نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح شد/ تصویب یارانه خرید کتاب برای کارکنان دولت + فیلم

آیین افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کوشک کتاب مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

آیین افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سفرای کشور‌های خارجی، نمایندگان مجلس، اصحاب نشر و رسانه در کوشک کتاب مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سی‌وپنجمین دوره آن گفت: نمایشگاه کتاب تهران بیانگر سلایق و دیدگاه‌های مختلف مردم زیر سقف نظام جمهوری اسلامی است. استقبال مردم از روز نخست نمایشگاه کتاب نشان‌دهنده اشتیاق مردم برای بازدید از نمایشگاه کتاب است. 

احمدوند با اعلام این خبر که در مجموع حدود ۲۷۰۰ ناشر در بخش حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند، افزود: حدود ۱۰۰ ناشر خارجی با ۵۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب حضور دارند.  حدود ۱۵۰ هزار متر مربع به وسعت نمایشگاه کتاب تهران اضافه شده، که رکورد کم نظیر در سطح دنیاست.

به گفته وی، امسال شعار نمایشگاه کتاب «بخوانیم و بسازیم» است، تا دو رکن شناخت و عمل و خواندن و ساختن را نشان دهیم. مسیر ساختن کشور از خواندن می‌گذرد. امیدواریم شاهد سطح مطالعه و دانش عمومی مردم شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این خبر که سال به سال میزان مطالعه کتاب بدون احتساب کتاب‌های درسی و ادعیه اضافه می‌شود، گفت: توسعه کتابخانه‌های عمومی به یک فصل پر افتخار در دوره جدید تبدیل شده است. ان‌شاء‌الله در ماه‌های آینده بزرگترین کتابخانه منطقه در یکی از شهرهای مرکزی کشور افتتاح خواهیم کرد. ما در ابتدای دولت حدود پنج هزار تن کاغذ تولید کردیم، که در سال گذشته شاهد خودکفایی در کاغذ و کتاب‌های درسی برای ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با میزان بیش ۸۰ هزار تن رسیدیم. ان‌شاء‌الله به زودی با افتتاح مجموعه جدید و فناور نیازمند چوب برای تواید کاغذ نیستیم.

وزیر ارشاد

اسماعیلی ادامه داد: در سال جاری، از میزان پنج هزار تن کاغذ به ۱۳۰ هزار تن کاغذ خواهیم رسید. بنای رئیس جمهور بر افزایش چتر حمایتی مخاطبان کتاب بود. علاوه‌بر تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانشجویان، اساتید و طلاب، امروز اختصاص خرید یارانه‌ای کتاب برای تمام کارکنان دولت را به تصویب رساندیم. دو میلیون کارکنان دولت می‌توانند از نمایشگاه کتاب خرید کنند و تا پایان سال ادامه می‌یابد. از طرفی، ما در سال جاری اقداماتی را پیرامون تقویت چرخه اقتصاد کتاب آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران در حال تحقق است، گفت: هر فرد ایرانی با مراجعه به سامانه مجازی خرید کتاب می‌تواند در کمتر چند دقیقه کتاب بخرد و ما آن کتاب‌هایی را که با تخفیف خریده، رایگان در منزل تحویل می‌دهیم. سال گذشته در آمار بالایی کتاب‌ها را به دست مناطق محروم و بخش‌های مختلف کشور رساندیم. اگرچه بنا داشتیم بخشی از یارانه تحویل رایگان کتاب را از طریق پست حذف کنیم، ولی امروز با تاکید رئیس جمهور روال خرید‌ها مثل سابق ادامه دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هر ساله شاهد وحدت کلمه برای ناشران در نمایشگاه کتاب تهران هستیم، توضیح داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش می‌کنیم اسنادی را که تسهیلگر حوزه نشر و کتاب هستند، به تصویب برسانیم. اگر شما در هر جا تمدنی را مشاهده کردید، مهمترین و اصلی‌ترین عاملش کتاب بوده است. هر کجا کتاب، کتابخوانی و کتابخوان رونق داشته، تمدن شکل گرفته است. اگر کشورهای اسلامی دغدغه ساخت تمدن جهان اسلام را داشته باشند، باید به کتاب بیش از گذشته بها دهند. عزیزی تعریف می‌کرد من کتاب می‌خرم، کتاب می‌خوانم و کتاب می‌خورم. با هضم کتاب هستی‌ام با کتاب وحدت پیدا می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
آنقدر که کتاب زیاد شده کتابخانه و قرائتخانه افزایش نداشته است قابل توجه حوزه فرهنگ
آخرین اخبار