سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه اندازي بنيادهاي استاني در 30 استان

تاکنون در30 استان بنيادهاي استاني نخبگان طي دوسال گذشته راه اندازي شده است.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت نسرين سلطانخواه با اشاره به فراهم کردن زمينه براي رشد نخبگان و استعدادهاي بومي اظهار داشت: در سراسر کشور، تاکنون در30 استان بنيادهاي استاني نخبگان طي دوسال گذشته راه اندازي شده است.
 رئيس بنياد ملي نخبگان افزود: در نگاه عدالت محور دولت‌هاي نهم و دهم سعي شده است  فرصت هاي برابر براي رشد و شکوفايي جوانان فراهم شود به همين منظور بنيادهاي نخبگان استاني با پشتيباني رئيس جمهور آغاز به کار کرد.
وي گفت: رئيس جمهور مصوبه ساختار و شرح وظايف بنيادهاي استاني نخبگان را پس از تصويب در هيئت امناي بنياد ملي نخبگان در سال 1388 ابلاغ کرد.
معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور اظهار داشت: در داخل کشور شاهد مهاجرت نخبگان و استعداهاي برتر از يک منطقه به منطقه ديگر، از شهرهاي کوچک به شهرهاي بزرگ هستيم و اين امر باعث شده است برخي از مناطق کشور از استعدادهاي برتر و نخبگان محروم شود.
وي افزود: بنيادهاي استاني نخبگان با هدف جلوگيري از مهاجرت نخبگان به خارج و مهاجرت هاي منطقه اي آنان در داخل کشورتشکيل شده است و اين بنيادها وظيفه دارند علاوه بر فراهم کردن زمينه رشد نخبگان، استعدادهاي بومي را در خدمت همان منطقه از کشور قرار دهند و از ظرفيت و توانمندي آنها بيش از گذشته استفاده کنند.
رئيس بنياد ملي نخبگان گفت: راه اندازي بنيادهاي استاني نخبگان همگي جزو مصوبات دور سوم سفرهاي استاني هئيت دولت بود که خوشبختانه اين بخش از مصوبات سفرهاي استاني همه اجرايي شده است.
وي با اشاره به نحوه شکل گيري بنيادهاي استاني نخبگان افزود: زيرساخت‌ها، فضا و تجهيزات را استانداري‌ها تهيه و آماده مي‌کنند و بنياد استاني نخبگان با تعيين رئيس دفتر، فعاليت و کار را در آن استان آغاز مي کند.
سلطانخواه گفت: با همکاري خوب استانداران در سراسر کشور،تاکنون در30 استان بنيادهاي استاني نخبگان طي دوسال گذشته راه‌اندازي شده است.
وي با بيان اينکه بنياد استاني نخبگان فقط در استان خراسان رضوي راه‌اندازي نشده است افزود: با اينکه استان خراسان رضوي از نظر تعداد نخبگان و استعدادهاي برتر که بنياد ملي نخبگان شناسايي کرده است در جايگاه سوم قرار دارد ولي متاسفانه از نظر راه اندازي در جايگاه آخر است.
معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور در خصوص تفويض برخي از فعاليت ها به بنيادهاي استاني نخبگان گفت: اين مراکز علاوه بر فعاليت هايي که در خصوص شناسايي، هدايت، حمايت، پشتيباني و جذب نخبگان برتردر استان‌ها انجام مي دهند، بعضي از اختيارات و وظايف بنياد ملي نخبگان به آنها تفويض شده است، براي مثال بسياري از امور فرهنگي نخبگان، اردوهاي جهادي و عمره نخبگان به بنيادهاي استاني نخبگان واگذار شده است.
رئيس بنياد ملي نخبگان در مورد شناسايي نخبگان در استان‌ها اظهار داشت: شناسايي استعدادهاي برتر و نخبگان براساس آيين نامه احراز نخبگي و استعداد برتر که در سال 1384 شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب کرد صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: بنياد ملي نخبگان حوزه ستادي است که وظيفه آن طبق اساسنامه، سياستگذاري و برنامه ريزي براي شناسايي، هدايت و حمايت و پشتيباني از نخبگان واستعدادهاي برتر و جذب آنها و کمک به اثرگذاري و نقش‌آفريني بيشتر آنهاست در نتيجه اجراي اين سياست‌ها و برنامه ها عمدتاً ممکن است به دستگاه‌ها و بخش‌هاي ديگر واگذار شود.
سلطانخواه گفت: موفقيت بنياد ملي نخبگان در اجراي سياست ها و برنامه‌هايش اين است که با ساير دستگاه‌ها و ‌نهادها از جمله وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ آموزش و پرورش؛ علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و حوزه علميه قم هماهنگي‌ها و همکاري هاي لازم را انجام داده ‌است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.