سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر نفت؛

عرضه اوراق مشاركت پارس جنوبی در سال جاری/ توقف عرضه نفت به برخی كشورها از ماهها قبل

قلعه بانی از عرضه اوراق مشاركت پارس جنوبی در سال جاری خبر داد و افزود:در سال جاری با بررسی های بازار حدود 10 میلیارد یورو اوراق ارزی و 10 هزار میلیارد تومان نیز اوراق ریالی عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، احمد قلعه بانی در حاشیه كنفرانس راهكارهای تحول نظام توسعه و بهره‌برداری در بخش بالادستی نفت و گاز ایران در جمع خبرنگاران، افزود: كشور ما پر از بركاتی است كه نفت و گاز نمونه ای از آن است به گونه ای كه مجموع ذخایر نفت و گاز ما در دنیا اول است.
مدیر عامل شركت ملی نفت ایران، اظهار داشت: تاكنون سعی کردیم با شركت های دولتی سرمایه گذاری در صنعت نفت صورت گیرد اما در سالهای اخیر سعی شده سرمایه مردم نیز به این بخش سوق داده شود.
قلعه بانی تصریح كرد: برای سرمایه گذاری در بالادست، اكتشاف، تولید و توسعه نفت و گاز قالبی جدید طراحی كرده ایم كه منطبق بر قانون باشد تا بر این اساس مردم در اكتشاف، توسعه و تولید نفت و گاز مشاركت كنند.طبق قانون برنامه پنجم توسعه تولیدنفت و گاز بعد از تولید در اختیار شركت نفت است كه از این پس تمامی بخش ها به مردم واگذار كنیم و درصدی از درآمد را بابت سرمایه گذاری ها در طول دوره بهره برداری به بخش خصوصی واگذار كنیم.
معاون وزیر نفت در مورد نوع این قراردادها، افزود: قراردادها می توانند به صورت خدماتی منعقد شوند و بخش خصوصی پس از تولید رقمی را دریافت كند.
قلعه بانی ادامه داد: تاكنون یك هزار میلیارد تومان از این اوراق عرضه شده و دومین مرحله عرضه اوراق مشاركت نیز تا ماه آینده صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: طی شش تا هفت ماه گذشته صادرات نفت به برخی از كشورهای اروپایی را قطع كردیم و برخی نیز از خرید نفت امتناع كردند؛ اما از 10 روز گذشته اتفاق خاصی در خرید و فروش نفت نیفتاده است.
قلعه بانی تاکید کرد: برای صادرات بخشی از نفت ایران كشورهای جایگزین پیدا كرده ایم و برای بخشی نیز در حال پیدا كردن كشور جایگزین هستیم.
وی ادامه داد: آمریكا و كشورهای غربی كه در كنار این كشور قرار گرفته اند تحریم نفتی ایران را از دو سال گذشته آغاز كردند و در اصل می توان گفت تحریم اصلی ایران از زمان انقلاب آغاز شد.
وی در خصوص فعالیت در میادین مشترك، گفت: بر اساس سیاست های وزارت نفت از زمان مسعود میركاظمی وزیر سابق نفت اولویت های فعالیت حوزه وزارت نفت به میادین مشترك اختصاص یافت.
مدیر عامل شركت ملی نفت ایران گفت: این روند در دوران وزارت رستم قاسمی نیز دنبال شد؛ به گونه ای كه در سال گذشته بیش از 12 قرارداد در این بخش منعقد شد و به این صورت 98 درصد از میادین مشترك نفت و گاز در خشكی و دریا تعیین تكلیف شد.
قلعه بانی با اشاره به اینكه این میادین هم اكنون در حال تولید یا توسعه و بخشی نیز در حال انعقاد قرارداد نهایی هستند، گفت: تنها دو درصد از میادین نفت و گاز مشترك تعیین تكلیف نشده اند كه تا پایان سال جاری این بخش نیز تعیین تكلیف می شود./ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.