؟؟؟!!
این دروغ آمریکایی بیش نیست
آمریکا از این دروغ ها زیاد زده
بزرگترین دروغشم یازده سپتامبر بوده