به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برنامه ریزی شده است تا به زودی ۵۰ کیلومتر باند دوم محور‌های استان به بهره برداری برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ سمانه هرمزی - مودی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در برنامه ره آورد صدا و سیمای استان گفت: تکمیل باند‌های دوم و راه‌های اصلی مورد نیاز استان، نهضت ملی و تأمین مسکن و اجرای خط راه آهن سه دستور کار اصلی در کنار سایر وظایفمان است.

او افزود: در حوزه باند‌های دوم با سه هدف، تکمیل شبکه بزرگراهی را دنبال می‌کنیم؛ یک اینکه استان مرزی هستیم و اتصال معبرمان به شبکه بزرگراهی کشور اهمیت بالایی دارد، دوماً تکمیل دو کریدور اصلی کشور که از استان ما عبور می‌کند و سوماً اتصال همه مراکز شهرستانی به شبکه بزرگراهی کشور را پیگیری می‌کنیم. 

مودی بیان کرد: بیش از ۲ هزار کیلومتر باند دوم برای استان تعریف کردیم که تاکنون هزار کیلومتر آن انجام شده و در یک سال گذشته توانستیم ۱۲۰ کیلومتر باند دوم در استان را به بهره‌برداری برسانیم و برنامه‌ریزی تکمیل ۵۰ کیلومتر دیگر را داریم. 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین بحث تکمیل کریدور چابهار به مشهد که ۴۱۴ کیلومتر آن در استان است وجود دارد که در قالب دو طرح بیرجند _ زاهدان و بیرجند_قائن _خضری است؛ طرح بیرجند قائن از قبلاً شروع شده و ۱۰۰ کیلومتر است که ۹۳ کیلومتر آن اجرا شده و باقی آن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سعی ما این است که ۷ درصد باقیمانده در بهار سال آینده تکمیل شود و بعد از آن آسفالت آن را انجام دهیم؛ هر کیلومتر باند دوم بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان بسته به نوع منطقه هزینه دارد و تأمین اعتبار برای نگهداری آن نیز مهم و در سال ۲ تا ۱۰ درصد هم هزینه نگهداری آن است. 

او عنوان کرد: امسال تخصیص‌های مناسبی از محل اوراق مالی به استان صورت گرفت و برنامه‌ریزی کردیم که ۱۲۰ کیلومتر از باند‌های دوم در نقاط پرحادثه و گلوگاهی را تکمیل کنیم و تکمیل محور شوسف به نهبندان را هم به زودی خواهیم داشت.

مودی تصریح کرد: در زمینه قطار نیز این طرح جزو ۵ طرح ریلی کشور است و تأمین منابع آن از محل تهاتر نفتی انجام شده ولی در تخصیص منابع به مرور باید حواله‌های نفتی به فروش رسیده، پولش به خزانه رفته و بعد به استان بیاید؛ این طرح مورد تأکید تمام مسئولین استانی و رئیس جمهور نیز است و در دو ماه اخیر تا به امروز ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح تزریق شده و پیمانکارانِ توانمندی در این خط داریم؛ ۲ هزار نیروی انسانی و هزار دستگاه سنگین در حال فعالیت برای این طرح هستند.


بیشتر بخوانید


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: حد فاصل بیرجند _ یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که ۹۰ کیلومتر آن آماده روسازی و ریل گذاری است و به زودی پیمانکار آن برای این کار انتخاب می‌شود و سعی دولت نیز این است که در همین دولت چهاردهم بتواند خط راه آهن را وارد استان کند، البته تکمیل راه آهن و چابهار به زاهدان را برای تکمیل راه آهن استان خود نیاز داریم. 

او گفت: به طور کل در خط بیرجند _ یونسی ۳۰ درصد عملیات زیرسازی انجام شده و کل خط در استان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد قطعات دارد. 

مودی افزود: در مورد طرح نهضت ملی مسکن نیز در ۳۰ شهر زمین ویلایی دادیم و سهم استان از ۴ میلیون مسکن در کشور، ۱۱ هزار و ۶۰۰ قطعه مسکن حمایتی بود که با پیگیری‌ها تا الان توانستیم ۲۸ هزار قطعه زمین تأمین کرده و تخصیص دهیم؛ در بیرجند با توجه به کمبود زمین به صورت طبقاتی زمین‌ها را به چهار روش به متقاضیان دادیم؛ به یک سری متقاضیان زمین به شکل گروه‌های ساخت ۵ نفره در سایت اداری به صورت خودساز دادیم که ۲ هزار و ۱۴۰ واحد زمین تأمین و تخصیص شد؛ در شکل دیگر به تعاونی‌ها ۳ هزار واحد زمین تخصیص داده شده است؛ همچنین خودمان با ۶ شرکت انبوه ساز قرارداد بسته و ساخت ۲ هزار و ۷۲ واحد از این طریق پیگیری شد که تاکنون بین ۸۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در نوع دیگر نیز در روستا‌های حاشیه شهر مثل شکرآب، دستگرد، حاج آباد و یا چهکند زمین ویلایی به صورت خودساز دادیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: در طرح جوانی جمعیت نیز ۳۱ هزار نفر ثبت نام کردند و توانستیم برای ۸ هزار و ۵۰۰ نفر زمین تخصیص دهیم که ۵ هزار نفر نفر مربوط به شهرستان بیرجند و باقی مربوط به سایر شهرستان‌های استان است؛ در این طرح برای سه فرزندی‌ها زمین رایگان و هزینه آماده سازی با دو سال تنفس و اقساط ۸ ساله بدون سود و کارمزد دریافت می‌شود و برای چهار فرزندی‌ها نیز زمین و هزینه آماده سازی رایگان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۰۵ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
تکمیل باند دوم سده تا روم که جزیی از باند دوم بیرجند -قاین است وارد سال دوازدهم می شود در صورتیکه باند اول از مود تا خضری در مدت پنج الی شش سال ساخته شد اینهم از مدیرشاید در یکسال اینده تکمیل شود یانه