تب کریمه کنگو را جدی بگیرید

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: مردم بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرند و از هر گونه رفتار پرخطر خودداری کنند.

ناصر عسکری فرد مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرم و افزایش جمعیت کنه‌ها، خطر انتقال برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را سمپاشی دام توسط دامداران دانست و ادامه داد: باوجود سمپاشی دام و جایگاه نگهداری دام با سموم مجاز و مناسب به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری و کاهش جمعیت کنه‌ها، موارد دیگری از جمله عدم کشتار دام در خارج از فضای کشتارگاه، اجتناب از عادت پرخطر نظیر له‌کردن کنه‌ها توسط دامداران، شیردوشان و پشم‌چینان و نیز منع کشتار دام بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و محافظت کننده در ایام خاصی مانند عید قربان و مراجعت حجاج از خانه خدا که پیش رو داریم، در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است.

عسکری فرد با بیان اینکه عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی موجب درگیری فرد بیمار شده و حتی می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود تصریح کرد: دامداران، کارگران دامداری‌ها، چوپانان، دلالان دام، رانندگان وسایل حمل و نقل دام، کارکنان میادین دام، کارکنان کشتارگاه‌ها (دامپزشکان، سلاخان، قصابان و بازرسان بهداشتی گوشت)، پشم‌چینان و دست‌اندرکاران پشم و پوست و پرستاران بیمارستان‌ها، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان به مردم توصیه کرد: گوشت مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی و ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی خرید کنند، زیرا گوشت استحصالی از کشتارگاه، علاوه بر بازرسی بهداشتی توسط کارشناسان دامپزشکی، به مدت ۲۴ ساعت در پیش سردکن در دمای بین صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری سپس روانه بازار مصرف می‌شود و سلامت آن کاملا مورد تایید است.

عسکری‌فرد از مردم خواست از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح غیرمجاز دام به‌ویژه در محور‌های مواصلاتی و کنار جاده‌ای اکیدا خودداری و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی کشتار نکنند، زیرا خطر ابتلا به این بیماری در هنگام ذبح دام بسیار بالا است و ممکن است پس از آلودگی یک نفر، سایر افراد در تماس با فرد، بیمار شوند.

وی اظهارکرد: طرز انتقال این بیماری ویروسی و کشنده به انسان از طریق گزش مستقیم کنه‌ها یا خون، ترشحات و گوشت لاشه دام آلوده صورت می‌گیرد و در صورت رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی به راحتی قابل کنترل و پیشگیری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.