سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يك فوق تخصص غدد عنوان کرد:

دیابتی هاي روزه دار نباید وعده سحری را حذف کنند

افراد دیابتی که روزه می گیرند نباید وعده سحری خود را حذف کنند چرا که با حذف این وعده مهم دچار افت شدید قندخون می شوند.

دکتر ایرج حیدری فوق تخصص غدد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: دیابت به دو دسته دیابت نوع یک و نوع دو تقسیم می شوند در دیابت نوع یک افراد باید چند نوبت انسولین تزریق کنند که به هیچ وجه نباید روزه بگیرند.
 
وی گفت: در دیابت نوع يك افراد از قرص برای کنترل قندخون خود استفاده می کنند روزه در این افراد بستگی به دارو، نوع درمان وجود و بیماران همراه آن دارد کسانی که دچار عوارض دیابت همچون بیماری های قلبی و عروق سکته مغزی و ناراحتی های کلیوی به هیچ وجه نباید روزه بگیرند.
 
وی ادامه داد: بیمارانی که از قرص هایی که باعث کاهش افت قندخون نمی شوند مثل متفورمین، رپا گلی نید، آکاربوز و پلی گلیتازون می توانند روزه بگیرند که این داروها با دستور پزشک در وعده سحر افطار و شام تقسیم می شوند.
 
این متخصص غدد با بیان این که بیمارانی که داروی گلی بن کلامید مصرف می کنند باید وعده این دارو را در وعده افطار به خاطر اثر سریع کاهش قندخون مصرف کنند عنوان کرد: یک دارویی به نام رمضان دراگ در بازار موجود است که دارای اثر کوتاه بوده و معمولاً بعد از وعده سحر استفاده می شود.
 
وی در خصوص توصیه های تغذیه ای افراد دیابتی که روز می گیرند تصریح کرد: افراد باید بعد از افطار مایعات و مواد کربوهیدارت در حد متعادل و مصرف کم غذاهای چرب و پرکالری مصرف کنند، در وعده سحر توصیه می شود که بيشتر فيبر همچون سبزي و معایعات متعادل مصرف کنند تا آب مورد نیاز بدن در طول روزه داری تأمین شود.
حیدری در پایان خاطر نشان کرد: افراد دیابتی که روزه می گیرند حتماً باید وعده سحری را میل کنند و به هیچ عنوان آن را حذف نکنند چرا که حذف این وعده ضروری باعث افت قندخون می شود افراد که در طول روزه داری دچار علائمی همچون عرق سرد و تپش قلب می شوند حتماً باید بلافاصله با دستگاه گلوکومتر قندخون خود را اندازه گیری کنند که در صورت افت قندخون روزه خود را افطار کنند./عط

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.