منطقه «چهلمیر» پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست گفت: منطقه چهلمیر در پارک ملی تندوره شهرستان درگز خراسان رضوی همزمان با هفته گرامیداشت زمین پاک از وجود زباله پاکسازی شد.

مهدی یزدان گفت: این برنامه همراه با پیاده روی با حضور دوستداران محیط زیست در راستای افزایش مشارکت مردم در امر حفاظت از محیط زیست و فرهنگ سازی برای حفاظت از انفال به مناسبت هفته زمین پاک و در راستای اجرای پویش «مسیر سبز _ ایران پاک» برگزار شد.

وی با اشاره به مشارکت دستگاههایی از جمله آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، منابع طبیعی و آبخیزداری در پاکسازی تندوره بیان کرد: علاوه بر این افزون بر ۲۰۰ نفر از گروه‌های خود جوش مردمی در این زمینه همکاری کردند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: این اقدام ارزشمند در هفته زمین پاک با شعار "مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین” ، به منظور حفظ طبیعت و پاکسازی محیط زیست به عنوان یک فرهنگ عمومی صورت گرفت.

یزدان جو گفت: در این ویژه برنامه محیط زیستی بخش قابل توجهی از مسیر دره چهلمیر که زیستگاه گونه های ارزشمندی همچون پلنگ، قوچ و میش، کل، بز و گربه سانان و پرندگان ارزشمند است، پیمایش و پس از پیاده روی سبک، پاکسازی و حجم زیادی از پلاستیک ها و زباله‌های رها شده در طبیعت و رودخانه چهلمیر جمع آوری و پاکسازی شد.

در حاشیه برگزاری این مراسم، نمایشگاهی از سیاه چادرهای عرضه محصولات عشایری و عرضه دوچرخه در راستای ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه‌ پاک نیز برپا شد.

پارک ملی تندوره که شامل دره چهلمیر نیز می شود برای اولین بار در بهمن سال ١٣٤٧ تأسیس و این مجموعه حفاظت شده در طول دوره های مختلف، دستخوش تغییراتی شد.

در مسیر منتهی به چهلمیر، یک بنای تاریخی به نام «قلعه رجبه» وجود دارد که بر اساس نظر کارشناسان، قدمت آن به پیش از اسلام بر می گردد. پس می توان نتیجه گرفت که چهلمیر دارای قدمتی طولانی است اما مدت زیادی از استفاده آن توسط انسان نمی گذرد.

پارک ملی تندوره در شمال استان خراسان رضوی و نزدیک مرز ایران-ترکمنستان واقع شده است. بر اساس تقسیم‌بندی‌های کشوری مجموعه تندوره از جاهای دیدنی درگز به شمار می‌رود و در حوزه آبریز «هریرود» و «کشف‌رود» و زیر حوزه رودخانه «درونگر» قرار دارد. فاصله مشهد تا پارک تندوره حدود ۲۳۰ کیلومتر است.

هفته زمین پاک از دوم تا دهم اردیبهشت در کشور نامگذاری شده است.

برچسب ها: پارک ملی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.