سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز/

از قيام مسجد گوهرشاد تا فاجعه کشتار صرب‌ها

قيام خونين مسجد گوهرشاد، فتح شهر بيت ‏المقدس توسط مسلمانان در جنگ ‏های صليبی، آغاز بناي مسجد اعظم قم، روز ملي و استقلال "مغولستان"، روز جهانی جمعيت و فاجعه کشتار صربها در سربرنیتسا از مهمترین رخداد های تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4شنبه 21تير 1391 خورشیدی، 21شعبان 1433 هجری و 11 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

قيام خونين مسجد گوهرشاد مشهد عليه كشف حجاب (1314 ش)


پس از آن كه زمزمه شوم نقشه ننگين رضاخاني جهت به تاراج دادن ارزش‏هاي ديني در قالب كشف حجاب به مردم رسيد اعتراضات سراسر كشور را فرا گرفت. در اين ميان يكي از علماي مشهد در شوراي مجتهدان شهر، به عنوان نماينده معرفي شد تا با رضاخان مذاكره كند ولي به محض رسيدن به تهران، به دستور رضاخان بازداشت و در ري ممنوع ‏الملاقات گرديد. مردم با اجتماع در مسجد گوهرشاد مشهد به اين امر اعتراض کرده، خواهان مراجعت آن عالم شدند.

در ادامه اعتراضات، در روز شنبه 21 تيرماه 1314، شعارهاي ضد سلطنت و ضد حجاب زدايي در مسجد گوهرشاد، طنین انداز شد و مسجد، يكپارچه سرود مقاومت سر مي‏داد. قواي دولتي با دیدن مقاومت مردم به دستور رضاخان به اجتماع آنان يورش برده و در حمله‌ای وحشيانه بين 2 تا 5 هزار نفر از مردم بی‌دفاع را كشتند. بدين ترتيب، اين فاجعه هولناك پايان يافت ولي ياد حماسه خونين اين نهضت اسلامي و برخاسته از باورهاي ارزشي مردم، براي هميشه درتاريخ مبارزات اسلامي ملت ما باقي ماند. برخي، اين حادثه را در31 مرداد ذكر كرده‏اند.

آغاز سلطنت "جلال‏ الدين ملكشاه سلجوقي" پس از قتل پدرش "آلپ ارسلان" (465ق)

از سال ۴۶۵ ق سلطنت جلال‏ الدين ملكشاه سلجوقي پس از قتل پدرش آلپ‌‌‌‌‌‌‌ارسلان آغاز شد. طغرل بنيانگذار سلسله سلجوقي، تلاش زيادي براي به دست آوردن قدرت کرد. پس از وي، بهره آن قدرت را آلپ‌‌‌‌‌‌‌ارسلان و فرزندش ملکشاه سلجوقي بردند. آنان در دوراني نسبتاً آرام و در عين حال مقتدرانه و باعظمت سلطنت کردند. ملکشاه تنها هجده سال سن داشت که به پادشاهي کشوري به اين بزرگي رسيد. وي پس از بيست سال، در 37 سالگي درگذشت. ممالک تحت سلطه ملکشاه، به‌‌‌‌‌‌‌قدري گسترده است که با قلمرو عباسيان در آغاز خلافتشان قابل قياس است.

فتح شهر بيت ‏المقدس توسط مسلمانان در جريان جنگ ‏های صليبی (1244م)


در جریان جنگ ‏های صلیبی، شهر بیت ‏المقدس توسط مسلمانان فتح شد. بروز ضعف مسیحیان و ظهور توانمندی مسلمانان باعث شد تا حاكم مصر با سپاهی بزرگ به جانب بیت ‏المقدس حركت كرده و آنجا رافتح کند و بیت‏ المقدس را برای همیشه از چنگ متجاوزان صلیبی خارج سازد.

تولد "هنري بِسْمِر" مهندس و مخترع انگليسي (1813م)

هنري بِسمِر در انگليس به دنيا آمد و تحصيلات خود را در رشته مهندسي به پايان برد و بعدها براي توسعه توليدات آهن و فولاد و چُدن، كوره‏هاي بلند ذوب فلزات را اختراع نمود. بسمر توانست به وسيله كوره مخصوص كه با جريان هوا كار مي‏كرد و آهن ناخالص مذاب را بدون كربن مي‏نمود، فولاد عالي به دست آورد. از اين رو، اين كوره به نام او، به كوره بسمر معروف است. وي با اين اختراع، اساس صنايع انگلستان و جهان را دگرگون ساخت و تحولات شگرفي در اين عرصه ايجاد كرد. هنري بسمر سرانجام در 28 فوريه 1898م در 85 درگذشت.

