سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نصب مخازن صدرصد ایرانی بوتان و پروپان در فاز 13 پارس جنوبی/ هزینه 2/6 میلیارد دلار برای فاز 13 پارس جنوبی

مجری فاز 13 پارس جنوبی در شركت نفت و گاز پارس از ساخت و نصب مخازن صد درصد ایرانی بوتان و پروپان در فاز 13 پارس جنوبی خبر داد و گفت:این مخازن برای نخستین بار توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،علیرضا ارزنده در مراسم بازدید از فاز 13 پارس جنوبی از پیشرفت بیش از 50 درصدی فاز 13 پارس جنوبی خبرداد و گفت: در فازهای 13 و 22 ،24 به میزان 40 میلیون متر مكعب خاكبرداری صورت گرفته ، در فاز 13 عملیات لوله كشی آغاز شده و نصب تجهیزات سنگین در حال استقرار است.
ارزنده تصریح کرد : در فاز 13 كه به دو حلقه چاه گاز دست یافتیم ، بخش حفاری پیشتاز است، خط لوله دریایی این فاز به طول 104 كیلومتر در حال پوشش دهی است كه اقدامات مهندسی آن به پایان رسیده و بزودی اجرایی خواهد شد.
وي با اشاره به اين‌كه اين فاز نياز به چهار سكو و چهار جكت دارد، در مورد خطوط انتقال اين فاز نيز گفت: لوله‌هاي 32 اينچي در حال پوشش‌دهي هستند كه بعد از انجام اين كار عمليات ساخت خط لوله نيز آغاز مي‌شود.  
وی با اشاره به آماده بودن جك اول این فاز ، گفت : بزودی این جكت حمل و در خلیج فارس نصب می شود و جكت دوم با پیشرفت قابل قبول ظرف دو ماه آینده به پایان می رسد كه پس از آن دكل حفاری برای حفر چاه های تكمیلی نصب خواهد شد.
مجري فاز 13 رجب ميدان گازي پارس جنوبي  با اعلام اين‌كه با حفر هشت حلقه چاه توليد زودهنگام از اين فاز در خرداد‌ماه 92 آغاز مي‌شود، گفت: در خرداد‌ماه سال آينده امكان توليد تقريبي 25 ميليون مترمكعب گاز فراهم مي‌شود.
وي با اشاره به اين‌كه پالايشگاه فاز 13 رجب تاكنون 60 درصد پيشرفت داشته است، گفت: پيشرفت كل پروژه به نيمه رسيده است.
ارزنده با اشاره به اين‌كه توسعه‌ فاز 13 پارس جنوبي از جمله قرار‌دادهاي 35 ماهه محسوب مي‌شود، اظهار كرد كه با وجود اين موضوع چهار ماه بعد از اين تاريخ توليد زود‌هنگام از اين فاز به دليل برخي از مشكلات آغاز مي‌شود.
ارزنده اظهار داشت: دراین فاز دو مخزن بوتان، دو مخزن پروپان و چهار مخزن كاندنسی در حال ساخت است و مخازن كاندنسی تا چند ماه آینده آماده بهره برداری خواهد شد.
وی ادامه داد: سقف مخازن بوتان و پروپان دارای تكنولوژی خاصی است كه این فناوری ابتدا در اختیار شركت های خارجی بوده و اكنون توسط متخصصان ایرانی اجرا می شود.
مجری فاز 13 پارس جنوبی اضافه كرد: برج های 450 تنی این فاز هفته گذشته نصب شده كه سنگین ترین برج ها در فازهای 35 ماهه محسوب می شوند.
وی تاکید کرد : در مجموع باید 38 حلقه چاه در فاز 13 حفر شود كه با هشت حلقه چاه به تولید زود هنگام خواهیم رسید.
ارزنده همچنين از بارگيري اولين جكت اين فاز در (30 تيرماه) خبر داد.
به گفته وي گاز توليدي فاز 13 رجب خوراك واحد‌هاي پتروشيمي و LNG خواهد شد.
در ادامه مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس جنوبی در این بازدید افزود: مراحل ساخت تمام فازهای پارس جنوبی در مرحله 50 درصدی و یا بیشتر است و بخش خشكی پیشرفت بیشتری داشته است .
موسی سوری این توضیح را نیز داد كه كارگران سایت فاز 13، این فاز را 13رجب نامگذاری كردند و به همین دلیل تمامی فعالان شركت نفت و گاز پارس فاز 13 را به این نام می خوانند./ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.