سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس دانشگاه علوم اقتصادی تاکید کرد:

لزوم افزایش حمایت ها از انرژی های تجدیدپذیر

به دلیل آنکه هزینه های استفاده از منابع حرارتی برای تولید برق نامحسوس و پنهان است، رغبتی برای جایگزینی انرژی های تجدیدپذیر احساس نمی شود در حالی که این هزینه های پنهان و ...

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، رییس دانشگاه علوم اقتصادی بر ضرورت افزایش حمایت های دولت از صنایع فعال در زمینه انرژی های تجدیدپذیر تاکید کرد.
دکتر "مهدی صادقی شاهدانی" روز جمعه (امروز) در جریان بازدید از چهارمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی (IECREE2012)، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، با بیان آنکه انرژی به عنوان یک نهاده تولید از جایگاه ویژه ای در کشورها برخوردار است، اظهار داشت: در این میان، برق به عنوان حاملی از انرژی نقش کلیدی در بخش تولید ایفا می کند چرا که تمام بخش های تولیدی و خدماتی بدون استثنا از این حامل انرژی استفاده می کنند.
وی اظهار داشت: قطعی و ناپایداری برق در فرایندهای تولیدی تاثیر نامطلوبی دارد و کشورها باید به گونه ای برنامه ریزی کنند تا از یک شبکه مطمئن و تولید برق برای پایداری فعالیت های توسعه ای برخوردار باشند.
وی نیروگاه های حرارتی و انرژی های تجدیدپذیر را منابع اصلی تولید برق نام برد و افزود: در این میان، انرژی های تجدیدپذیر به عنوان منبع تولید انرژی پاک از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
به گفته این کارشناس بخش انرژی، اگرچه ممکن است تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر در کوتاه مدت گرانتر از نیروگاه های حرارتی تمام شود اما در مقایسه با هزینه های خارجی و پنهان تولید برق از نیروگاه های حرارتی، یک انرژی پاک و ارزان محسوب می شود.
وی تولید آلاینده های مختلف را از چالش های اصلی جوامع بشری در استفاده از منابع حرارتی برای تولید برق نام برد و افزود: به دلیل آنکه هزینه های استفاده از منابع حرارتی برای تولید برق نامحسوس و پنهان است، رغبتی برای جایگزینی انرژی های تجدیدپذیر احساس نمی شود در حالی که این هزینه های پنهان و غیر محسوس، آثار خود را در بلندمدت نشان می دهند.
وی بیشترین آثار مخرب استفاده بلندمدت از منابع حرارتی برای تولید برق را در عوارض بهداشتی، سلامت انسان ها و سایر موجودات و نیز تخریب محیط زیست برشمرد و گفت: این در حالی است که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به عنوان یک منبع پاک برای تولید برق، از بروز بسیاری از این عوارض پیشگیری می کند.
رییس دانشگاه علوم اقتصادی با بیان آنکه باید فعالیت های پژوهشی در جهت تعیین عوارض خارجی و پنهانی استفاده از منابع حرارتی برای تولید برق انجام و نتایج آن در اختیار برنامه ریزان کشور قرار گیرد، افزود: متاسفانه مراکز پژوهشی و دانشگاه ها در این خصوص فعالیت چندانی نداشته اند.
وی همچنین بر لزوم افزایش حمایت ها از سرمایه گذاران در بخش صنایع تجدیدپذیر تاکید کرد و گفت: دولت می تواند با خرید تضمینی و ارایه تسهیلات بانکی و معافیت ها مالیاتی، از بنگاههای تجدید پذیر حمایت کند.
 صادقی شاهدانی حمایت های موجود دولت از سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر را مناسب اما ناکافی خواند و تصریح کرد: باید نظام مالیاتی در این عرضه قدم های جدی بردارد و شبکه بانکی به صورت گسترده از سرمایه گذاری در این بخش حمایت کند./س
برچسب ها: صنایع ، انرژی ، تجدیدپذیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.