آغاز بناي مسجد اعظم قم به امر آيت ‏اللَّه "بروجردي" (1333ش)


كار ساخت مسجد اعظم قم، در روز 21 تيرماه سال 1333 ش همزمان با سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع) طي مراسم با شكوهي با حضور آيت اللَّه بروجردي آغاز شد. اين مسجد كه در حدود يازده هزار متر مربع مساحت دارد، به سبك معماري اسلامي-ايراني، داراي دو شبستان بزرگ، گنبد عظيم، فضاي زير گنبد و دو گلدسته بسيار مرتفع مي‏ باشد. گنبدها، محراب‏ها و ايوان‏هاي مسجد با كاشي‏هاي بسيار ظريف و كتيبه‏ هاي زيبايي تزيين شده و شكوه خاصي به آن‏ها بخشيده است. در حال حاضر از اين مسجد علاوه بر اقامه نماز جماعت و برگزاري مراسم دعا و اعتكاف و دروس مراجع بزرگوار حوزه علميه قم، در برپايي تجمعات مذهبي و انقلابي استفاده مي‏ شود.

روز ملي و استقلال "مغولستان" از چين (1921م)

آن قسمت از مغولستان كه به مغولستان خارجي معروف بود از چين جدا شد و به نام جمهوري خلق مغولستان اعلام استقلال كرد و اين روز، روز ملي مغولستان است. نظام حکومتي مغولستان تا دهه 1990 کمونيستي بود و از سوي شوروي حمايت مي شد.

روز جهانی جمعيت (1989م)

تا قبل از سال 1800م جمعيت جهان به سرعت افزايش مي‏يافت. جمعيت جهان در سال 1804م يك ميليارد نفر بود. پس از 123 سال، اين جمعيت دو برابر شد و 60 سال بعد يعني در سال 1987م به پنج ميليارد نفر رسيد. اكنون پس از گذشت چند سال، جمعيت كره زمين از مرز شش ميليارد نفر گذشته است در پی این افزایش فزاینده جمعیت، مجمع كنترل برنامه توسعه ملل، روز يازدهم ژوئيه را به عنوان روز جهاني جمعيت اعلام كرد تا جمعيت بيش از شش ميلياردي جهان، اين روز را گرامي بدارند و افكار عمومي جهان را به خطر افزايش جمعيت و تدابير و برنامه‏ هاي توسعه و نياز به حل مشكلات ناشي از افزايش جمعيت جهان، جلب كنند.

برخي از رويدادهاي 11 جولای

1734: جنگهای شش ماهه لهستان كه برای از بین بردن 'استانیسلاس لكزینسكی'(پادشاه لهستان) آغاز شده بود، با پیروزی دو امپراتوری نیرومند اتریش و روسیه كه مخالف سلطنت لكزینسكی بودند، پایان یافت. این شكست یكی از عوامل عمده جنگ های بعدی فرانسه با امپراتوری اتریش بود.

1796: طبق قرار «جي»، انگلستان منطقه ديترويت را به آمريكا داد كه اينك گوشه اي از ايالت ميشيگان و محل استقرار كارخانه هاي اتومبيل سازي آمريكاست.

1848: Leon Bloy نويسنده فرانسوي به دنيا آمد.

1913: دولت روماني در اثناي جنگ بالكان به دولت بلغارستان اعلان جنگ داد و متعاقب آن خاك اين كشور را مورد حمله قرار داد. در آن زمان بلغارستان و چند كشور ديگر بالكان از جمله يونان با عثماني در حال جنگ بودند.

1989: لورنس اوليوير Laurence Olivier بازيگر معروف فيلمهاي سينمايي درگذشت.

1995: صربهاي بوسني شهر 37 هزار نفري مسلمان نشين سربرنيتسا (به معناي معدن نقره) را تصرف و گروهي (به قولي هزاران تن) از ساكنان شهر را كشتند. يک چهارم جمعيت شهر، صرب و مابقي از مسلمانان بوسني بودند. مقتولان عمدتا از پسران و مردان مسلمان منطقه بودند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.