بازديد از نمايشگاه گياهان دارويي و طب ستني و حضور برنده جايزه نوبل شيمي در دانشگاه هاي مختلف ايراني از موضوعاتي بود كه در بسته ميز دانشگاه مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ ميز دانشگاه در بخش اول خود به سراغ نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی رفته كه علاوه بر تعاونی های دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان که نماد تولید ملی در آموزش عالی ایران هستند نيز در آن حضور دارند.

بر اساس اين گزارش، همه دستاوردهای نمایشگاه از یک ایده شروع و به یک پدیده صنعتی تبدیل شده است.

مسئول غرفه يكي از شركت هاي دانش بنيان حاضر در نمايشگاه گياهان دارويي و طب سنتي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: ما تعدادی از داروهای طبیعی مثل داروی درمان مفاصل، ناراحتی های دیسک و اسپاسم عضلات را برای اولین بار در دنیا کرده ایم كه همه اینها برخاسته از پروژه های دانشجویی است.

نمايشگاه گياهان دارويي و طب سنتي علاوه بر تأمين بازار داخلي هدف ديگري را نيز دنبال مي كند و آن صادرات اين محصولات به كشورهاي خارجي است.

اين گزارش حاكيست، برخي از اين محصولات مانند پماد ضد سوختگي با منشاء گياهي كه هيچ گونه اسكار و اثر زخمي را به جا نمي گذارد، در مراحل اوليه صادرات بوده و قابليت صادر شدن به كشورهاي بسياري را داراست.

عصاره پودر گياه دارويي كه در رنگدانه هاي ليزري از آنها استفاده مي شود نيز از محصولاتي است كه به مرحله صادرات رسيده و  به كشورهاي آمريكاي جنوبي، انگليس و كانادا ارسال مي گردد.

مسئول يكي از شركت هاي دانش بنيان حاضر در نمايشگاه در اين خصوص گفت: ما توانسته ايم از گياه مرزه كوهي دارويي بسازيم كه ضد عفوني كننده دهان و پايين آورنده چربي خون بوده و به كشورهاي همسايه صادر مي شود.

بنابر اين گزارش، در سال 1385 فقط دويست قلم گياه دارويي در كشور توليد مي شد كه اكثر آنها به صورت فله اي و با ارزش چهل ميليون دلار به كشورهاي خارجي صادر مي گرديد اما بعد از تأسيس ستاد گياهان دارويي توسط معاونت علمي – فناوري رياست جمهوري تا دو ماه نخست سال 1391 هفتصد قلم گياه دارويي با ارزش صادرات 150 ميليون دلار در ايران توليد مي شود.

دكتر نسرين سلطانخواه، رئيس بنياد ملي نخبگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بسياري از شركت هاي دانش بنيان مرتبط با گياهان دارويي كه تعدادشان به 187 مورد مي رسد، در چهار يا پنج سال گذشته وجود نداشته و به منظور صادرات گياهان دارويي به صورت اسانس، عصاره و يا دارو به جاي صادرات فله اي شكل گرفته اند.

گفتني است، نمايشگاه گياهان دارويي و طب سنتي تا 24 خرداد ماه در محل مصلي تهران برپا و بازديد از آن براي عموم آزاد است.

* برنامه هاي دانشگاه علوم پزشكي تهران براي تأثيرگذاري در عرصه هاي بين الملل
چند روزي است كه برنده جايزه نوبل شيمي در سال 2003 ميلادي به دعوت بنياد ملي نخبگان براي ديدار با پژوهشگران و نخبگان به ايران آمده و از دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه علوم پزشكي تهران بازديد كرده است.

پروفسور پيتر آگرا، برنده جايزه نوبل شيمي در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص سطح آموزش عالي و دانشگاه هاي ايران اظهار داشت: در مدت كوتاهي  كه در ايران بودم از جاهاي مختلف آموزش عالي در كشور شما بازديد كردم و از نظر من  وضعيت دانشگاه هاي ايران در سطح بسيار بالايي قرار داشته و پژوهش هاي خيره كننده اي در آنها در حال انجام است.

پروفسور آگرا ادامه داد: ديدگاه من بعد از آمدن به كشور شما نسبت به مطالبي كه شنيده بودم كاملاً عوض شد.

در ادامه دكتر باقر لاريجاني، رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: هشت دانشمند پزشكي كه جزء يك درصد برتر دانشمندان جهان در رشته خود محسوب مي شوند، از اعضاي دانشگاه علوم پزشكي تهران هستند  .

وي با اشاره به اينكه در روند تعيين  جايزه نوبل ممكن است اهدافي غير از توسعه علم نيز مدنظر مسئولان اين برنامه باشد، اظهار داشت: در زمينه هاي علمي افرادي كه اين كار را انجام مي دهند معمولاً درگير تحقيقات بسيار تأثيرگذار در توسعه علم هستند و ما اگر تمركز و سرمايه گذاري بيشتري بر توسعه علم بكنيم، انتظار اينكه در آينده بتوانيم دانشمندان مشهوري در اين زمينه داشته باشيم، كم نخواهد بود.

دكتر لاريجاني در خصوص برنامه هاي دانشگاه علوم پزشكي تهران براي كسب افتخارات بيشتر اين دانشگاه در عرصه هاي بين المللي گفت: خوشبختانه در سالهاي گسترش توسعه علم و ارتباطات جهاني در سطح دانشگاه بيشتر از گذشته شده و ما پرديس بين الملل را نيز به همين منظور در دانشگاه پايه گذاري كرده و اميدواريم در اين زمينه بتوانيم مسيرهاي جدي تري را بر اساس شرايط دنيا و كشور پيگيري نماييم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار