به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با مدیران مدارس خراسان رضوی در مدرسه دارالفنون مشهد گفت: با توجه به
تغییر شرایط و موقعیتهای آموزش در عرصه تعلیم و تربیت، همه ما باید برای نقشآفرینی مفید و موثر در این عرصه به گونهای متفاوت و همراه با خلاقیت کار کنیم.
او افزود: در پی این حادثه جهانی باید به خوبی کشف کنیم که چه عناصر و عواملی در حوزه آموزش میتواند ما را ارتقا دهد به طوری که پس از پایان این بحران خواهیم دید که فرصت ناشی از کرونا چه میزان ما را پیش برده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در نظام آموزشی، مناسبات، ساختارها و روشهایی بوجود آمد که تا قبل از آن امکان نبود بنابراین هر یک از ما یکبار در عمر کاری خود چنین فرصتی به دست میآورد تا خود را برای تطبیق با شرایط جدید محک بزند.
حاجی میرزایی بیان کرد: در این مسیر سخت کوشی، دینمداری، مسئولیت پذیری و خلاقیت مورد نیاز است.
او با بیان اینکه وضعیت دشوار فعلی مدیران و معلمان و نقش پراهمیت آنها در روند آموزش و پرورش، تصریح کرد: نباید با تغییر شرایط دچار درماندگی شویم بلکه باید خود را به روشهای جدید رشد و تعالی و انجام وظیفه برسانیم.
وزیر آموزش و پرورش یکی از مهمترین مشکلات موجود در نظام تعلیم و تربیت را نحوه برقراری ارتباط میان والدین با فرزندان و معلمان با دانشآموزان در شرایط موجود دانست و تاکید کرد: توامندیها و ظرفیتهای دانشآموزان امروز با دیروز متفاوت است و نقشهای هر یک از ما در ارتباط با آنان دچار تغییر و تحول شده و برای ارتباط موثر باید به افزایش توانمندی و آگاهی خود بپردازیم.
حاجی میرزایی اظهار کرد: یکی از دلایل استیصال، درماندگی، شکست نسلی، گسست نسلی و نیز گسست طبقاتی و اجتماعی این است که افرادی که در نقشهای مختلف هستند قادر به برقراری ارتباط و تعامل موثر با سایرین نیستند.
او با بیان اینکه دولتها ماموریت دارند که با مردم پیوند عمیق داشته باشند و بر همین اساس مهمترین سرمایه دولت برای ایفای نقش خود، اعتماد اجتماعی است، افزود: به این ترتیب این باور و اعتماد مردم است که کمک حال دولت هاست و البته به راحتی هم کسب نمیشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با شیوع کرونا همه مناسبات به هم ریخت و نقشهای ما دچار تغییر و تحولات اساسی شد بنابراین تمامی کارهایی که قبلا انجام میدادیم و تا حدودی موثر هم بود امروز بی اثر شد و نقشهای معلم، والدین، مدیر و مدرسه همه به هم ریخت.
حاجی میرزایی بیان کرد: مدیران مدارس در این میان نقش موثر و متفاوت ایفا میکنند و موظف هستند کم و کیف آموزش را در تک تک دانش آموزان خود پیگیر شوند و اجازه ندهند حتی یک دانش آموز از آموزش محروم شود یا به هردلیل دور بماند.
او تصریح کرد: هم اکنون در موقعیتی از یادگیری قرار گرفتهایم که هر نقش در درونش عناصر عمیق برای فراگیری دارد و باید از این دوره با ظرفیتهای زیاد و توانمندی فراوانش بهره برد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مدیر مدرسه وزنه سنگینی در کیفیت مطلوب آموزشها دارد به طوری که تنها مدیر مدرسه است که میتواند روند آموزش را اصلاح یا تخریب کند بنابراین تمامی تلاشها و اقدامات انجام شده از سوی افراد مختلف در روند تعلیم و تربیت تنها با نحوه درست عمل کردن مدیر مدرسه نمایان میشود.
انتهای پیام// م.ب