سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با ورود 3 دکل جدید

حفاری در 4 میدان نفت سنگین کشور از ماه آینده آغاز می شود

مجری طرح میادین نفت سنگین شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از ورود دکل های حفاری میادین سه گانه کوه موند، کاکی و بوشگان و میدان نفتی زاغه تا یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بهمن صمیمی سده با اظهار امیدواری از این که با ورود این دکل ها کار حفاری در میادین یاد شده تا پیش از پایان سال آغاز شود، افزود: برای میدان نفتی زاغه یک دکل حفاری با قدرت 3 هزار اسب بخار و برای میادین سه گانه نیز دو دکل با قدرت دو هزار اسب بخار خریداری شده است.

وی همچنین به جلسه روز گذشته با پیمانکار توسعه دهنده میدان های سه گانه اشاره کرد و گفت: از 35 ماده مندرج در موافقتنامه توسعه این میادین بررسی چهار مورد باقی مانده بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

صمیمی سده یادآور شد: موارد بررسی شده در روز گذشته به اضافه آنچه در گذشته مورد توافق قرار گرفته است برای هماهنگی های نهایی در شرکت ملی نفت مطرح و تصمیمات لازم برای چگونگی ادامه کار گرفته می شود.

موافقتنامه توسعه سه میدان نفتی کوه موند، کاکی و بوشگان اسفند سال گذشته میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و یک شرکت بین المللی امضا شد.

براساس این موافقتنامه توسعه این سه میدان در دو فاز انجام می شود که فاز نخست 52 ماه از زمان موثر شدن قرارداد بیع متقابل انجام و پیش بینی می شود در این فاز، 11 هزار بشکه در روز تولید شود.

فاز دوم این طرح نیز از تاریخ موثر شدن قرارداد 77 ماه اجرا می شود که در این فاز تولید روزانه 22 هزار بشکه نفت پیش بینی شده است.

در فاز نخست توسعه میدان های کوه موند و کاکی 7 حلقه چاه و در پایان فاز دوم در 3 میدان درمجموع 19 حلقه چاه جدید حفاری خواهد شد.

نفت تولیدی از میدان های کوه موند و کاکی و بوشکان پس از فرآورش در واحد فرآیندی مرکزی با خط لوله 14 اینچ به طول 140 کیلومتر به چند راهه گناوه برای صادرات انتقال خواهد یافت.

چاه شماره یک میدان نفت سنگین کوه موند در سال 1931 حفاری و تا کنون 8 حلقه چاه در این میدان حفاری شده که تنها چاه های 6 و 8 مربوط به نفت سنگین است.

مخازن نفت سنگین این میدان در سازندهای جهرم و سروک است که سازند سروک خود به دو لایه بالایی و پایینی با خصوصیات متفاوت تقسیم می شود. نفت درجای این میدان از سازند سروک حدود یک میلیارد بشکه است.

میدان کاکی در شمال شرق کوه موند و در 15 کیلومتری جنوب خورموج قرار دارد. تنها چاه این میدان در سال 1352 حفاری شده و مخازن نفتی این میدان سازندهای آسماری و سروک و از نوع نفت سبک است که میزان نفت درجای آن حدود 780 میلیون بشکه اعلام شده است.

میدان بوشکان نیز در 100 کیلومتری شمال بندر بوشهر و در 30 کیلومتری میدان گازی دالان واقع شده و تنها چاه این میدان در سال 1342 حفاری و نفت درجای این میدان در سازند آسماری حدود 340 میلیون بشکه برآورد شده است.

آغاز فعالیت های اجرایی میدان زاغه

مجری طرح میادین نفت سنگین شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) همچنین درباره آخرین وضعیت توسعه میدان نفت زاغه نیز اظهارکرد: هم اکنون با فعال شدن پیمانکار در محل، کاری اجرایی این پروژه نیز آغاز شده است.

صمیمی سده با بیان این که قرارداد نهایی این میدان هنوز امضا نشده است، تصریح کرد: برای توسعه این میدان و عقد قرارداد نهایی کمبود اطلاعات داشتیم از این رو توسعه این میدان فعلا در سطح HOA (موافقتنامه منجر به قرارداد) باقی مانده است.

وی افزود: برای کسب اطلاعات بیشتر بعد از آن که زمان HOA سررسید به پیمانکار یک فرصت شش ماهه دادیم تاMDP (نقشه اولیه توسعه میدان) دقیقی از میدان تهیه کند.

 صمیمی سده تاکید کرد: برای کسب اطلاعات بیشتر حفاری چاه شماره 2 در این میدان نیز آغاز شده و از آنجا که چاه شماره یک میدان نفتی زاغه سال‌ ها پیش حفاری و متروکه شده بود، چاه دوم برای کسب اطلاعات به منزله چاه نخست است.

تفاهمنامه توسعه میدان نفتی زاغه آذر ماه سال گذشته میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و یک شرکت خارجی امضا شد که با امضای آن، امکان افزایش تولید از این میدان نفت سنگین در فاز نخست روزانه  7 هزار بشکه و در فاز دوم 55 هزار بشکه نفت پیش بینی شده است.

در بخش زیرزمینی حفاری 11 حلقه چاه شامل یک حلقه چاه توصیفی 9 حلقه چاه تولیدی و یک حلقه چاه دفع پساب برای توسعه کامل میدان بر اساس راهبرد توسعه تضمین شده در طرح توسعه میدان های نفت سنگین موردنیاز است.

در توسعه کامل میدان، احداث یک واحد 55 هزار بشکه ای با تاسیسات نمک زدایی و تاسیسات برطرف کننده رسوب آسفالت نیز مدنظر است.

میدان زاغه از میدان های جنوب غرب ایران، در 25 کیلومتری شهر بندری دیلم و 6 کیلومتری کناره خلیج فارس واقع شده است./س
برچسب ها: حفاری ، نفت ، سنگین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.