سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پنچ گام به سوی داشتن استخوان های سالم تر

از آنجائیکه مصرف زیاد قرص های کلسیم خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد در زیر پنج گام موثر برای سلامتی استخوانها آورده شده است.

 به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از تایمز ایندیا؛

*گام اول: تغذیه مناسب
 دریافت 1000 میلی گرم کلسیم در روز از طریق تغذیه بهترین راه حل است سودمند ترین منابع غذایی عبارتند از:  لبنیات کم چرب مانند شیر و ماست، ماهی مانند ماهی آزاد ، و ساردین، سبزیجات سبز رنگ مانند کلم، بروکلی ، اسفناج سرشاز ازکلسیم اند میوه های خشک مانند انجیر و غلات موجود در بروشتوک صبحانه غنی شده با کلسیم از دیگر منابع اند.

*گام دوم:  ویتامین D  بشتر بخورید
 ویتامین  به جذب کلسیم در بدن کمک می کند گر چه ویتامین در روغن ماهی نیز موجود است اما بهترین منبع ویتامین قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب است.بسیاری از افراد به دلیل در معرض  نبودن نور خورشید یا استفاده از ضد آفتابها از کمبود ویتامین D رنج می برند.
بر اساس توصیه مرکز پوکی استخوان قرار گرفتن در برابر نورخورشید بین ماههای فروردین تا شهریور به بالا رفتن  سطح ویتامین D در بدن کمک می کند تنها ده دقیقه قرار گرفتن صورت و دستان در برابر نورخورشید می تواند خطر شکستگی استخوان را تا یک سوم کاهش دهد.

*گام سوم: ورزش کنید

 یک روش حیاتی برای تقویت استخوانها ورزش و تمرین هایی است که ماهیچه ها را در حالت کششی قرار می دهند، ایروبیک، حرکات هماهنگ، پیاده روی سریع مفید هستند.
 پروفسور اسکلتون هشدار می دهد:"  بر اساس تحقیقات اگر ورزش نکنید تمام کلسیم موجود در بدنتان بجای ذخیره سازی در استخوانها از بین می روند شما باید حداقل 150 دقیقه ورزش مناسب انجام دهید به عبارت ساده تر هر چه بیشتر بر روی پاهایتان فعالیت داشته باشید احتمال  شکستگی استخوان در آینده کمتر خواهد شد."

* گام چهارم:  سیگار کشیدن و مشروب را ترک کنید

 افرادی که سیگار می کشند به طور قابل توجهی تراکم استخوانی کمتری دارند نوشیدن زیاد مشروبات از جذب مواد مغذی جلوگیری می کند.

* گام پنجم: مراقب استرس باشید

 سطح بالای استرس هورمونی را در بدن ترشح می کند به نام کورتیزول    که باعث از بین بردن استخوانها می شود.
 پروفسور اسکلتون بیان می کند:" استرس طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد." یوگا، پیاده روی، گوش دادن به موسیقی می توانند استرس را از بین ببرند./ح


 
برچسب ها: استخوان ، کلسیم ، تغذیه ، ورزش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.