سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همه گروه حتي كارگردان بايد در اختيار فيلمنامه باشند

معتقدم نه تنها فيلمبردار بلكه خود كارگردان هم براي كسب نتيجه مطلوب تر بايد خود را در اختيار فيلمنامه قرار دهند.

فريبرز سيگارودي فيلمبردار سينما و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران درباره نقش فيلمبرداري در ارتقا كيفيت فيلم اظهار داشت: مهم ترين مساله در فيلمبرداري اين است كه يك فيلمبردار بتواند در درجه اول با فيلمنامه ارتباط برقرار كند و به اعتقاد من فيلمبردار بيشتر از اينكه خودش را در اختيار كارگردان قرار دهد بايد در اختيار فيلمنامه قرار گيرد.

وي در ادامه گفت: شايد براي خيلي ها جاي سوال باشد كه چرا يك فيلمبردار بارها يك فيلمنامه را مي‌خواند، علت اين امر اهميت جريان ارتباط مطلوب بين فيلمبردار و فيلمنامه است، البته براي كسب نتيجه بهتر بايد همه گروه حتي خود كارگردان هم در اختيار فيلنامه باشند، زيرا كار گروهي است و همه زنجير وار به هم متصل هستند.

اين فيلمبردار درباره هنر فيلمبرداري و ترفندهاي استفاده از آ‌ن عنوان كرد: من به اين اصل معتقدم كه هيچ وقت دوربين، فيلمبرداري نمي‌كند، اين فيلمبردار است كه بايد از شعور و علم و تجربه خود استفاده كند تا بتواند يك فيلمبرداري معقول را به نمايش بگذارد.

سيگارودي درباره هنر فيلمبرداري خود گفت: در اين عرصه من معروف به نورپردازي صحيح و حركت دوربين خوب هستم و حركات پيچيده دوربين را به نحو مطلوب انجام مي‌دهم.

وي در ادامه بيان كرد: با اينكه در حال حاضر ما در عصر ديجيتال زندگي مي‌كنيم اما دوربين هاي نگاتيو نيز نبايد فراموش شود و يك فيلمبردار بايد بتواند با استفاده از هنر و تجربه خود چه با دوربين ديجيتال و چه  نگاتيو اثري به ياد ماندني در عرصه فيلمبرداري خلق كند.

سيگارودي درباره جريان ارتباط فيلمبردار و كارگردان و ميزان استفاده از سليقه و نظر كارگردان در فيلمبرداري اشاره كرد: من سعي مي‌كنم با كارگرداني كار كنم كه تفاهم نظر داشته باشيم و در يك خط موازي پيش برويم، به اعتقاد من چه فيلمبردار، چه كارگردان، بايد فقط و فقط در خدمت فيلم باشند و همه آن كاري را انجام دهند كه به بهبود نتيجه فيلم كمك كند.

وي تاكيد كرد: همانطور كه گفتم همه در يك كارگروهي بايد هم صدا و هم نظر باشند من هم سعي مي‌كنم هميشه خود را با كارگردان و گروه هماهنگ كنم اما در صورتي كه قرار باشد كارگردان من را به عنوان اپراتور مورد استفاده قرار دهد و نظراتش را به من ديكته كند ترجيح مي‌دهم كار نكنم./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.