سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پزشك خانواده از امروز در استان فارس

طرح پزشك خانواده از امروز در استان فارس اجرايي شد.

به گزارش خبرنگار علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران ،طرح پزشک خانواده از تابستان1384بر اساس مصوبه اي در قانون برنامه چهارم توسعه با همکاري وزارت بهداشت و وزارت رفاه وقت پس از صدور دفترچه بيمه روستايي براي حدود23ميليون نفر از جمعيت کشور، در روستاهاي ايران آغاز شد.


در اين مدت7000پزشک خانواده و4000ماما در همه مراکز بهداشتي درماني روستايي و برخي خانه هاي بهداشت در روستاهاي کشور مستقر شدند.
خدمات در طرح پزشک خانواده شامل ويزيت پزشک، آزمايش هاي اوليه و دارو از طريق دفترچه بيمه به صورت رايگان است و هزينه هاي آن را بيمه ها مي پردازند و بيماران پس از اقدامات اوليه پزشکي در صورت نياز به ويزيت متخصص، از طريق پزشک خانواده به مراتب بالاتر ارجاع مي شود.
اجراي طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهاي ايران با پنج سال تاخير به علت برخي ناهماهنگي ها از سال1390با تدوين دستورالعملي به نام نسخه صفر يک، به صورت آزمايشي در سه شهر با جمعيت کمتر از100 هزار نفر، از سه استان چهارمحال و بختياري، سيستان و بلوچستان و خوزستان آغاز شد.
دستاوردهاي اجراي اين برنامه در شهرها به صورت آزمايشي در بهار امسال منجر به تدوين دستورالعمل جديدي براي پزشک خانواده در شهرها به نام نسخه صفر دو شد.
اين نسخه نتيجه تحليل نظرهاي مردم، ارائه دهندگان خدمت در اين طرح، پزشکان و صاحب نظران بيمه هاست.
نسخه صفر دو براي نخستين بار هفته پيش در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي تهران شامل اسلامشهر، شهرري و مرکز بهداشتي درماني جنوب تهران به اجرا در آمد و پنج ميليون نفر از مردم تهران نيز زير پوشش برنامه پزشک خانواده قرار گرفتند.
استان فارس نخستين استان کشور است که طرح ملي پزشک خانواده با همت روساي دانشگاه هاي شيراز، فسا و جهرم و همچنين همکاري موثر استاندار فارس و فرمانداران به صورت همزمان در همه شهرهاي اين استان به اجرا در مي آيد.
وزراي بهداشت درمان و آموزش پزشکي و تعاون، کار و رفاه اجتماعي به همراه معاون اول رئيس جمهور طرح پزشک خانواده را امروز در استان فارس راه اندازي مي کنند.
از اين پس با تاييد وزارت بهداشت به مرور شاهد اجراي اين طرح در شهرهاي استان هاي مختلف کشور خواهيم بود.   
بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور، طرح پزشک خانواده بايد تا پايان سال 1392در سراسر کشور به اجرا درآيد./ع
برچسب ها: پزشک ، خانواده ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.