سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظام جامع فرهنگی دانشکده علوم حدیث مهرماه امسال اجرایی می شود

نظام جامع فرهنگی دانشکده علوم حدیث که با تلاش مسئولان فرهنگی این دانشکده تدوین شده مهرماه امسال اجرایی می شود.

مهدی غلامعلی، مدیر دفتر آموزش های آزاد دانشکده علوم حدیث در گفتگو با خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران گفت: طرح نظام جامع فرهنگی این دانشکده با استفاده از دانش و تجربیات اساتید و پژوهشگران این حوزه و همچنین نظرسنجی از دانشجویان و شرکت کنندگان در دوره های آموزشی آزاد این دانشکده تدوین شده و برای تدوین آن از اسناد بالادستی مثل سند چشم انداز 20 ساله کشور و برنامه پنجم توسعه و همچنین دستورالعمل های شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز استفاده شده است.

وی افزود: توجه به ذائقه مخاطب در مسائل فرهنگی بسیار مهم است و هرچه بتوان در این حوزه به ذائقه مخاطب نزدیک شد اثرات مثبت زیادی را به دنبال خواهد داشت و نظام جامع فرهنگی دانشکده علوم حدیث بسیار متنوع طراحی شده که ترکیبی از نقش ها، هنجارها، نهادها، ارزش ها و نگرش ها است و در آن هم به لایه های بیرونی توجه شده و هم به لایه های پنهانی تر مثل ارزش ها نگاه ویژه ای داشتیم.

وی نظام جامع فرهنگی این دانشکده را در نوع خود بی نظیر دانست و ادامه داد: در طراحی این نظام ها اگر به اسناد بالادستی عمل کنیم باعث جهت دار شدن کارهای فرهنگی می شود و باعث ایجاد هم افزایی بیشتر و جلوگیری از تک روی در این حوزه می شود ولی متاسفانه بودجه و امکانات حوزه فرهنگ تاکنون به درستی و در جهت اصلی آن هزینه نشده است.

* اثرگذاری بر حوزه نگرش انسان ها مهمترین کار فرهنگی است

مدیر دفتر آموزش های آزاد دانشکده علوم حدیث در ادامه گفت: ما به این سمت پیش می رویم که برنامه هایمان را براساس نیاز مخاطب طراحی کنیم و در این مسیر باید نیاز مخاطب را بشناسیم و خواسته های آن را درک کرده و آنها را اولویت بندی کنیم و براساس آن برنامه ریزی کنیم و در حال حاضر با توجه به تحلیلی که از وضعیت موجود فرهنگی است می توان آینده نیازها و خواسته های مخاطبان را پیش بینی کرد و براساس آن فرآورده های فرهنگی تولید کرد.

وی افزود: بحث بازاریابی فرهنگی موضوع مهمی است که در حال حاضر دشمنان ما آن را اجرا می کنند و براساس آن تولید خواسته و نیاز می کنند و خودشان هم برای آن نسخه تجویز می کنند که این امر می تواند برای ما هم فرصت باشد و هم تهدید آن هم به خاطر استفاده دشمن از پتانسیل فرهنگ و پیاده کردن اهداف خودشان است و غالبا متولیان فرهنگی در این زمینه منفعل بوده اند.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم کار فرهنگی به معنای اعم داشته باشیم جز اینکه وضع موجود را باید بشناسیم و مقصد و موانع نیل به این موضوع را هم باید شناسایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ زیربنای جامعه است و گر این حوزه مورد دستخوش قرار گیرد روبناها و سایر قسمت ها را نیز تحث تاثیر خود قرار می دهد./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.