سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه دیجیتال فارسی تا پایان امسال راه اندازی می شود

فاز اول این دانشنامه در 300 مدخل در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری تدوین می گردد.

دکتر حسن علیزاده، رئیس مرکز توسعه فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در گفتگو با خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:

در فضای مجازی منابع زبان فارسی در مداخل مختلف مانند موسیقی، سینما، تئاتر، داستان نویسی، شعر، تاریخ کهن و تاریخ معاصر گاهاً از استنادپذیری و قوت لازم برخوردار نبوده و کاربر ایرانی نمی تواند به راحتی و بدون پرداخت هزینه به منابع موثق دسترسی پیدا کند.

وی تصریح کرد: دانشنامه دیجیتال فارسی با همکاری یک گروه دانشگاهی در حال تدوین است و در فاز اول این برنامه 300 مدخل در حوزه های فرهنگی و هنری تا پایان امسال ایجاد می شوند.

علیزاده ادامه داد: دانشنامه های آزاد مانند ویکی پدیا که توسط کاربران مختلف ایجاد می شوند، قابل تغییر بوده و خیلی قابل اعتماد نیستند در حالیکه دانشنامه دیجیتال فارسی نقطه مقابل آنها بوده و یک دانشنامه بسته محسوب می گردد.

رئیس مرکز توسعه فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: مدیریت و تدوین دانشنامه دیجیتال فارسی توسط گروه های علمی این امکان را برای پژوهشگران، محققان و کاربران معمولی فراهم می کند تا با اطمینان و قوت قلب بیشتر از میزان استناد علمی این دانشنامه استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم در سال آینده و تا پایان دولت دهم مداخل دانشنامه دیجیتال فارسی را در موضوعات گوناگون به هزار مدخل افزایش دهیم./ح


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.