برداشت زراعت پاییزه در گنبدکاووس آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس از آغاز فصل برداشت زراعت پاییزه (کلزا، جو و گندم) از جمله دانه روغنی کلزا خبر داد و گفت: انتظار می‌رود امسال افزون بر ۳۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

عبدالمالک آرخی عصر دوشنبه در نشست شورای کشاورزی گنبدکاووس گفت: سطح زیر کشت گندم در شهرستان ۱۱۷ هزار هکتار است که انتظار می‌رود ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تن از این محصول تولید شود که قیمت خرید آن هر کیلو ۱۷۵ هزار ریال اعلام شده است.

وی افزود: ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گنبدکاووس به کشت دانه روغنی کلزا و ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت جو اختصاص یافته که پیش بینی می‌شود بین ۱۵ تا ۱۸ هزار تن کلزا و ۴۴ هزار تن جو از این اراضی برداشت شود و علاوه بر آن انتظار می‌رود از وسعت ۲۵۰ هکتار از این زمین‌های کشاورزی هم ۱۳۵ تن دانه روغنی کاملینا تولید شود.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس با اشاره به اینکه برداشت گندم هنوز آغاز نشده است، گفت: هماهنگی لازم با شرکت غله برای راه اندازی ۱۵ مرکز خرید گندم انجام و ناظران و عاملان تشخیص و ذی حساب هم معرفی شدند.

آرخی از فعال سازی پنج مرکز خرید کلزا در گنبدکاووس خبر داد و بیان کرد: بخش زیادی از این محصول توسط کارخانه‌های منطقه خریداری می‌شود و کشاورزان مشکلی برای فروش ندارند.

وی کمبود کود را از مشکلات عمده سال گذشته حوزه کشاورزی گنبدکاووس برشمرد و گفت: سهم سالیانه کود اوره شهرستان ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن است که از این مقدار ۲۴ هزار تن اختصاص یافت در صورتی که کشاورزان گنبدکاووس با توجه به سطح زیر کشت نیاز به تامین بیش از ۳۵ هزار تن کود اوره دارند.

مدیرجهاد کشاورزی گنبدکاووس افزود: شرایط رطوبتی و دمای هوا در بهمن ماه و اسفندماه سال گذشته و فروردین امسال مناسب برای رشد انواع بیماری‌های قارچی از جمله زنگ زرد در مزارع گندم شهرستان بود که در سطح ۱۸۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سمپاشی انجام شد.

افزایش ۱۵۶ درصدی بارندگی‌ها در گنبدکاووس

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس هم در نشست امروز میزان بارندگی از مهرماه سال گذشته تاکنون (سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳) را ۴۱۶.۳ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این عدد در مقایسه با ۱۶۲ میلی‌متر سال گذشته و ۳۵۸ میلی‌متر دوره آماری بلندمدت به ترتیب ۱۵۶ و ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

منصور فرشاد افزود: دمای هوای استان گلستان در این مدت یک تا ۱.۵ درجه افزایش داشت و در شهرستان هم متوسط بارندگی ۳۰۲ میلی‌متر بود که نسبت به سال قبل ۱۰۹ درصد افزایش یافته است.

وی همچنین پیش بینی کرد: با توجه به عبور امواج سامانه ناپایدار از امشب تا اواخر هفته شاهد افزایش ابر، رگبار پراکنده، رعد و برق و وزش باد خواهیم بود و هشدار جوی سطح زرد هواشناسی هم صادر شده است.

هادی قزل سفلی رییس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه گنبدکاووس هم سهم سوخت کشاورزی فصل بهاره شهرستان را ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر اعلام کرد و گفت: تا امروز چهار میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر آن به کارت کشاورزان رفته است.

موسی اونق رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گنبدکاووس هم در این نشست تعداد ناوگان حمل و نقل باری گلستان را ۱۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه برشمرد و بیان کرد: هزار و ۲۰۰ دستگاه آن جزو ظرفیت شهرستان محسوب می‌شود که از ظرفیت آنها در دوره ۲۰ روزه ۲۵ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد که زمان برداشت محصولات کشاورزی است برای جابجایی محصولات استفاده خواهیم کرد.

فرماندار گنبدکاووس هم از دستگاه‌های متولی خواست مراقبت و نظارت کافی را در زمینه جلوگیری از انحرافات به واسطه ورود دلالان در زمینه خرید و یا جابجایی محصولات کشاورزی داشته باشند.

مهدی دهرویه با اشاره به خوشحالی مردم از افزایش تولیدات کشاورزی بعد از ۲ سال درگیری با خشکسالی، گفت: هر چه زودتر تعداد مراکز خریداری گندم، جو و کلزا پیش بینی شده به دبیرخانه شورای کشاورزی اعلام شود.

وی همچنین بر پیگیری برای افزایش سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی، پاکسازی جاده‌ها از علف‌های هرز برای تردد تراکتورها، هماهنگی برای تامین ماشین آلات کافی به منظور جابجایی محصولات کشاورزی و تعیین محل استقرار خودرو‌های آتش نشانی در روستا‌ها و آگاه سازی مردم به منظور جلوگیری از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی تاکید کرد.

فرماندار گنبدکاووس از جهاد کشاورزی، اداره تعاون روستایی، غله و راهداری خواست برای جلوگیری از تخلف در امر برداشت محصولات کشاورزی، فروش و جابجایی آنها تیم‌های نظارتی تشکیل دهند.

گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و داشتن بیش از ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم در تولیدات بخش کشاورزی استان گلستان است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.