سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کردستان/

آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه زنبورداری کردستان/ افزایش 500 هزار کندو در کردستان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان از آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه زنبورداری از شهرستان سنندج خبر داد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، خالد جعفری در سنندج اظهار کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های بالقوه برای نگهداری و پرورش زنبور عسل به لحاظ پوشش گیاهی در استان، طرح توسعه زنبورداری آغاز شده و بودجه آن از طریق اعتبارات توسعه بخش کشاورزی تامین و پرداخت می‌شود.

وی افزود: در اجرای این طرح که به مدت پنج سال انجام خواهد شد، تا سال 95 تعداد 8 هزار و 400 نفر به تعداد زنبورداران حرفه‌ای و 500 هزار کندو  به کندوهای استان افزوده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: در این طرح افرادی از روستاهای مدنظر آموزش می‌بینند و  کندوهایی برای زنبورداری از محل اعتبارات تملک دارایی استان خریداری و در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

جعفری اضافه کرد: سه تا پنج کندو با جمعیت زنبور در اختیار افراد آموزش دیده قرار می‌گیرد و پس از کار عملی با کندو و کسب مهارت لازم، تسهیلات بانکی 100 میلیون ریالی از محل طرح توسعه بخش کشاورزی با سود هفت درصد به هر نفر برای خرید 60 کلنی زنبور عسل پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با آغاز اجرای این طرح تاکنون در سه روستای توریور، شیان و حلوان 39 نفر آموزش‌های لازم را دیده‌اند و به‌زودی تسهیلات بانکی لازم در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

برگزاری دوره آموزش تربیت زنبوردار صنعتی درجه 2

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه به برگزاری دوره آموزش تربیت زنبوردار صنعتی درجه دو در سقز اشاره کرد و گفت: در این دوره 45 نفر از روستائیان این شهرستان حضور دارند.

جعفری در پایان اهمیت حرفه زنبورداری و ارزش غذایی عسل، نحوه پرورش اصولی زنبور عسل، آشنایی با انواع گل‌ها و درختان دارای گرده و شهد و نقش آن در باروری درختان مثمر و گیاهان، شناسایی محل مناسب برای استقرار کندوها، زمان و نحوه کوچ دادن زنبورها، آشنایی با انواع بیماری‌ها و نحوه مبارزه با آنها و راه‌های پیشگیری از آن و زمان و نحوه برداشت عسل و بسته‌بندی و ارائه به بازار را از جمله محورهای این دوره برشمرد./ج1

برچسب ها: کردستان ، زنبور ، کندو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.