آغاز فصل گل و گلاب در کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: برداشت گل محمدی و آیین گلاب‌گیری در شهرستان کاشان رسما آغاز شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: گل چینی و گلابگیری سنتی در منطقه کاشان همه ساله از اولین روز‌های اردیبهشت‌ماه شروع شده و تا اواخر خردادماه ادامه دارد.


احمد دانایی‌نیا  فن‌آوری سنتی گلاب‌گیری را یکی از مهم‌ترین دانش بومی استحصال گلاب از گل محمدی در منطقه کاشان برشمرد و افزود: شروع فصل بهار با شکفتن گل‌های محمدی و آغاز گلاب‌گیری سنتی، گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری به منطقه کاشان جذب می‌شوند.


وی گفت: حضور این حجم گردشگر در پای دیگ‌های کارگاه‌های گلاب‌گیری سبب شده تا این فن‌آوری سنتی و بومی با عنوان آیین و مراسم تلقی شود و رونق گردشگری و اشتغال پایدار در سطح شهرستان را دوچندان کند.


دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان کاشان، شست‌وشوی خانه کعبه و عتبات عالیات با گلاب ناب شهرستان کاشان را مایه بالندگی و جزو افتخارات این شهرستان دانست و اضافه کرد: جغرافیای فرهنگی و اجتماعی کاشان به نام گردشگری مزین شده و از هر سو که به اقتصاد این منطقه نگاه می‌کنیم باید به گردشگری توجه کنیم.


او  ادامه داد: وسعت گلستان‌های گل محمدی، دانش گلاب‌گیری سنتی و عناصر فرهنگی وابسته به آن در سطح کشور به ویژه کاشان سبب شده تا زمینه ثبت این رویداد مهم فرهنگی در مقیاس ملی و بین‌المللی مطرح و در دستور کار قرار گیرد، از این رو روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه در تقویم گردشگری کشور به اسم «گل و گلاب» ثبت شده است.


 شکفتن گل‌ها از مناطق کویری کاشان و آران و بیدگل مانند ابوزیدآباد، یزدل، محمد‌آباد و …  و بعد از آن در شهرکاشان شروع می‌شود که حجم گل بالایی ندارند.


سپس نوبت  مناطق کوهستانی از جمله شهر نیاسر و روستا‌های مشهد اردهال، نشلج، وادقان، ون، خاوه، سار و بعد نوبت به قمصر، سده‌ ده ویدوج و ازوار، مرق و برزک خواهد بود که در نهایت شهر کامو و روستا‌های آذران و ورکان و جوینان خواهد بود.
گلاب‌گیری در کاشان معمولا در اکثر شهر‌های اطراف کاشان که کوهستانی هستند و گل محمدی در آن مناطق کیفیت مناسب دارند انجام می‌گیرد، البته در مناطق کویری نیز گل محمدی کشت می‌شود ولی کیفیت بالایی ندارد.


گلابگیری به دو شیوه سنتی و صنعتی در کارگاه‌های مخصوص با دیگ‌های مسی و با گل‌های محمدی و آب صورت گرفته و حدود ۴ الی ۵ ساعت طول می‌کشد و هر اندازه میزان گل نسبت به آب در دیگ مسی بیشتر باشد، عیار گلاب بالا رفته و قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.


برای چیدن گل‌های محمدی، گلابگیر‌ها صبح زود مراسم گل چیدن رو شروع می‌کنند به دلیل اینکه گل‌چین‌ها معتقد هستند گل، قبل از طلوع خورشید بوی بیشتری دارد و برای همین باید تمام گل‌ها پیش از طلوع آفتاب چیده شوند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار